Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?

Ulotka drukowana jako forma komunikacji wizualnej

Ulotka to medium reklamowe szybkiego i krótkotrwałego kontaktu, skierowane jest najczęściej do odbiorcy masowego. Taki wydruk ma zaledwie kilka sekund na to, by przyciągnąć uwagę odbiorcy i zainteresować go komunikatem marketingowym. Ponadto zakres informacji, jaki możemy zawrzeć na ulotce, jest dość ograniczony. Więcej przestrzeni oferują ulotki składane lub foldery reklamowe, jednak warto pamiętać, że ich wydruk wiąże się z wyższymi kosztami.

Specyfika ulotki, która ma efektywnie realizować swój cel – to znaczy promować konkretny produkt, usługę, wydarzenie czy markę – wymusza określone zasady ich projektowania. Chodzi zarówno o aspekt wizualny, jak i fizyczny, to znaczy kwestie związane z wydrukiem. O czym warto pamiętać, tworząc projekt ulotki, którą każdy będzie chciał wziąć?

Jak zaprojektować ulotkę reklamową, która skradnie wzrok i serce odbiorcy?

Pierwszą istotną sprawą jest tworzenie ulotki z myślą o konkretnej grupie docelowej. Dotyczy to każdego skutecznego materiału reklamowego – od broszury i wizytówki, po plakaty, naklejki czy zaproszenia. Zastanów się, kim jest Twój potencjalny klient, jakim mówi językiem, na co zwraca szczególną uwagę, a więc co może go zainteresować i do niego trafić. Pozwoli Ci to wywrzeć korzystne pierwsze wrażenie, decydujące o skuteczności Twoich wydruków (Sprawdź: Efekt pierwszego wrażenia. Projekt i jakość a odbiór druków)

Dopiero, gdy sfinalizujesz ten etap, weź się za...

Projekt ulotki reklamowej

Możesz go wykonać w dowolnym programie graficznym – rozbudowanym jak Adobe Illustrator czy Adobe Photoshop lub aplikacji typu Drag & Drop jak np. Canva. W wyborze może Ci pomóc ten wpis: W jakim programie zrobić ulotkę reklamową? Bez względu na to, jakiego narzędzia zamierzasz używać, pamiętaj, by zadbać o kilka istotnych obszarów:

Identyfikacja wizualna

Składają się na nią m.in. kolorystyka, fonty i elementy graficzne.

Jeśli posiadasz już własną identyfikację wizualną marki, to ten etap prawdopodobnie masz za sobą. Jeśli nie – musisz dobrać barwy i fonty (czcionki cyfrowe) dopasowane do grupy docelowej i oddające charakter Twojej marki, produkty albo wydarzenia. W cenie jest minimalizm oraz wyrazistość (maksymalnie 2-3 kolory, które się uzupełniają, kontrastują i nie są przejaskrawione; maksymalnie 2-3 czytelne i uzupełniające się fonty).

Kompozycja i styl

Klasyczne zasady projektowania ulotek zakładają, że powinny ona zawierać chwytliwy nagłówek, jego rozwinięcie, body (informacje ukazujące korzyści) oraz dane kontaktowe i informacje dodatkowe (np. adres siedziby lub miejsca wydarzenia, wzmianki o promocjach, ograniczeniu czasowym itp.). Uzupełnia się je wysokiej jakości zdjęciem, obrazami lub grafiką.

Oczywiście nie każda ulotka musi być wypełniona tekstem. Możesz zaprojektować ulotkę, która będzie jedynie zaproszeniem do zapoznania się z ofertą danej marki – ciekawą ilustrację, atrakcyjną grafikę czy ładny obrazek wzbudzający ciekawość, a nawet skłaniający do tego, by powiesić go na ścianie.

Pod atrakcyjną treścią wizualną możesz zawrzeć informację o stronie internetowej, na której odbiorca znajdzie dokładne informacje na temat naszej oferty. Skuteczną praktyką wciąż bywa umieszczenie kodu QR odsyłającego do strony z ofertą, profilu w mediach społecznościowych lub witryny firmowej. Rozwój nowoczesnych technologii, w tym marketingu internetowego wymusza innowacyjne podejście do tradycyjnych form promocji.

Ulotki wcale nie muszą konkurować ze stroną internetową czy reklamą w Internecie. Równie dobrze Mogą je uzupełniać albo kierować do nich odbiorcę.

