Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2023.11.28

Przewodnik po kolorach CMYK. To warto wiedzieć!

W świecie poligrafii wybór odpowiedniej palety kolorów ma kluczowe znaczenie dla jakości końcowego produktu. W tym artykule przybliżymy różnice między popularnymi systemami kolorów, takimi jak CMYK, RGB i Pantone, oraz ich wpływ na proces drukowania. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty.

przewodnik po kolorach CMYK
Przewodnik po kolorach CMYK. To warto wiedzieć!

Czym jest CMYK?

CMYK jest podstawowym modelem barw wykorzystywanych we wszystkich drukarkach. Akronim został utworzony od angielskich nazw 4 podstawowych kolorów farb drukarskich:

  • Cyan (podobny do błękitnego),
  • Magenta (fuksja),
  • Yellow (żółty),
  • BlacK/Key (czarny, lekko wypłowiały).  

Chcąc za ich pomocą uzyskać pożądany kolor, miesza się ze sobą w konkretnych proporcjach poszczególne farby. I tak np. użycie maksymalnej wartości koloru czarnego  (równej 100) i równych wartości każdego innego koloru składowego, po 30, daje intensywną, głęboką  czerń CMYK (super black).  

Jeśli, drukując broszury, foldery czy ulotki, chcesz uniknąć błędów i różnic w poszczególnych barwach, to pliki przygotowywane do druku muszą być zapisane w zestawie CMYK. W przeciwnym razie barwy wydruków najprawdopodobniej będą odbiegać od tych, jakie widzisz na ekranie komputera. Aby to wyjaśnić, należy przybliżyć różnice pomiędzy systemami kolorów, które spotykamy w projektowaniu komputerowym oraz w druku.

CMYK a RGB– czym się od siebie różnią?

Kolory, które widzimy na wyświetlaczach, np. monitorze komputera w programie graficznym, bazują nie na zestawie CMYK, ale na modelu RGB odpowiadającej 3 podstawowym barwom: Red (czerwonej), Green (zielonej) i Blue (niebieskiej). Model ten nawiązuje do możliwości percepcyjnych ludzkiego i opiera się na świetle używanym w urządzeniach elektronicznych (monitory, telewizory, skanery itd.). CMYK jest natomiast modelem bazującym na pigmentach, gdzie kolory generowane są poprzez ze sobą różnych tuszów. To dlatego liczba barw, jaką można uzyskać za sprawą kombinacji gammie CMYK i RGB jest różna.

Aby lepiej to sobie wyobrazić, posłużmy się prostą grafiką:

LAB CMYK RGB

Źródło: MikeRun, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons


Powyżej widać zaznaczone poszczególne obszary (gamuty) odpowiadające barwom, jakie można uzyskać, mieszając ze sobą kolory zawierające się w opisywanych zestawach. W przeciwieństwie do modelu RGB, który dodaje kolory światła do stworzenia różnych kolorów (stąd nazywa się go modelem addytywnym) CMYK działa przez absorbowanie (odejmowanie) określonych długości fal światła, co daje w efekcie różne kolory na papierze. Jak widać na powyższej grafice, gamut RGB jest węższy niż gamut CMYK. To dlatego niektóre kolory projektu czasopisma, książki czy wizytówki widoczne na monitorze mogą być trudne do dokładnego odtworzenia w druku jeśli zostały zaprojektowane w RGB, zamiast w CMYK.

O tym, jak poprawnie zapisać projekt w formacie CMYK, pisaliśmy m.in. tutaj: Kolory projektu a kolory wydruku. Jak zapewnić im spójność?

Krótkiego wyjaśnienia wymaga jeszcze ikonka oka. Odnosi się ona do Lab (jego najbardziej dopracowana wersja to CIELAB) opracowanego przez Narodową Komisję Oświetleniową (CIE). Jest to fizyczna przestrzeń, w której znajduje się odwzorowanie dla wszystkich innych modeli kolorów, niezależna od urządzenia, a zatem bardziej spójna i uniwersalna, niż CMYK czy RGB.

Co ciekawe, w drukarni konwersja kolorów z RGB na CMYK odbywa się matematycznie według LAB, na zasadzie koloru najbliżej pasującego barwie wzorcowej. Przykładowo, jeśli drukując plakaty, materiały szkoleniowe albo katalogi, użyjesz np. koloru zielonego wchodzącego w morski, który nie jest do osiągnięcia w gamucie CMYK - to zostanie on wydrukowany jako zielony.

CMYK a paleta Pantone

Jak już wiadomo, kombinacja kolorów, jaką można uzyskać w druku, jest mniejsza, niż w przypadku tej, którą oferuje zestaw przystosowany do wyświetlaczy. Co jednak zrobić, gdy nasze bloczki reklamowe lub zaproszenia muszą cechować się nietypowym, indywidualnym kolorem dostosowanym np. do identyfikacji wizualnej konkretnej marki? W takich sytuacjach można sięgnąć po system kolorów Pantone. Zawiera on barwy, jakich nie da się uzyskać za pomocą przestrzeni CMYK.

Pantone to specyficzna biblioteka barw, w której każdy kolor ma swój indywidualny numer. Za jej pomocą można uzyskać również barwy metaliczne, np. srebrne lub złote. Tym, co odróżnia tę skalę od CMYK jest fakt, że każdy kolor w skali Pantone jest oddzielną farbą, a nie wypadkową mieszania farb podstawowych. Stąd sięgają po nią najczęściej firmy, które chcą mieć pewność, że kolorystyka będzie spójna dla wszystkich produktów.

Z zasady wszystkie pliki przygotowane do druku muszą być zapisane w zestawie CMYK. Istnieje jednak sposobność zapisania ich w palecie Pantone, o ile w zamówieniu są takie kolory. Kolor Pantone musi być dodany w projekcie jako kolor dodatkowy i musi zostać opisany w sposób taki jak we wzorniku Pantone.

Jeśli wydruk ma być wykonany w gamucie CMYK, a wykorzystane są kolory Pantone, to następuje automatyczna zamiana tych kolorów na CMYK. Np. jak użyjesz złotego koloru Pantone, który nie jest do osiągnięcia w gamucie CMYK – to zostanie on wydrukowany jako żółty.

Złoty toner – alternatywa dla Pantone

Jeśli drukujesz swoje materiały w CMYK, ale zależy Ci np. na metalicznym wyróżnieniu poszczególnych elementów, to w ofercie naszej drukarni znajdziesz specjalny złoty toner. Jest to dodatkowy kolor, zwykle niedostępny w klasycznym druku CMYK. Uszlachetniając nim np. druki personalizowane (bony i vouchery, dyplomy i certyfikaty, koperty itp.), z pewnością je uatrakcyjnisz i wzmocnisz funkcję perswazyjną produktu.

JKB Print to drukarnia internetowa realizująca druk cyfrowy, offsetowy i wielkoformatowy. U nas zamówienie złożysz online, każdego dnia i o każdej porze. Oferujemy krótkie terminy realizacji oraz realizację usług na bazie wieloletniej praktyki, wyłącznie na nowoczesnych i regularnie serwisowanych maszynach. Jeśli szukasz doświadczonego partnera do współpracy – skontaktuj się z nami i zapoznaj z naszą ofertą

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej