Jakie są rodzaje folii do uszlachetniania druku?
Uszlachetnienie druku foliowaniem to świetny sposób na podniesienie jego atrakcyjności i wytrzymałości. Sprawdź, jakie rodzaje folii możesz do tego wykorzystać.
Czym jest uszlachetnianie druku?
Uszlachetnianiem druku określa się szereg technik poligraficznych, których głównym założeniem jest polepszenie walorów fizycznych, jak i walorów estetycznych zadrukowanych materiałów (druk personalizowany, materiały szkoleniowe, materiały wyborcze, promocyjne itp.). Rozmaite zabiegi mają podnieść atrakcyjność oraz jakość wybranych produktów, wyróżniając je na tle konkurencji. Kluczowe jest przy tym dostosowanie uszlachetnień nie tylko do rodzaju produktu, ale i efektu marketingowego, jaki zamierzamy osiągnąć.
Istnieje sporo technik uszlachetniania. Jedna z nich to foliowanie, na którym zamierzamy się skupić w niniejszym artykule.
Foliowanie druku – co to takiego?
Foliowanie jest jedną z najpopularniejszych metod uszlachetnienia druku. Dzięki niemu takie materiały jak foldery, katalogi czy naklejki uzyskują ciekawy efekt wizualny. Zafoliowane produkty są odporniejsze na wilgoć, promienie UV czy uszkodzenia mechaniczne (ścieranie, zarysowania itp.).
W procesie foliowania najważniejszą technologią jest łączenie folii z powierzchnią za pomocą kleju. Odbywa się to zwykle: na mokro, na gorąco (nazywa się je hot printem) lub metodą mieszaną. Druk można foliować jedno- lub obustronnie. Najczęściej wykorzystuje się do tego folie matowe lub folie błyszczące w różnych odmianach i kolorach.
Bardziej spektakularne efekty można uzyskać, operując folią metalizowaną czy folią soft-touch (soft skin). Jedną z niestandardowych metod jest również lakierowanie wybiórcze, polegające na położeniu specjalnego lakieru UV 3D bezpośrednio na matowy papier lub po jego zafoliowaniu. Technologia sprawdza się m.in. jako uszlachetnienie okładki czasopisma lub książki.
Rodzaje folii uszlachetniających druk
Na rynku poligraficznym wyróżnia się 3 podstawowe rodzaje folii do uszlachetnień druku: matowe, błyszczące oraz strukturalne. Dostępne są także specjalne folie satynowe oraz anti-scratch.
Folia matowa
Kolory pod folią matową stają się bardziej stonowane, co nadaje materiałom elegancki i subtelny wygląd. Taki efekt sprawdza się przy minimalistycznych i umiarkowanych kolorystycznie projektach. Folię matową dobrze wykorzystać przy wydrukach takich materiałów jak identyfikatory oraz niektóre wizytówki czy zakładki.
Folia błyszcząca
Nałożenie błyszczącej folii nadaje materiałom wyraźnego połysku. Tego rodzaju uszlachetnienie wykorzystuje się, by przyciągnąć uwagę odbiorcy, ożywiając barwy projektu czy też podkreślając kontrast na zdjęciach i grafikach. Folia błyszcząca sprawdzi się w przypadku uszlachetniania takich materiałów jak: dyplomy i certyfikaty, plakaty czy ulotki.
Satynowa folia soft-touch
Uszlachetnienie specjalną folią soft-touch sprawia, że materiały stają sie aksamitne i przyjemne w dotyku, wzmacniając ich przekaz reklamowy. Wydruk jest też bardziej odporny na ścieranie czy zarysowania. Satynowa folia soft-skin sprawdzi się idealnie w przypadku produktów ekskluzywnych, takich jak: wizytówki, winietki czy eleganckie teczki albo zaproszenia.
Hot-stamping (termodruk) – jaka folia?
Tłoczenie na gorąco, czyli hot-stamping lub termodruk, wykorzystuje specjalne folie, wysokie temperatury oraz matryce wypukłe z materiałów przewodzących ciepło. Technika ta jest obecnie jedną z najpopularniejszych na rynku, dlatego stosuje się go dla wielu rozmaitych produktów (katalogi, koperty, pocztówki i wiele innych). Aby uzyskać pożądany efekt, wykorzystuje się folie:
- metaliczne – standardowe: złote, srebrne, różnokolorowe;
- pigmentowe – matowe lub błyszczące, w różnych kolorach;
- perłowe – kolorowe, o dużej transparentności;
- dyfrakcyjne – metaliczne, wyróżniające się mikrorowkami, tworzącymi siatkę dyfrakcyjną.
Inne popularne metody uszlachetnień druku
Lakierowanie
Określony efekt uzyskuje się poprzez nakładanie na produkt warstwy lakieru. Dzięki temu poszczególne elementy mogą być matowe, błyszczące, fosforyzujące itp. Lakier zabezpiecza druk przed słońcem, wilgocią czy uszkodzeniami mechanicznymi. Jedną z technik, której popularność stale rośnie, jest dziś jest metoda H-UV, w której wykorzystuje się lakier dyspersyjny oraz lakier UV.
Laminowanie
Proces podobny do powyższego, z tym że warstwy druku pokrywa się laminatem. Laminowanie może odbywać się również z użyciem tkanin.
Sztancowanie
Metoda znajduje zastosowanie, gdy niemożliwe jest cięcie na gilotynie. Polega na wykrawaniu (wycinaniu) z arkusza papieru, kartonu lub innego materiału konkretnego wzoru.
Tłoczenie
Proces przypomina hot-stamping, jednak z tą różnicą, że odbywa się bez wykorzystania udziału folii i wysokich temperatur. Wyróżniamy: tłoczenie wklęsłe, tłoczenie wypukłe oraz tłoczenie ślepe (blind printing).
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejUszlachetnianie druku - metody i znaczenie
Atrakcyjność wizualna i wytrzymałość druku to jedna z fundamentalnych cech jego skutecznej promocji i użytkowania. Aby je podnieść, stosuje się rozmaite techniki jego uszlachetniania. Z artykułu dowiesz się:
- Czym jest i na czym polega uszlachetnianie druku.
- Jakie metody uszlachetnienia druku wyróżniamy.
- Kiedy i dla jakiego rodzaju materiałów warto je stosować.
Laminowanie dokumentów – do czego może Ci się przydać?
Chcesz skutecznie zabezpieczyć swoje wydruki przed zniszczeniem poprzez używanie czy negatywne oddziaływanie takich czynników jak wilgoć lub promieniowanie UV? Warto zainteresować się usługą laminowania. Podpowiadamy, czym ono jest oraz kiedy i do jakiego typu produktów warto ją wykorzystać.
Perforowanie papieru – czym jest i po co się je stosuje?
Perforacja to popularny zabieg ułatwiający wiele codziennych zadań czy operacji biznesowych. Sprawdź, na czym polega!