Format ulotki

Projektując ulotkę, musisz określić jej format (wymiary). Mogą być one standardowe (np. A5, A6) lub niestandardowe (np. kwadrat). Szczegółowe informacje na ten temat znajdziesz tutaj: Wymiary ulotki bez tajemnic – jaki format najlepiej wybrać?

Przykładowo, ulotki A3 są stosunkowo duże, dzięki czemu mogą odgrywać rolę niewielkiego plakatu. Jeśli chcesz np. zareklamować szkołę tańca, to na ulotce może znaleźć się ładna ilustracja podobna do plakatów, które tworzył Lautrec. Osoba, która zobaczy, że ktoś rozdaje ładne obrazki, chętnie zabierze obrazek ze sobą, aby zawiesić na ścianie, podarować bliskiemu albo po prostu na niego popatrzeć.

Ulotki reklamowe A3 są zbyt duże, by swobodnie je przeglądać, dlatego forma plakatowa będzie dla nich bardziej odpowiednia. Łatwiejsze w dystrybucji będą ulotki A4 wielkości standardowego zeszytu – stosunkowo duże, ale wygodne w użytkowaniu. Ulotki A5 i ulotki A6 są dużo mniejsze, a dzięki temu koszt ich produkcji też jest niewielki.

Minimalizm

Pamiętaj, że często mniej znaczy więcej. Nie przesadzaj z ilością tekstu albo informacji, liczbą grafik lub kolorystyką. Ulotka reklamowa powinna szybko i precyzyjnie trafiać do odbiorcy, a jej zbytnie przesycenie prawdopodobnie odstraszy potencjalnego klienta, a w przypadku bardziej siermiężnych projektów – może wywołać nie tyle podziw, ile go rozbawić (chyba że właśnie taki sposób komunikacji lubi Twoja grupa docelowa).

Projektowanie ulotek a jakość wydruku

Stworzenie skutecznej ulotki nie kończy się na cyfrowym projekcie. Niezwykle istotne jest jej wykonanie, czyli wydruk. W tej sferze – obok wspomnianego wcześniej formatu – warto zwrócić uwagę przede wszystkim na 3 kwestie:

Wybór papieru

Czynnik decydujący o charakterystyce, wytrzymałości i ogólnych wrażeniach związanych z kontaktem z ulotką. Obecnie wydruki realizowane są nie tylko na tradycyjnych papierach offsetowych czy kredowych, ale również ekologicznych. Kwestie związane z wyborem papieru podczas druku ulotek omówiliśmy tutaj: Jaki papier do druku ulotek wybrać?

Uszlachetnienia

Jeśli celujesz w klienta premium lub zależy Ci na poprawie trwałości czy walorów estetycznych produktów, warto zdecydować się na zabezpieczenie ulotek folią czy uszlachetnienie lakierem UV. W JKB Print możemy uszlachetnić Twoje wydruki za pomocą folii matowej, błyszczącej albo satynowej (Soft-Touch), a także nanieść na nie specjalny lakier (całościowo lub punktowo; jednostronnie albo dwustronnie).

Przygotowanie plików do druku

Aby kolorystyka Twoich ulotek nie odbiegała od tej na ekranie komputera, musisz zapisać projekt w zestawie kolorów CMYK. Wszelkie grafiki lub zdjęcia zapisz w 8-bitowej głębi kolorów i wysokiej rozdzielczości (minimum 300 dpi). Kluczowe jest również ustawienie w projekcie spadów (minimum 3 mm dla każdej ze stron) i nieumieszczanie elementów za liniami cięcia, by nie zostały obcięte w procesie introligatorskim. Pamiętaj też, że wszystkie pliki do druku muszą być dostarczone w formacie PDF. Inne szczegółowe wskazówki znajdziesz tutaj: Jak przygotować pliki do druku.

Druk ulotek w drukarni internetowej. Dlaczego warto?

Wiesz już, jak zrobić ulotkę reklamową, która skradnie wzrok i serca Twoich odbiorców. Pozostaje pytanie: komu zlecić wydruk projektu? Elastyczną, szybką i wygodną opcją jest skorzystanie z usług drukarni internetowej takiej jak JKB Print. Przyjmujemy zlecenia każdego dnia, 24/7, a korzystając z prostego kalkulatora wyceny błyskawicznie poznasz przewidywany koszt i termin realizacji. Dlatego, jeśli szukasz doświadczonego i rzetelnego partnera, to zapraszamy do kontaktu!

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej
metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Projektowanie 2023.11.30

Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych

Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.

Czytaj więcej