Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Rozmiary plakatów. Jak dobrze wybrać format i wymiary plakatu?

rozmiary plakatów
Rozmiary plakatów. Jak dobrze wybrać format i wymiary plakatu?


Rozmiary plakatów. Jak dobrze wybrać format i wymiary plakatu?

Plakaty to jedne z najskuteczniejszych tradycyjnych form reklamy. Dowiedz się więcej o ich wymiarach i sprawdź, jak właściwie je dobrać.

Świat stoi plakatami

Widzimy je na ścianach budynków, w witrynach sklepowych, w galeriach handlowych czy na słupach ogłoszeniowych. Rzucają się w oczy jako materiały wyborcze w dobie kampanii politycznych. Przyciągają uwagę, zatrzymują, zaskakują.

Plakaty, bo o nich mowa, to codzienny element otaczającej nas rzeczywistości. Przeznaczone są głównie do rozklejania w przestrzeni publicznej, wykorzystuje się je jednak również podczas aranżacji wnętrz. Dobrze dobrane potrafią zgrabnie uzupełnić wystrój pomieszczenia.

Czym się kierować, projektując plakat?

Projektując plakat, warto przede wszystkim zastanowić się nad jego przeznaczeniem. Pomocne okazują się trzy pytania:
1.    Co będzie promował plakat?
2.    Gdzie zostanie umieszczony?
3.    Jaki cel chcesz dzięki niemu osiągnąć?

Odpowiadając na nie, możesz precyzyjniej dobrać wymiary plakatu, będąc pewnym, że gotowe wydruki spełnią założoną funkcję. Przykładowo:
1.    plakat ma promować polityka w kampanii wyborczej,
2.    wykorzysta przestrzeń miejską — zawiśnie na ścianie wieżowca,
3.    chcesz, by jego przekaz dotarł do możliwie największej liczby osób (w skrócie: rzucał się w oczy już z daleka),
...wówczas mogą Cię zainteresować wielkoformatowe plakaty XXL. I tutaj pojawia się pytanie: jakie wymiaru plakatów powinny być dla Ciebie docelowymi?

Przyjrzyjmy się im bliżej.

Czy rozmiar i format plakatu są tym samym?

Pojęć "rozmiary plakatów", "wymiary plakatów", "parametry plakatów" czy "formaty plakatów" można używać zamiennie. Określenia te każdorazowo odnoszą się do ogólnoprzyjętych norm, istotnych, gdy w grę wchodzi wydruk plakatu w drukarni.

Najmniejsze plakaty mogą mieć zaledwie 21 cm szerokości i około 29,7 cm wysokości. To niewiele więcej niż niektóre ulotki czy winietki i tyle co kartka z drukarki. Te największe osiągają wysokość nawet kilku metrów.

Wymiary plakatów do wydruku

Plakaty projektuje się, a potem drukuje najczęściej zgodnie z poniższymi rozmiarami:

Standardowe rozmiary plakatów (A i B)

Formaty A:
●    A0, wymiar: 841 x 1189 mm (w poziomie: 1189 x 841 mm),
●    A1, wymiar: 594 x 841 mm (w poziomie: 841 x 594 mm),
●    A2, wymiar: 420 x 594 mm (w poziomie: 594 x 420 mm),
●    A3, wymiar: 297 x 420 mm (w poziomie: 420 x 297 mm),
●    A4, wymiar: 210 x 297 mm (w poziomie: 297 x 210 mm),

Formaty B:
●    B0 ‒ 1000 x 1400 mm
●    B1 ‒ 700 x 1000 mm (lub w formacie pomniejszonym 680 x 980 mm)
●    B2 ‒ 500 x 700 mm (lub w formacie pomniejszonym 480 x 680 mm)
●    B3 ‒ 350 x 500 mm (lub w formacie pomniejszonym 340 x 480 mm)
●    B4 ‒ 250 x 353 mm

Najczęściej wykorzystywane formaty to A1, A2 i A3. W przypadku druku z oznaczeniem B plakaty mają zwykle parametry przypisane wskaźnikom od B1 do B3.

Standardowe wymiary plakatów w ofercie drukarni urozmaicać mogą plakaty XXL o wymiarach np. 1090 mm x 1530 mm. Duże plakaty sprawdzają się w miejscach o dużym natężeniu ruchu: centrach handlowych, dworcach, na przystankach czy deptakach. Umieszczając je w takich miejscach, zwiększamy zasięg ich oddziaływania, a więc intensyfikujemy skuteczność plakatu.

Niestandardowe wymiary plakatów

Niekiedy plakat wykorzystuje wymiary niestandardowe (niżej). Wówczas najczęściej mówimy o tzw. szarfach. Plakaty tego typu sprawdzają się jako dekoracje na ścianie czy też jako przewieszki (na pewno widziałeś je np. podczas wyborów miss). Zwykle wydruk szarf wykorzystuje formaty:
●    szarfa 1 ‒ 297 x 841 mm,
●    szarfa 2 ‒ 340 x 980 mm,
●    szarfa 3 ‒ 1530 x 350 mm,
●    szarfa 4 ‒ 1530 x 500 mm.

Jakie formaty plakatów najlepiej wybrać?

Projektując i wybierając rozmiary plakatu do druku, powinieneś pamiętać o kilku istotnych rzeczach:

  1.  Dostosuj wymiary do treści, jaką planujesz zamieścić. Dotyczy to również grafik, które znajdą się na plakacie.
  2. Weź pod uwagę koszty, jakie będziesz musiał ponieść. Weź pod uwagę nie tylko budżet, którym dysponujesz. Policz, w jakim stopniu opłaci Ci się druk w stosunku do prognozowanego zysku z działań promocyjnych.
  3. Odpowiedz sobie na trzy pytania, które zawarliśmy na początku artykułu.

Małe formaty mogą okazać się skuteczne w przypadku projektów niezawierających dużej ilości informacji. Mały plakat często umieszczane się w witrynie informacyjnej, na słupie ogłoszeniowym czy na specjalnej tablicy.

Jeśli potrzebujesz zamieścić na plakacie więcej treści i chcesz, by była dobrze widoczna oraz przyjazna czytelnikowi, zdecyduj się na średni format.

W przypadku, gdy zależy Ci na dużej sile rażenia (przypadek polityka na początku), celuj w plakaty wielkoformatowe. Doskonale widoczna treść i grafika sprawdzą się, jeśli chcesz promować wydarzenia i imprezy czy konkretne marki, produkty i usługi.

Podsumowanie

O widoczności i czytelności plakatu w dużej mierze decyduje właściwie dobrany do projektu format. Wspomniane cechy są kluczowe, by plakat skutecznie pełnił swoją funkcję.

Jeśli zależy Ci na wydrukach najwyższej próby, potrzebna Ci drukarnia oferująca nie tylko wysoką jakość druku, ale i szeroki wybór formatów.

Możemy Ci pomóc. Oferujemy druk cyfrowy i offsetowy na wysokiej jakości papierze kredowym. Precyzyjnie odwzorujemy detale, zapewniając trwałe i odporne na czynniki zewnętrzne materiały.

Już teraz sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Data publikacji: 01.12.2022
Powrót na stronę główną: blog