Rodzaje papieru – czym różni się papier od papieru?
To oczywiste dla wszystkich, że baner różni się czymś od katalogu, że kolor czerwony różni się od zielonego. Mało osób wie jednak, że w świecie projektowania, marketingu i poligrafii różnic jest więcej i choć są bardziej subtelne, to mają ogromne znaczenie. Tak właśnie jest w przypadku papieru i jego różnych rodzajów.

Powlekany albo niepowlekany
Podstawowa różnicą jest to, czy papier jest powlekany, czy nie. To jest bardzo istotne ze względu na funkcjonalność materiałów drukowanych oraz sposób, w jaki będę używane i warunki, w jakich będą prezentowane. Papier powlekany jest bardzo popularnym wyborem w przypadku druku katalogów reklamowych, ponieważ jest bardziej odporny na zniszczenia i warunki pogodowe. Jeśli jednak chcemy nasze zadruki naprawdę zabezpieczyć, to musimy skorzystać z jednej z metod uszlachetniania druku. Najbardziej znanym papierem powlekanym jest kreda. Występuje ona w dwóch wariantach: kreda matowa oraz kreda błyszcząca. Papier może być powlekany jednostronnie. Dobrym przykładem jest jednostronnie powlekany karton, na którym poleca się drukować pocztówki. Cechą charakterystyczną papierów powlekanych jest intensywność wydrukowanych na nich kolorów. Wśród papierów niepowlekanych można wyróżnić: papiery z serii Munken, papier Woodstock Betulla (to dość sztywne papiery), papier offsetowy albo papier offsetowy ekologiczny. To oczywiście tylko przykłady, ponieważ rodzaje papieru są rozmaite i jest ich wiele.
Rodzaje papieru - różne gramatury
Gramatura papieru to jego masa wyrażona w gramach na metr kwadratowy. Mówiąc wprost: im większa gramatura, tym papier jest bardziej sztywny i grubszy. Z jednej strony grubość i sztywność papieru wpływają na łatwość użytkowania wydruków, a z drugiej na trwałość i prestiż wydrukowanych materiałów. Wizytówki, ze względu na swój charakter, powinny być wydrukowane na papierze o dużej gramaturze, natomiast notesy spiralowane niekoniecznie, gdyż nie będzie się ich wtedy wygodnie używało. Wszystko zależy od tego co drukujemy i jak tego będziemy używać. Plakaty nie mogą być wydrukowane na najcieńszym papierze, ale nie muszą być bardzo grube. Zalecanym papierem jest kreda 150 g. Papier o większej gramaturze jest zazwyczaj droższy, więc trzeba się zastanowić, kiedy warto, a kiedy nie warto inwestować w tego typu rodzaje papieru.
Biały, bielszy, najbielszy
Innym istotnym parametrem dotyczącym papieru jest jego białość. Decyduje on o walorach estetycznych wydrukowanych materiałów. Im bardziej papier jest biały, tym lepszej jakości będą wydrukowane na nim kolory. Nie zawsze to jednak ma znaczenie. Jeśli chcemy wydrukować zwykłe teczki, których najistotniejszą cechą jest funkcjonalność, to możemy zastosować offsetowy papier ekologiczny, który jest szary. Równie ważna jest nieprzeźroczystość papieru, która odnosi się do tego, w jakim stopniu papier przepuszcza treść znajdującą się po drugiej stronie.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?
Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie