Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

projektowanie druku a ślepota barw

Czym jest ślepota barw?

Ślepota barw jest zaburzeniem występującym u ludzi (częściej u mężczyzn, niż u kobiet) i polegającym na niezdolności do spostrzegania różnic pomiędzy niektórymi barwami. Może być wrodzona (uwarunkowana genetycznie) lub nabyta (wynikająca z uszkodzeń mechanicznych, przebytych chorób itp.). Często taką nazywa się ją potocznie daltonizmem. Określenie to pochodzi od nazwiska Johna Daltona, który w 1794 roku, bazując na własnych doświadczeniach, opublikował opis tego schorzenia. Warto wiedzieć, że daltonizm jest pojęciem ogólnym, ponieważ sama przypadłość występuje w 3 podstawowych rodzajach:

  • monochromatyzm – całkowita niezdolność do rozpoznawania barw.
  • dichromatyzm – nierozpoznawanie barwy czerwonej, zielonej albo niebieskiej.
  • trichromatyzm – obniżona percepcja nasycenia (lub jaskrawości) barwy czerwonej, zielonej albo niebieskiej.

Poszczególne rodzaje dzielą się jeszcze na odmiany (np. protanopia, tritanopia, deuteranomalia), jednak nie ma sensu, by każdą z nich omawiać szerzej w tym artykule. Warto natomiast wiedzieć, że ślepota barw, niezależnie od tego, w jakiej odmianie występuje, istotnie wpływa na odbiór materiałów drukowanych. Aby to lepiej zobrazować, posłużmy się przykładem. Poniższa grafika prezentuje, jak ten sam projekt zakładki widzi osoba z odmianą dichromatyzmu polegającą na myleniu barwy niebieskiej z czernią (tritanopia, po prawej) oraz osoba bez ślepoty barw (po lewej):
 


Źródło: Dall-E

Przykłady można by mnożyć, a wobec każdego z nich powstałoby zasadnicze pytanie: Jak projektować broszury, plakaty albo wizytówki, by nie straciły one na jakości zarówno w przypadku osób dotkniętych daltonizmem, jak i tych, których to zaburzenie nie dotyczy? Nie zawsze przecież wiadomo, czy potencjalni odbiorcy to osoby z daltonizmem, bez, a może zaliczające się i do jednej, i do drugiej grupy.

Ślepota barw a palety kolorów: RGB vs CMYK

Na początek warto wyjaśnić sobie jedną kwestię. Ślepota barw wynika – oczywiście w dużym uproszczeniu – z wadliwego lub całkowitego braku funkcjonowania czopków w oczach. To światłoczułe receptory w siatkówce ludzkiego oka, które odpowiadają za widzenie trzech kolorów: czerwonego, zielonego i niebieskiego.

Na dokładnie takim samym zestawie barw bazuje paleta kolorów RGB (ang. Red, Green, Blue) stosowana w wyświetlaczach telewizorów, monitorów komputerowych czy smartfonów. Ten odzwierciedlający możliwości percepcyjne ludzkiego oka gamut wykorzystuje się w projektowaniu graficznym, tworząc m.in. projekty takich produktów jak czasopisma, foldery reklamowe, katalogi itp. Drukarki bazują się jednak nie na palecie RGB, ale na zestawie CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK/Key). To dlatego każdy projekt przeznaczony do druku musi być zapisany lub przekonwertowany z RGB do CMYK. W przeciwnym razie jego kolorystyka może (i prawdopodobnie będzie) znacząco odbiegać od tej zastosowanej w projekcie. Co więcej, dla osób z zaburzeniami widzenia barw różnica między tymi paletami może mieć znaczący wpływ na percepcję projektu, ponieważ, jak już wspomnieliśmy, mają one problem z rozróżnianiem barwy czerwonej, zielonej albo niebieskiej.

Jak projektować materiały drukowane dla osób ze ślepotą barw?

Istnieją pewne sprawdzone sposoby na to, by zachować atrakcyjność i efektywność materiałów drukowanych zarówno w przypadku osób z zaburzeniem widzenia barw, jak i odbiorców niedotkniętych tym schorzeniem. Dotyczy to odbiorców z dichromatyzmem oraz trichromatyzmem. Przy monochromatyzmie projektant pozostaje bezradny, ponieważ istotą monochromatyzmu jest kompletne nierozróżnianie barw.

Jakie kroki warto podjąć, jeżeli wśród naszych odbiorców są osoby z di- lub trichromatyzmem?

Przygotowanie plików do druku – konwersja CMYK i inne

Po pierwsze: Przygotowując projekt pocztówki, teczki ofertowej czy zaproszenia do druku, pamiętaj, że musisz go zapisać nie w zestawie RGB, ale w CMYK: Jak przygotować pliki do druku w drukarni internetowej? Zapoznaj się też koniecznie z innymi wytycznymi na temat tego, jak przygotować materiały do druku.

Grupa docelowa – kim będzie odbiorca materiałów?

Po drugie: Zastanów się, jaka jest grupa docelowa Twoich materiałów. Jeśli wiesz, że będą to osoby dotknięte di- lub trichromatyzmem, unikaj stosowania barwy problematycznej dla konkretnego schorzenia.

O ile dichromatycy kompletnie mylą barwy (niebieską z czernią lub czerwoną z zielenią i na odwrót), o tyle trichromatycy mają problem z ich percepcją i nasyceniem. I tak ludzie dotknięci protanomalią i deuteranomalią (odmiany trichomatyzmu) praktycznie nie dostrzegają czerwieni oraz jej odcieni, a osoby z tritanomalią mają obniżoną percepcją barwy niebieskiej. Tworzenie identyfikacji wizualnej materiałów drukowanych pod osoby z konkretnym zaburzeniem może okazać się problematyczne i czasochłonne, dlatego najrozsądniejszym ruchem wydaje się wyeliminowanie w projekcie kolorów, które mogą być niewłaściwie rozpoznawane przez osoby dotknięte dichromatyzmem albo trichromatyzmem. Jeśli chcesz zrezygnować z barw CMYK problematycznych dla di- i trichomatyków, pamiętaj o kilku zasadach:

  • Unikaj wysokiego nasycenia projektu kolorem Cyan (powyżej 50%) dla tritanopii (rodzaj dichromatyzmu; nierozpoznawanie barwy niebieskiej i mylenie jej z czernią) oraz samodzielnego stosowania tego koloru przy zaburzeniach widzenia koloru niebieskiego.
  • Nie stosuj wysokiego nasycenia projektu kolorem Magenta (powyżej 50%). Unikaj ponadto jego samodzielnego stosowania.
  • Zrezygnuj z kolorów składających się z wyłącznie z Cyanu–u i żółtego pigmentu (Yellow).
  • Jeśli stosujesz barwy uwzględniające Cyan i Yellow, to pamiętaj, by Cyan nie był dominujący.

Natomiast jeśli nie wiesz, kto będzie docelowym odbiorcą Twoich produktów, ale zależy Ci, by były one właściwie odczytywane przez osoby z zaburzeniami, to najrozsądniej pomijać w projekcie intensywne barwy czerwone, zielone i niebieskie.

Typografia – czytelność i kontrast

Po trzecie: przygotowując do druku bony i vouchery, koperty czy kartki świąteczne dla osób z zaburzeniami rozróżniania barw, warto stosować się do ogólnych zasad gwarantujących czytelność i odpowiedni kontrast. Unikaj łączenia ze sobą barw jaskrawych i zlewających się (np. czerwony i zielony), ponieważ jest to problematyczne nie tylko dla odbiorców ze ślepotą barw, ale i dla osób bez tej dolegliwości. Jeśli chcesz, by Twoje materiały były atrakcyjne i skuteczne w odniesieniu do każdego użytkownika, stosuj się również do fundamentalnych zasad typografii: Czym jest typografia i jak ją wykorzystać w swoich projektach?

Podsumowanie

Ślepota barw to schorzenie uniemożliwiające lub utrudniające rozróżnianie barwy czerwonej, zielonej albo niebieskiej. Odbiór materiałów drukowanych przez dotknięte nią osoby może być utrudniony i niepełny, co przekłada się negatywnie na efektywność poszczególnych produktów. Można je jednak zaprojektować w sposób zapewniający atrakcyjność nie tylko konsumentom z di- lub trichromatyzmem, ale i potencjalnych użytkowników, którzy nie są dotknięci takim schorzeniem. Wystarczy uwzględnić kilka sprawdzonych praktyk, które zapewnią Twoim wydrukom skuteczność, a także zlecić ich wykonanie doświadczonej drukarni, która zadba o wysoką jakość materiałów.

Kimś takim właśnie jesteśmy. JKB Print to drukarnia internetowa oferująca wysokiej jakości druk cyfrowy, offsetowy i wielkoformatowy realizowany na nowoczesnych i regularnie serwisowanych maszynach. Jeśli szukasz partnera, który rozumie Twoje potrzeby – zapraszamy do współpracy i zapoznania się z ofertą naszej drukarni!

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej
metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Projektowanie 2023.11.30

Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych

Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.

Czytaj więcej
przewodnik po kolorach CMYK
Przewodnik po kolorach CMYK. To warto wiedzieć!
Projektowanie 2023.11.28

Przewodnik po kolorach CMYK. To warto wiedzieć!

W świecie poligrafii wybór odpowiedniej palety kolorów ma kluczowe znaczenie dla jakości końcowego produktu. W tym artykule przybliżymy różnice między popularnymi systemami kolorów, takimi jak CMYK, RGB i Pantone, oraz ich wpływ na proces drukowania. Zrozumienie tych różnic jest niezbędne, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty.

Czytaj więcej