Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2023.04.25

Zmniejszanie kosztów druku książek. Jak robić to skutecznie?

Zastanawiasz się, jak skutecznie zredukować koszty druku książki? Oto kilka praktycznych porad.

zmniejszanie kosztow druku ksiazek
Zmniejszanie kosztów druku książek. Jak robić to skutecznie?

Drukowanie książek. Czynniki wpływające na cenę druku

Chcąc wycenić druk książki, należy wziąć pod uwagę:

  • nakład i objętość publikacji,
  • format książki,
  • kolory środka i okładki,
  • typ oprawy (rodzaj okładki),
  • rodzaj i gramaturę papieru.

Druk offsetowy czy druk cyfrowy? To zależy

Ile egzemplarzy książki zamierzasz wydrukować? Jaka będzie ich objętość, format, kolorystyka? Czy przewidujesz dodruk?

Odpowiedzi na te i podobne pytania okazują się niezwykle istotne jeszcze przed etapem druku książki. Nakład publikacji powinien decydować o technologii druku. Druk cyfrowy wykorzystuje w mniejszych nakładach; gdy drukowane są takie materiały jak bilety, bony i vouchery czy plakaty. Offset okazuje się często korzystniejszy dla nakładów nakładzie powyżej 1000 arkuszy; gdy wykonujemy broszury, papier firmowy, zaproszenia i inne.

Jak sprawdzają się cyfra i offset, gdy w grę wchodzi druk książek?

Aby zobrazować różnice w kosztach, stwórzmy 3 modelowe zlecenia wydruków 200-stronnicowych książek (200 stron bez okładki) o nakładzie 2000 sztuk każda. Będą to kolejno:

Zlecenie 1: Książka czarno-biała

Środki
●    Zadruk: Czarno-biały (K, 1+1)
●    Sposób oprawy: Oprawa miękka klejona PUR
●    Format: A5 (148x210)
●    Papier: Papier offsetowy 80 g

Okładka
●    Zadruk: Jednostronny w kolorze (CMYK, 4+0)
●    Papier: Karton jednostronnie powlekany 250 g
●    Folia: Jednostronnie folia matowa

Zlecenie 2: Książka kolorowa

Środki:
●    Zadruk: Kolorowy (CMYK, 4+4)
●    Sposób oprawy: Oprawa miękka klejona PUR
●    Format: A5 (148x210)
●    Papier: Kreda matowa 115 g

Okładka:
●    Zadruk: Dwustronny w kolorze (CMYK, 4+4)
●    Papier: Kreda matowa 300 g
●    Folia: Jednostronnie folia matowa

Zlecenie 3: Książka mieszana

Środki:
●    Zadruk: Mieszany (część stron czarno-biała K, część kolorowa CMYK)
●    Sposób oprawy: Oprawa miękka klejona PUR
●    Format: A5 (148x210)
●    Papier: Papier offsetowy 90 g
●    Liczba stron (bez okładki): 200, w tym stron kolorowych (CMYK): 20

Okładka:
●    Zadruk: Dwustronny w kolorze (CMYK, 4+4)
●    Papier: Kreda matowa 300 g
●    Folia: Jednostronnie folia matowa

Sprawdźmy teraz, jak kształtują się ceny poszczególnych zleceń w zależności od przyjętych technologii druku. Do obliczeń wykorzystamy nasz kalkulator druku książek online (ceny aktualne na 14.04.2023).

Nakład: 2000

Całościowy druk cyfrowy (C)

Całościowy druk offsetowy (O)

Druk mieszany (M – środki: druk cyfrowy; okładka: druk offsetowy)

Zlecenie nr 1

13 542,00 zł

15 492,00 zł

13 049,00 zł

Zlecenie nr 2

44 000,00 zł

21 236,00 zł

43 527,00 zł

Zlecenie nr 3

17 104,00 zł

17 957,00 zł

16 632,00 zł

Jak wynika z powyższych rachunków, nasze książki najlepiej drukować: czarno-białą w technice mieszanej, a kolorową – całą w offsecie (koszt niższy o blisko połowę w stosunku do całościowej cyfry i druku mieszanego). W przypadku publikacji mieszanej najoszczędniejszym wariantem również okazuje się druk mieszany.

Teraz dla porównania zmodyfikujmy nakład, najpierw do 100, potem do 500 i 1000 sztuk.

Zlecenie nr 1

Nakład:

C

O

M

100 szt.

1 028,00 zł

3 727,00 zł

1 310,00 zł

500 szt.

3 979,00 zł

6 198,00 zł

4 117,00 zł

1000 szt.

6 837,00 zł

9 055,00 zł

6 737,00 zł

 
W przypadku książki czarno-białej przy mniejszym nakładzie najbardziej opłacalny jest druk cyfrowy. Jeśli zwiększymy nakład kolejno do 1000 sztuk, to – podobnie jak przy ilości 2000 egzemplarzy – najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem będzie druk mieszany.
 

Zlecenie nr 2

Nakład:

C

O

M

100 szt.

3 577,00 zł

7 283,00 zł

3 901,00 zł

500 szt.

11 104,00 zł

9 446,00 zł

11 285,00 zł

1000 szt.

22 070,00 zł

13 346,00 zł

22 003,00 zł


Modyfikując nakład, w przypadku książki kolorowej, kwestia opłacalności technologii pozostaje taka sama dla nakładów 500 i 1000 sztuk. W dalszym ciągu najkorzystniejszym cenowo rozwiązaniem okazuje się całościowy wydruk w offsecie. Natomiast zmniejszenie nakładu do 100 sztuk sprawia, że bardziej opłacalny jest druk cyfrowy.
 

Zlecenie nr 3

Nakład:

C

O

M

100 szt.

1 538,00 zł

7 048,00 zł

1 861,00 zł

500 szt.

5 403,00 zł

9 115,00 zł

5 585,00 zł

1000 szt.

9 305,00 zł

12 457,00 zł

9 239,00 zł

Małe nakłady naszego modelowego zlecenia, książki mieszanej, najlepiej drukować na cyfrze. Natomiast przy większych nakładach, liczących 1000 sztuk, najkorzystniejszą cenowo opcją okazuje się wydruk stron środkowych technologią cyfrową, a okładek technologią offsetową.

9 praktycznych sposobów na zmniejszenie kosztów druku książek

Oczywiście wybór odpowiedniej technologii jest tylko jedną z wielu zmiennych wpływających na ostateczną cenę zlecenia. Dlatego w dalszej części wpisu prezentujemy kolejne sposoby szukania oszczędności w drukowaniu książek.

1. Wybór formatu pomniejszonego

Format znacząco wpływa na cenę książki. Im większy, tym wyższe koszty druku. W druku książek wykorzystuje się najczęściej format A5 (148 × 210 mm). Niektóre publikacje (poezja, książki podróżnicze, podręczniki, albumy fotograficzne, wydania kieszonkowe itp.) drukuje się często w innych formatach, np. A4 (czasopisma, teczki, materiały szkoleniowe) lub B5.

Jak oszczędzić, dobierając format? Można postawić na wybór formatu pomniejszonego, np. pomniejszony B5 (165 × 235) lub pomniejszony B6 (116 × 165), zamiast ich standardowych odpowiedników (odpowiednio 176 × 250 i 125 × 176). Takie rozwiązanie może realnie zmniejszyć koszt druku Twojej publikacji. Ostateczną decyzję warto skonsultować ze specjalistą, ponieważ obok formatu na ostateczny koszt wydruku wpływa również szereg innych parametrów.

2. Redukcja marginesów i ilości stron

Więcej tekstu na stronie to mniej stron do wydrukowania. Jeśli chcesz zoptymalizować koszty zlecenia, rozważ zmniejszenie marginesów. Uważaj jednak, by nie były zbyt wąskie. Przy oprawie klejonej albo w spiralę zaleca się minimum 15 mm marginesu wewnętrznego od strony oprawy. Najlepiej sprawdź, jak przygotować pliki do druku.

3. Zadruk mieszany

Najtańszym rozwiązaniem będzie zadruk czarno-biały i dwustronny. Jeśli jednak projekt Twojej publikacji zawiera ilustracje lub inne elementy, które powinny zostać wydrukowane w kolorze, rozważ wariant mieszany, najlepiej podczas konsultacji z drukarnią.

Warto zrezygnować z barwionych pagin i belek, ponieważ każdy taki element na stronie sprawia, że druk traktowany będzie jako kolorowy. Lepiej rozważyć druk mieszany, w którym większość stron pozostaje czarno-białych, a kolorowe są jedynie wybrane strony, np. z ilustracjami lub zdjęciami.

4. Sposób oprawy

Zasadniczo im bardziej wyrafinowana, tym droższa będzie oprawa. Najtańsze będą książki w oprawie zeszytowej, najdroższe – książki w oprawie twardej szyto-klejonej. Pierwsza okazuje się korzystna zwłaszcza dla publikacji do 60 stron. Często wykonuje się w niej czasopisma, materiały szkoleniowe czy materiały wyborcze.

Jeśli zależy Ci na oszczędnym rozwiązaniu, które nie ujmie jakości Twojej publikacji, postaw na oprawę miękką klejoną zamiast szyto-klejonej. Druga jest trwalsza, ponieważ dodatkowo szyje się ją nićmi, jednak taki zabieg mocno podniesie koszt Twojej publikacji.

5. Optymalizacja gramatury papieru na okładkę

Gramatura papieru decyduje o jego wytrzymałości i wadze. Najpopularniejsze gramatury papieru na okładkę to: 250 g dla kartonu i 250 g dla kredy matowej. Być może rozważałeś karton 300 g lub kredę matową 300 lub 350 g. Sprawdź jednak, czy warto do nich dopłacać.

6. Wybór papierów spulchnianych

Rozsądnym krokiem w kierunku oszczędności może być wybór papierów spulchnianych zamiast tradycyjnych na stronach środkowych. Cechują się one niższą gramaturą, co sprawia, że są tańsze.

Przykładowo papier Munken Print Cream lub Munken Print White 90 g vol. 1.5 ma prawie taką samą grubość jak papier offsetowy 120 g. Natomiast papier Creamy 70 g vol. 2.0 jest grubszy od papieru Munken Print Cream 90 g vol. 1.5, pozostając prawie tak samo gruby jak papier offsetowy 120 g. Jest przy tym wyraźnie tańszy.

7. Foliowanie okładki – rezygnuj z głową

Niektórzy mogą szukać oszczędności, rezygnując z foliowania okładki. Taki ruch może faktycznie zmniejszyć koszty druku, jednak jednocześnie obniża trwałość książki oraz jej atrakcyjność wizualną. Zwłaszcza przy intensywnych kolorach okładki mogą pojawić się na niej ubytki farby, szczególnie na krawędziach i w miejscu łamania okładki.

Czasami lepiej dopłacić za produkt w lepszej jakości, niż szukać oszczędności za wszelką cenę. Dotyczy to nie tylko książek, ale również takich materiałów jak druki personalizowane, wizytówki, katalogi itp.

8. Im więcej, tym taniej

Jak wykazaliśmy w obliczeniach wyżej, im większy nakład, tym niższa cena jednostkowa druku. Dlatego, o ile masz już potencjalnych nabywców, możliwość magazynowania książek, a także nie zakładasz wprowadzania poprawek w tekście, lepiej wydrukuj jednorazowo cały nakład, zamiast robić to partiami.

Oczywiście ostateczna decyzja zależy od modelu biznesowego. Dziś popularną opcją jest tzw. przedsprzedaż – proces pozwalający nam określić liczbę faktycznych zainteresowanych kupnem wydawnictwa, zanim jeszcze wydrukujemy produkt. Dzięki temu wiemy, jaki nakład jest nam potrzebny, nie drukujemy w ciemno, a książki nie zalegają na magazynie.

Druk książki. Nie oszczędzaj na siłę

Pamiętaj: nie warto oszczędzać na wszystkim. Może to obniżyć jakość Twojego produktu, a zatem również jego sprzedaż. To zaś przełoży się negatywnie na zwrot z inwestycji w wydanie książki.

Wybieraj mądrze. Oszczędzając tak, by nie zniechęcić i nie stracić odbiorców. Co z tego, że mniej zainwestujesz w produkt, jeśli będzie miał niską sprzedaż, uniemożliwiającą odzyskanie wkładu finansowego?

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej