Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Jakie są rodzaje ulotek? Przejrzysty podział dla każdego

Ulotki to doskonałe narzędzie marketingowe. Sprawdź, jak ich wybrane rodzaje mogą uatrakcyjnić Twój projekt.

Rodzaje ulotek
Jakie są rodzaje ulotek? Przejrzysty podział dla każdego

Ulotki reklamowe – definicja

Czym właściwie jest ulotka reklamowa? Zgodnie z definicją można ją zaliczyć do form drukowanych służącym dwóm celom: informacyjnym bądź propagandowym. Zazwyczaj występuje w formie kartki lub broszurki.

Rozpowszechnianie informacji za pośrednictwem ulotek reklamowych powinno odbywać się szybko (stąd nazwa, która wzięła się od ulotności) i dotyczy zazwyczaj:
●    działalności firmy, instytucji albo organizacji politycznej,
●    aktualnych wydarzeń – kulturalnych, rozrywkowych, politycznych itp.,
●    ofert turystycznych,
danych katalogowych lub prospektów handlowych opisujących pojedynczy produkt albo ofertę firmy.

Żywotność ulotki jest krótka i wykorzystywane są one głównie do rozpowszechniania wiadomości o usługach i towarach firm. Najczęściej pojawiają się w miejscach publicznych, gdzie potencjalny klient może łatwiej się nimi zainteresować.

O ulotkach reklamowych można mówić jako o tańszej alternatywie plakatu lub broszury. Niekiedy występują jako bilety czy wejściówki na imprezy.

Czytaj też: Jak zrobić ulotkę w Corelu? Praktyczny poradnik

Rodzaje ulotek reklamowych – podział

Nieco inaczej widzą ulotki reklamowe marketingowcy, nieco inaczej poligrafowie. Teoretycy reklamy dzielą je zwykle na: informacyjne, promocyjne, sprzedażowe oraz ulotki z zaproszeniami. Podział ulotek według reguły poligraficznej jest (teoretycznie) prostszy, ponieważ wyróżnia się tu:
1.    ulotki proste,
2.    ulotki składane.

Sprawa komplikuje się szczególnie w przypadku tych drugich. Dlaczego? Ponieważ po procesie falcowania możemy wyróżnić poszczególne rodzaje ulotek składanych.

Omówmy po kolei każdy z nich. Na początek jednak krótko opiszemy, czym są ulotki proste.

Ulotki proste

Tutaj sprawa jest prosta. Ulotka reklamowa tego typu składa się z jednego arkusza papieru (kartki), jednostronnie lub dwustronnie zadrukowanego. Nie są one załamywane (falcowane), w związku z tym się nie składają. Mogą natomiast zostać poddane procesom introligatorskim mającym na celu np. ich uszlachetnienie czy bigowanie. Można powiedzieć, że tego typu materiały stanowią małe plakaty.

Ulotki składane

Ulotka składana jest dla odbiorcy atrakcyjniejsza i bardziej go angażuje. Aby poznać jej całą treść, musi poświęcić więcej czasu i odsłonić kolejne miejsca z informacjami, niewidoczne przy pierwszym kontakcie z ulotką. Podstawowe zalety ulotek falcowanych to:

●    wygodny kolportaż,
●    niższe koszty produkcji,
●    wysoki poziom skuteczności reklamowej,
●    więcej miejsca na treść i materiały graficzne, niż dają ulotki standardowe,
●    szeroki wybór sposobów falcowania oraz formatów.

Ulotki składane – w przeciwieństwie do prostych – poddaje się procesowi falcowania (składania). W jego wyniku papier składany jest równolegle lub równolegle i prostopadle. Minimalna ilość falców na jeden format ulotki wynosi jeden – dla druku falcowanego na dwie części.

Rodzaj ulotki składanej zależy od rodzaju falcowania. Poniżej opisaliśmy najpopularniejsze rodzaje składań.

Ulotka składana na pół

Taką postać posiada większość ulotek składanych. Zgodnie z nazwą arkusz papieru składany jest na dwie części, a miejsce falcowania przechodzi zwykle pośrodku kartki. Niekiedy, niestandardowo, może przebiegać w innym miejscu.

Ulotka złożona na pół umożliwia wówczas zadrukowanie treścią i grafiką czterech stron. Można ją poddawać innym procesom introligatorskim, np. procesowi uszlachetnienia.

Ulotka składana na pół i na pół

W tym przypadku składanie na pół odbywa się dwukrotnie. Miejsca falcowania (tzw. zgięcia) zawsze przechodzą w połowie arkusza i są względem siebie równoległe. Ulotkę składaną tego typu można uatrakcyjnić poprzez zastosowanie bigowania, uszlachetnienia czy wykrawania. Formę tę posiadają często np. materiały wyborcze czy zaproszenia.

Ulotki składane obejmująco (w tzw. w roladkę lub w C)

Ten rodzaj ulotek składanych posiada trzy części zwane skrzydełkami, stąd też określa się go roladką. Występują w nim minimum dwa falce. Każde skrzydełko ulotki wchodzi do wewnątrz sfalcowanej już części i jest przez nią obejmowane.

W tego rodzaju ulotce wszystkie falce są po tej samej stronie arkusza, w związku z czym druk składa się jednostronnie. Szerokość poszczególnych łamów (skrzydełek) jest uzależniona od kolejności ich występowania. Najczęściej dwa zewnętrzne łamy mają tę samą szerokość, która równa jest wymiarowi materiału po złożeniu.

Ulotkę typu C wykorzystuje się powszechnie w restauracjach czy kawiarniach jako menu. Świetnie sprawdza się również w przypadku promocji oferty i usług sklepu. Podobnie zresztą można wykorzystać poniższe...

W skrzynce pocztowej zajmują tyle samo miejsca, co ulotki proste, jednak mieszczą o wiele więcej treści niż niezłożone ulotki w adekwatnym formacie. Dzięki temu zyskujemy dodatkową przestrzeń np. na reklamę i informacje o promowanej firmie – nie tylko adres czy dane kontaktowe, ale także teksty dotyczące oferty czy aktualnych promocji. Mamy również możliwość umieszczenia większej ilości przyciągających wzrok grafik lub zdjęć. Formę składaną w C i Z często stosuje się w przypadku menu kawiarni lub restauracji, np. pizzerii, fast-foodów, ale świetnie sprawdzi się także, gdy naszym celem jest promocja np. sklepu spożywczego czy drogerii.

Ulotki składane harmonijkowo (w Zetkę)

Ulotka tego typu składa się w tzw. harmonijkę. Gdy patrzy się na nią z boku, przypomina kształt litery Z (lub inaczej: zygzak). Składa się z minimum trzech skrzydełek (minimum dwóch falców). Każde kolejne pokrywa się z poprzednim, a falce wykonywane są po odwrotnych stronach arkusza, w związku z czym szerokość łamów może być jednakowa.

Podobnie jak roladki, Zetki doskonale sprawdzają się jako reklama ofert i usług. Dają dodatkową przestrzeń promocyjną, zajmują w skrzynce tyle samo miejsca, co ulotki proste. Idealnie sprawdzają się jako ...

Ulotka składana obwolutowo (w ołtarzyk)

Ten typ ulotek falcuje się zwykle dwukrotnie po tej samej stronie arkusza. Dzięki temu uzyskują one konstrukcję, która jednym może przypominać ołtarz z bocznymi, zamykanymi skrzydłami, drugim — obwolutę okładki książki. Ulotka składana obwolutowo ma szerszy łam środkowy (może być dodatkowo zfalcowany na pół) oraz dwa węższe łamy boczne.

Korzystając z ulotek składanych tego rodzaju, ważniejszy tekst warto umieścić w ich centralnej części, a dla dodatkowych informacji użyć powierzchni skrzydełek. W ten sposób większość łatwiej zainteresować potencjalnych klientów, zachęcając ich do głębszego zapoznania się z całą treścią druku. Atutem ulotek składanych obwolutowo może być ponadto ich oryginalna okładka.

Ulotki składane krzyżowo (w mapę)

Tutaj składanie arkusza papier odbywa się równolegle lub równolegle i prostopadle. W drugim przypadku zgięcia się krzyżują. Dla tego typu druku wykorzystuje się albo wielokrotne falcowanie prostopadłe, albo falcowanie mieszane. Ilość złamów uzależniona jest od bieżących potrzeb klienta i możliwości technologicznych falcerek.

Jeżeli miałeś kiedykolwiek w ręku rozkładaną mapę, z pewnością wiesz, jak wyglądają tego typu ulotki składane. Stosuje się je najrzadziej, zwykle umieszczając w opakowaniach leków czy innych produktach pakowanych do pudełek. Tym niemniej ulotką składaną krzyżowo możesz zaciekawić klientów czy gości, wykorzystując ją w formie zaproszenia na ślub czy inną uroczystość.

Podsumowanie

Wiesz już, z jakimi ulotkami możesz mieć do czynienia, planując promocję swoich towarów czy usług. Czas przystąpić do projektu i pomyśleć o druku. Jeśli szukasz zaufanej, profesjonalnej drukarni internetowej i stacjonarnej, drukarni katalogów i ulotek - możemy Ci pomóc. Oferujemy druk cyfrowy, offsetowy i wielkoformatowy.

Odezwij się do naschętnie pomożemy! Odwiedź naszą stronę główną, by zapoznać się z ofertą.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej

druk online dla branży nieruchomości

Druk online dla branży nieruchomości

Pierwsze wrażenie bywa decydujące, gdy chodzi o zakup czy wynajem mieszkania albo domu. Sprawdź, na jakie działania i wydruki warto postawić, by zwiększać efektywność działań sprzedażowych!

Czytaj więcej
druk online dla edukacji
Druk online dla edukacji. Wysokiej klasy materiały na szkolenia

Druk online dla edukacji. Wysokiej klasy materiały na szkolenia

Chcesz wygodnie wydrukować podręczniki, książki i inne materiały szkoleniowe? W JKB Print rozumiemy potrzeby oraz specyfikę współczesnej branży edukacyjnej. Sprawdź, jak możemy Ci pomóc!

Czytaj więcej
druk online dla branży modowej
Nowoczesny i elegancki druk online dla branży modowej

Nowoczesny i elegancki druk online dla branży modowej

Efekt pierwszego wrażenia i wysoka jakość to jedne z kluczowych elementów prezentacji ofert w branży modowej. Szukasz doświadczonej drukarni, która rozumie potrzeby i specyfikę branży modowej? Świetnie trafiłeś!

Czytaj więcej