Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2020.12.01

Jak zaprojektować logo firmy, które zapada w pamięć?

Zaprojektowanie atrakcyjnego, prostego w identyfikacji i skutecznego perswazyjnie logo firmowego jest wymagającym zadaniem. Zwłaszcza gdy musi być ono dostosowane do tego, by móc umieszczać je na różnego typu materiałach promocyjnych. W niniejszym wpisie otrzymasz garść praktycznych wskazówek dotyczących tego, jak zaprojektować własne logo firmowe, które skutecznie przyciąga uwagę, zapada w pamięć odbiorcy i może być swobodnie umieszczane na różnego rodzaju wydrukach.

jak zaprojektowac logo firmy
Jakie powinno być logo firmy?

Logo, logotyp a sygnatura – różnice

Na początku, jeszcze przed stworzeniem logo firmy, warto zdawać sobie sprawę, jaka jest różnica między logo a logotypem. Pojęcia często są błędne używane jako synonimy.

Logotyp jest jednym z elementów logo, który występuje pod postacią tekstu (np. Coca Cola, Google). Podobnie elementami logo mogą być sygnet (lub: sygnatura), czyli znak graficzny, albo tagline (slogan w projekcie). Logo jest zatem zbiorem najszerszym, a logotyp, sygnet i tagline – jego składowymi, które mogą pojawiać się w różnych wariantach (np. sam logotyp, logotyp + sygnet, logotyp + tagline itp.).

Dobre logo – czyli jakie?

Dobre logo wyróżnia kilka istotnych cech warunkujących jego atrakcyjność i rozpoznawalność. Należy wśród nich wyróżnić:

  • spójność wizualną poszczególnych elementów,
  • uniwersalność,
  • minimalizm (less is more, czyli mniej znaczy więcej),
  • oryginalność,
  • prostotę wykonania.

Projektowanie logo nie polega na używaniu skomplikowanych wzorów, wymyślnych czcionek czy rozmaitych ozdób. Tworzenie logo jest raczej z procesem kreatywnym, dzięki któremu możliwie najmniejszy nośnik graficzny idealnie odda tożsamość i prymarne wartości konkretnej marki.

Projektowanie profesjonalnego logo krok po kroku

Na większość logo składają się sygnet (ikonka) oraz logotyp (tekst). Aby stworzyć komplementarną całość, musisz każdy z nich zaprojektować oddzielnie, a potem połączyć. Jak to zrobić? Najlepiej krok po kroku, zaczynając nie tyle od projektu, ile od zdefiniowania grupy docelowej, czyli fundamentu każdego działania marketingowego.

Krok 1: Klient idealny

Grupę docelową tworzą Twoi potencjalni klienci, tzn. osoby, które prawdopodobnie będą zainteresowane tym, co masz do zaoferowania. Zanim zabierzesz się za projektowanie logo, musisz określić ich profil. Najlepiej stworzyć tzw. klienta idealnego.

Wyobraź sobie konkretną, żywą osobę. Nadaj jej imię (np. Ania, Marek itp.), określ w jakim jest wieku (dokładnie, np. 30 lat), co lubi robić, jaki ma temperament, jakim językiem się komunikuje, w co lubi się ubierać (garnitur, kolorowe, luźne ubrania, a może klasyczna koszulka i jeans?). Te i podobne informacje ułatwią Ci projektowanie logo dopasowanego do preferencji potencjalnego klienta.

Krok 2: Identyfikacja wizualna marki

Skoro wstępnie wiesz, do kogo kierujesz ofertę, czas dopasować projekt logo do jego preferencji. Dzięki temu trafisz w gusta odbiorcy i zwiększysz szansę na to, że Twoja marka zapadnie mu w pamięci. Oto, o co należy zadbać:

Kolory: Wybierz paletę kontrastujących ze sobą kolorów (najlepiej 2-3 barwy), która kojarzy się z Twoją branżą i przyciąga uwagę. Każdy wywołuje inne emocje, więc dopasuj je do oczekiwań odbiorców. Przykładowo: niebieski kojarzy się z zaufaniem i profesjonalizmem, czerwony z energią, zielony – ze zdrowiem, harmonią itp.

