Jak projektować karty menu dla restauracji?
Prowadzisz restaurację lub zamierzasz ją otworzyć? Sprawdź, jak zaprojektować menu, które pomoże Ci zwiększać zyski.
Cechy dobrej karty menu
Karta menu to forma wizytówki Twojej restauracji. Nie trzeba być wziętym grafikiem, by ocenić, czy jest ona atrakcyjna i czytelna. Istnieją jednak sprawdzone sposoby dotyczące projektowania kart menu, które cieszą nie tylko oko, ale i firmowy budżet, ponieważ strategiczne podejście do kompozycji wizualnej przekłada się na lepszą sprzedaż. Jak ułożyć dobre menu kawiarni, restauracji lub baru?
Jasne i czytelne oznaczenia kategorii potraw
Projektując idealną kartę menu, najpierw stwórz listę dań w arkuszu kalkulacyjnym. Wykorzystaj Excela lub Arkusze Google. Następnie utwórz osobne kategorie potraw (np. śniadania, dania mięsne, bez mięsa, dania dla dzieci itp.) i pogrupuj pozycje, tworząc przejrzystą strukturę.
Umieść potrawy zgodnie z kolejnością spożywania posiłków: najpierw przystawki lub śniadania, potem główne dania, następnie desery, napoje itd. Jeśli lista tych ostatnich jest pokaźna, utwórz dla nich oddzielne menu, np. kartę win. Podobnie postąp z ofertą dań dla dzieci, deserów, potraw sezonowych.
Przejrzyste i łatwe do zrozumienia opisy dań
Dobrym pomysłem jest, by wprowadzać na karcie dania wegańskie i wegetariańskie, bez glutenu czy kreatywne potrawy dla dzieci. Nie ograniczaj się wyłącznie do wypisania nazw produktów. Podaj ich składniki, gramaturę, poinformuj o alergenach, o tym, że korzystasz ze świeżych składników itp.
Dodaj w menu osobne sekcje dań, które sprzedają się najlepiej (np. opraw je ramką i nagłówkiem Szef kuchni poleca albo Polecamy!). Podkreśl ofertę dań bezmięsnych albo deserów. Wyróżnij promocje i oferty sezonowe. Wpisz do karty imię i nazwisko szefa kuchni, poinformuj, kim jest właściciel restauracji.
Estetyczny i atrakcyjny wygląd karty menu
Postaw na minimalizm. Tworzenie karty menu oprzyj o jeden przewodni motyw graficzny oraz jednolite tło. Dobrze jest umieścić zdjęcia najlepiej sprzedających się dań lub potraw z oferty specjalnej. Dostosuj wygląd do identyfikacji wizualnej restauracji: aranżacji wnętrza, rodzaju kuchni, grupy docelowej. Rozważ sezonową szatę graficzną (np. letnią lub zimową).
Dobrze dobrana czcionka i kolorystyka
Typografia karty menu powinna uwzględniać wyraźną czcionkę (np. fonty szeryfowe dla dłuższych partii tekstu, bezszeryfowe dla nagłówków) o większym rozmiarze. Dzięki niej klient nie będzie musiał wytężać wzroku, by zapoznać się z treścią karty menu.
Stosuj nagłówki wyróżnione większym rozmiarem fontu. Wprowadź numerację, punktory, wyróżnienia kolorem lub ramką. Unikaj ściany tekstu. Nie opisuj wszystkiego – skup się na konkretach, które zrozumie czytelnik menu.
Zachowaj poprawność stylistyczną i ortograficzną oraz oryginalną pisownię nazw dań. Podaj cenę każdego z nich. Umieść tłumaczenie na języki obce (minimum jeden). Jeśli serwujesz dania regionalne, możesz uatrakcyjnić odbiorcom przygodę z menu, wprowadzając np. słówka gwarowe.
Projektowanie menu restauracji. Od czego zacząć?
Analiza grupy docelowej i jej preferencji kulinarnych
Serwujesz kuchnię regionalną, typowo polską, a może egzotyczną? Podkreśl ich charakter w swoim menu. Nawiąż do tradycji i flagowych potraw. Może warto wzbogacić niektóre pozycje o krótką historię lub regionalne nazwy. Pamiętaj, że sprzedaż warto stale analizować, a kartę menu dostosowywać do aktualnych trendów i preferencji grupy docelowej.
Określenie rodzaju i stylu karty menu
Tradycyjne menu przypominają: proste ulotki, ulotki składane albo foldery. Niektóre restauracje oferują także karty stylizowane na zszywane katalogi potraw w twardych oprawach albo karty menu przypominające notesy spiralowane. W zależności od potrzeb rozważ druk kart menu w formie:
· ulotki – prostej lub składanej;
· folderu;
· kartek w twardym laminacie, składanych lub nie (druki laminowane);
· podkładki na tacki, pod talerz lub na stół;
· kartki złożonej na pół i połączonej dwiema zszywkami lub oprawą zeszytową – takie menu przypomina katalogi albo broszury;
· kartek złączonych spiralą metalową (oprawa spiralowana, taka jak w katalogu).
W JKB Print wydrukujemy Twoje projekty w każdym z powyższych wariantów. Pamiętaj, że jeżeli oferujesz promocje czy specjalne menu, warto o nim poinformować, wykorzystując np. winietki albo naklejki.
Projektowanie kart menu. Grafika i kompozycja
Projekt karty menu możesz podzielić na dwa etapy: przygotowanie okładki oraz wkładu z listą dań. W przypadku okładki warto na niej umieścić logo i nazwę restauracji, godziny otwarcia oraz adres. Dobrą praktyką jest też uwzględnienie najbardziej dochodowych dań. Tzw. złoty trójkąt powinien porządkować na trzy obszary: środek (umieść tu dania specjalne i najbardziej dochodowe), prawy górny róg (dania główne) i lewy górny róg (przystawki).
Najpopularniejszym formatem menu jest format A4 (210 x 297 mm). Jeśli Twoja karta dań ma być mała i poręczna, warto zastanowić się również nad formatami: DL (99 x 210) albo A5 (148 x 210 mm).
Wybór odpowiednich materiałów i technologii druku
Restauracje stawiają zwykle na bardziej oszczędne lub ekskluzywne rozwiązania. Wygląd i trwałość karty warto dostosować do grupy docelowej, wachlarza potraw i charakteru swojej restauracji. Zwłaszcza ekskluzywne lokale nie mogą sobie pozwolić na produkt z niższej półki.
Zależy Ci na tanim koszcie jednostkowym druku, bo np. stawiasz na duże nakłady i kartę menu w formie podkładki na tacki lub składanej ulotki, którą po prostu wyrzucisz, kiedy się zniszczy? Wówczas możesz wybrać papier o gramaturze poniżej 130 gramów i druk offsetowy. Ciekawym i oszczędnym wariantem może okazać się zaprojektowanie menu w formie gazety i skorzystanie z papieru Stella Press 65 g imitującego papier gazetowy.
Stawiasz na ekskluzywność? Wybierz gruby papier, o wysokiej gramaturze. (nawet ponad 300 g). Możesz go uszlachetnić folią soft touch, a nawet wzbogacić o złoty nadruk. Pomyśl o solidnej oprawie. Koszt takiej karty będzie wyższy, a nakład mniejszy, jednak starczy ona na zdecydowanie dłużej i zrobi wrażenie na każdym kliencie.
Rozsądnym wariantem papieru dla prestiżowych kart menu jest np. kreda matowa 250 g, zabezpieczona i uszlachetniona folią matową albo błyszczącą. Wybór tej drugiej warto dobrze przemyśleć, ponieważ może ona odbijać światło i utrudniać klientom czytanie (zwłaszcza małych liter). Charakteru i prestiżu Twojej karcie może dodać także druk menu na eleganckim i zjawiskowym papierze satynowym 200 lub 250 g.
Eleganckie karty menu wykonuje się zwykle w mniejszych nakładach, dlatego lepszy jest dla nich druk cyfrowy. Jeśli Twoja karta będzie intensywnie zadrukowana (np. projekt przewiduje czarne tło), to warto skorzystać z grubszego papieru, np. kredy matowej 170 g.
Ponadto, jeśli chcesz budować wizerunek marki dbającej o środowisko, możesz pokusić się o druk menu na papierze ekologicznym: Nautilus Classic albo Woodstock Betulla. Wielu klientów doceni taki wariant.
Więcej o papierach do druku przeczytasz tutaj: Rodzaje papierów do druku
Karta menu. Wskazówki dotyczące projektowania
Dopasowanie projektu do charakteru i stylu restauracji
Menu restauracji pełni nie tylko funkcję użytkową, ale i promocyjną. Jeśli serwujesz dania kuchni zagranicznej, zapoznaj się z kulturą danego kraju i dostosuj menu pod jej charakter (np. biało-niebieskie kolory dla kuchni greckiej). Jeśli serwujesz dania regionalne, rozważ motywy ludowe.
Unikanie nadmiaru informacji i przesadnego ozdabiania
Pamiętaj: prostota bywa lepsza od przesadnej kreatywności. Stosuj profesjonalny, ale zrozumiały język. Wyjaśniaj skomplikowane nazwy, ponieważ klient może spotykać się z nimi pierwszy raz. Umieszczając historię Twojej restauracji czy potraw, staraj się nie zanudzać nadmiarem informacji. Pamiętaj, że karta menu restauracji to nie ulotka, a jej celem jeszcze szybkie, czytelne i atrakcyjne zaprezentowanie odbiorcy Twojej oferty.
Testowanie i weryfikacja projektu menu restauracji przed drukiem
Wysyłając projekt do druku, warto poprosić o wydruk próbny. Dzięki niemu zweryfikujesz, czy wszystkie elementy menu są na swoim miejscu. Sprawdzisz też jakość oraz wytrzymałość materiału. Dzięki temu będziesz mógł wprowadzić ewentualne poprawki jeszcze przed realizacją całego zlecenia.
Pamiętaj: jeśli potrawy i grafiki w Twoim menu po wydrukowaniu mają się prezentować w możliwie najlepszej jakości, wyślij do drukarni pliki zapisane w zestawie kolorów CMYK oraz w formacie PDF.
Podsumowanie
O atrakcyjności posiłku w Twojej restauracji decyduje nie tylko smak, ale ogół wrażeń zmysłowych: wzroku, dotyku i węchu. Wręcz gościom klimatyczne karty dań, wydrukowane na wysokiej klasy papierze, a poczują się ekskluzywnie. Zapewnij im przejrzysty wybór dań w karcie menu, a nie będą się czuli zakłopotani i przytłoczeni ogromem informacji. Dostosuj format, materiały i technologię druku pod konkretne potrzeby i grupę docelową. Dzięki temu Twoja karta menu stanie się nie tylko atrakcyjna, ale i skuteczna.
Masz pytania? Szukasz doświadczonej drukarni, która zaopiekuje się Twoim projektem i zadba o wysoką jakość wydruku? Zapraszamy do kontaktu!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.