Fonty: Zastosuj czytelne i estetyczne fonty (czcionki), które pasują do charakteru marki. Powinny być czytelne i wyraziste (np. Montserrat). Unikaj zbyt ozdobnych czcionek, które mogą być trudne do odczytania – pomocne wskazówki na ten temat znajdziesz tutaj: Najlepsze czcionki do logo

Symbolika: Logo powinno zawierać elementy graficzne lub symbole łatwo rozpoznawalne i kojarzące się z Twoją działalnością (np. drzewo dla branży ogrodowej, dom dla budowlanej itd.). Funkcję tę pełni sygnet, który może występować obok logotypu lub być w niego wpisany.

Prostota: Unikaj przesady i zbyt skomplikowanych wzorów. Proste logo skuteczniej zapada w pamięć i łatwiej je umieścić na różnych materiałach promocyjnych. Dziś logo powinno być dostosowane do środowiska cyfrowego – tak, by błyskawicznie można je było rozpoznać na stronach internetowych lub na miniaturce profilu w mediach społecznościowych.

Unikalność: Sprawdź, czy logo jest oryginalne i nie przypomina zbyt mocno innych znaków w Twojej branży. Wyróżnij się na tle konkurencji. Pamiętaj, że inspiracja to świetna i pomocna rzecz, a plagiat – niedopuszczalna.

Skalowalność: Upewnij się, że logo wygląda dobrze zarówno w dużych, jak i małych rozmiarach. Powinno być czytelne na wizytówkach oraz na billboardach. Aby móc skalować logo, musisz je zaprojektować w wektorach (Patrz: Krok 5.).

Krok 3: Szkice i burza mózgów

Mając wstępne założenia i pamiętając o powyższych zasadach, wykonaj kilka wstępnych szkiców na kartce. Nie ograniczaj się, by wygenerować możliwie najwięcej pomysłów. Skonsultuj swoje pomysły z innymi – zespołem lub zaufanymi osobami. Zbierz feedback, wybierz najlepsze propozycje, a te najmniej atrakcyjne odrzuć.

Pokuś się o zaprojektowanie kilku wersji Twojego logo (prototypów), które będą dedykowane materiałom konkretnych rozmiarów. Firmy, które mają ugruntowaną pozycję na rynku, dysponują różnymi, nieco różniącymi się od siebie wariantami. Cały napis przeobraża się w jedną literę, jednocześnie zachowując podobieństwo wystarczające do wizualnej identyfikacji.

Pamiętaj, że logo powinno mieć odpowiedni stosunek wysokości do szerokości. Powinieneś móc wpisać w kwadrat albo leżący prostokąt. Jest to istotne dlatego, że Twoje logo musi być elastyczne na tyle, by móc wkleić je w dowolne materiały: foldery, biuwary, katalogi, plakaty, banery, a nawet niewielkie broszury.

Logo firmy powinno znaleźć się praktycznie na każdym materiale promocyjnym. Jego projekt musi uwzględniać różnorodność charakterów oraz formatów tych materiałów – od niewielkiej zakładki po ogromny bilbord.

Krok 4: Projektowanie logo w programie graficznym

Do projektowania logo możesz podejść na 2 sposoby: zaawansowany lub amatorski.

Jeśli chcesz stworzyć logo od podstaw w rozbudowanym programie graficznym, będziesz potrzebować takich narzędzi jak Adobe Illustrator czy Adobe Photoshop. To oprogramowanie płatne, które trzeba umieć obsługiwać, dlatego wiele firm zleca takie projekty freelancerom lub agencjom marketingowym.

Inną opcją jest stworzenie logo w darmowym (lub pół-darmowym), prostym programie graficznym. Popularne obecnie rozwiązania Drag & Drop (np. Canva) umożliwiają szybkie i wygodne projektowanie logo z wykorzystaniem szablonów. Gotowe logo dostępne w bazie stanowią też cenne źródło inspiracji dla Twojego indywidualnego znaku firmowego.

Jeśli nie wiesz, jak zrobić logo samodzielnie, możesz wykorzystać potencjał sztucznej inteligencji, czyli kreator logo online, np. Ucraft, Looka czy Shopify Free Logo Maker. Pamiętaj jednak, że większość z nich posiada ograniczenia dotyczące wymiarów czy formatu, w jakich możesz zapisać logo. Aby je wyeliminować, trzeba zainwestować w wersję premium.

Krok 5: Rozmiar i format pliku

Załóżmy, że masz już gotowe logo. Pora przenieść ja na projekt materiału drukowanego – front teczki, papier firmowy, bony i vouchery, a może wizytówki. Jeśli chcesz, by Twoje logo mogło być wydrukowane na materiałach różnej wielkości, musisz je zapisać w odpowiednim formacie.

Przykładowo naklejki różnią się rozmiarem od plakatów, ulotek albo katalogów. Aby każdy grafik miał możliwość umieszczenia Twojego logo na każdego typu materiale drukowanym, musisz je zapisać wektorowo (Sprawdź: Raster a wektor, czyli dwie twarze druku). Pozwoli to na swobodne powiększanie i pomniejszanie logo. Taki projekt logo należy zapisać w formacie PDF, SVG albo EPS. Dzięki temu – niezależnie, czy tworzysz ulotki, bilety czy plakaty wielkoformatowe o różnych wymiarach – wstawisz logo do projektu z tego samego pliku.

Jak zrobić logo dostosowane do druku? Najważniejsze zasady

Jeśli projektujesz logo, które ma być umieszczone na materiałach drukowanych, musisz pamiętać o uwzględnieniu kilku parametrów decydujących o tym, że będzie ono miało odpowiednią kolorystykę, rozdzielczość lub też nie zostanie ucięte w procesie introligatorskim.

Pierwszą sprawą jest zapisanie projektu w zestawie kolorów CMYK, a nie RGB, ponieważ właśnie taką gamą operują maszyny drukarskie. Szczegółowe informacje na ten temat zamieściliśmy w tym artykule: Jak zapisać pliki do druku CMYK. W nietypowych projektach, np. jeśli Twoje logo i wydruki mają cechować unikalne albo metaliczne kolory marki, stosuje się specjalną paletę Pantone.

Druga kwestia dotyczy rozdzielczości grafik zawartych w logo. Każdy obraz musi mieć rozdzielczość 300 dpi lub wyższą oraz zostać zapisany w 8-bitowej głębi kolorów.

Trzecia rzecz, to nieumieszczanie logo w przestrzeni, która po wydruku zostaje obcięta (spady, marginesy itp.). Aby mieć pewność, że Twój projekt nie zostanie ucięty, po prostu nie przesuń go za linie cięcia.

Inne szczegółowe informacje na temat przygotowania plików do druku w drukarni internetowej znajdziesz w tym artykule: Drukarnie internetowe. Jak przygotować pliki do druku?

Podsumowanie

Dobre logo wyróżnia się  spójnością wizualną, uniwersalnością, minimalizmem, oryginalnością oraz prostotą wykonania. Proces jego projektowania zaczyna się od zdefiniowania grupy docelowej i stworzenia profilu idealnego klienta, co pozwala lepiej dopasować projekt do jego preferencji. Istotne elementy logo to odpowiednio dobrane kolory, czytelne i estetyczne fonty, łatwo rozpoznawalne symbole, prostota oraz unikalność. Ważne jest, aby logo było skalowalne, co pozwala na jego czytelność w różnych rozmiarach. Jeśli ma ono być umieszczane na materiałach przygotowanych do druku, projekt powinien spełniać podstawowe normy związane z zapisem kolorów, grafik czy kompozycją.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej