Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2023.05.30

Jak projektować plakaty koncertowe? Dobre praktyki i trendy

Dobry plakat to jedno skuteczne narzędzie w promowaniu koncertów. Jak go dobrze zaprojektować? Zapraszamy do lektury!

jak projektowac plakaty koncertowe
Jak projektować plakaty koncertowe? Dobre praktyki i trendy

Cechy dobrego plakatu koncertowego

Plakaty wielkoformatowe oraz standardowe są doskonałym narzędziem promocyjnym. Umieszczone w strategicznym miejscu, pozwalają w krótkim czasie dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Projektując plakat, warto zwrócić uwagę na cztery istotne kwestie.

Wyraźna i czytelna informacja o koncercie

Można powiedzieć, że plakat jest większą wersją ulotki. Podobnie jak ona powinien być przejrzysty i czytelny dla odbiorcy. Dobry plakat koncertowy (podobnie jak bilety na event), obok wyraźnego i czytelnego nagłówka, posiada takie elementy informacyjne jak: data, godzina i lokalizację koncertu, lista zespołów, cennik biletów oraz miejsce ich zakupu. Na plakat warto nanieść logo organizatora, sponsorów oraz logo artystów.

Widoczna i atrakcyjna grafika

Zaczynając projekt plakatu, warto zdecydować się na jeden duży element graficzny lub zdjęcie (wykonawcy albo nawiązujące do charakteru imprezy, np. ilustracje konsolety czy gitary). Zwykle umieszcza się go na środku plakatu lub wyrównuje do jednej ze stron. Widoczna i atrakcyjna grafika nie powinna gryźć się ani z tłem, ani z warstwą tekstową plakatu. Powinna je dopełniać, np. wykorzystując kontrast.

Odpowiedni dobór kolorów i czcionek

Typografia bywa czasochłonnym procesem. Jest jednak kluczowa, by stworzyć atrakcyjną identyfikację wizualną, która zapewni im rozpoznawalność pojedynczemu wydarzeniu albo cyklicznej imprezie. Z krojami i kolorystyką nie warto przesadzać.

Wybierz dwa lub trzy fonty, które będą ze sobą współgrać. Podobnie postąp z ich kolorystyką. Barwy powinny być zdecydowane i mocne, zwłaszcza w branży eventowej. Nie bój się używać dużych rozmiarów czcionek. Tekst na plakacie musi być czytelny, wyraźny i zachęcający do udziału w wydarzeniu.

Oryginalność i unikalność projektu

Istnieją dwie drogi projektowania plakatów koncertowych: postawienie na stare i sprawdzone schematy lub oryginalność i nietypowość. Jeśli chcesz, by Twoje wydarzenie przebiło się wśród innych podobnych eventów, postaw na to drugie. Możesz wykorzystać humor, kicz czy popularne obecnie style (np. retro czy komiks, o których piszemy dalej).

Proces projektowania plakatów koncertowych

Przygotowanie projektu plakatu koncertowego nie musi być trudne. Dziś umożliwiają to proste programy online, np. Canva. Proces warto podzielić na kilka etapów.

Analiza i zrozumienie grupy odbiorców

Pierwszym i najważniejszym etapem przed projektowaniem jest ustalenie grupy docelowej. Określ, jaki charakter ma Twoje wydarzenie oraz kto się na nim pojawi. To impreza masowa, a może kameralna, np. koncert symfoniczny lub poetycki?

Jeśli głównymi odbiorcami są osoby młode, postaw na jaskrawe kolory i rozrywkowy charakter plakatu. Jeśli wydarzenie ma poważny charakter, Twoja kompozycja powinna mieć stonowany charakter.

Dobór stylu i tematyki plakatu

Plakaty powinny mieć klimat. Tworzą go właściwie dobrany styl i tematyka projektu. Organizujesz plenerową imprezę wakacyjną? Postaw na motywy letnie. Styl plakatu możesz również dostosować pod konkretny gatunek – rap, rock czy muzykę elektroniczną.

Projektowanie plakatu. Grafika i kompozycja

Określiłeś, kto jest odbiorcą plakatu, jaki będzie jego styl, z jakich czcionek i grafik skorzystasz. Czas rozmieścić kluczowe elementy na Twoim projekcie. Warto zastosować się do kilku poniższych zasad:

  • Nagłówek umieść na górze plakatu. Wyróżnij go innym krojem czcionki, odmiennym kolorem oraz większym rozmiarem liter.
  • Niezbędne informacje o miejscu, dacie i godzinie wydarzenia umieść w widocznym miejscu, w którymś z rogów plakatu.
  • Główny element graficzny umieść na środku lub na skraju którejś ze stron. Może to być zdjęcie wykonawcy albo fotografia tematyczna.
  • Korzystaj z wysokiej jakości obrazów i zdjęć w wysokiej rozdzielczości.
  • Postaraj się zachować symetrię elementów. Jeśli korzystasz z Canvy, aplikacja pomoże Ci wyznaczyć linie.
  • Pamiętaj: liczy się minimalizm, kontrast, czytelność i wyrazistość grafik.

Cenną inspiracją mogą okazać się gotowe projekty i szablony dostępne w sieci. Przestudiuj kilkanaście z nich. Zobacz, jak projektowane są plakaty koncertowe i spróbuj połączyć pomysły.

Dobry plakat koncertowy. Jakie są trendy w jego projektowaniu?

Minimalistyczne projekty plakatów

Mniej znaczy więcej. Minimalizm powinien dziś cechować nie tylko plakaty, ale i broszury, banery, wizytówki, naklejki itp. Postaw na jeden główny element graficzny, proste tło, maksymalnie trzy kroje czcionek i trzy barwy. Nie przesadzaj z grafiką, chyba że decydujesz się na konkretną stylistykę, np. uzasadnioną kiczowatość.

Kontrastowe kolory i geometryczne kształty

Dobieraj kolory czcionek i grafik tak, by się ze sobą nie gryzły. Unikaj bardzo jaskrawych i nieczytelnych połączeń, np. żółtego z białym, czerwonego z zielonym itp. Dobry kontrast zapewnia zwykle połączenie zimnych i ciepłych barw, np. żółtego z niebieskim albo fioletowym.

Staraj się wybierać i łączyć geometryczne kształty: trójkąty, kwadraty, okręgi, romby, trapezy itp. Dzięki nim Twój plakat koncertowy będzie bardziej spójny i wyrazisty.

Komiksowe i kreskówkowe motywy

Ciekawym rozwiązaniem może być stylizowanie plakatu na komiks albo kreskówkę. Taki efekt możesz osiągnąć, np. nakładając na zdjęcie odpowiedni filtr lub korzystając z gotowych elementów graficznych. Dla pobudzenia kreatywności możesz sięgnąć po ilustrowane czasopisma albo książki na temat projektowania grafik.

Nawiązania do stylów retro i vintage

Za sprawą Stranger Things czy nowych nagrań The Weeknd powróciła moda na lata 80. i analogowe brzmienia. Obecne trendy warto wykorzystać, projektując plakaty koncertowe. Sprawdź, jak wyglądały kiedyś i spróbuj odwzorować style. Możesz też wykorzystać gotowe szablony.

Wskazówki dotyczące druku plakatów koncertowych

Mając gotowy projekt, możesz zlecić wydruk plakatu. Kluczowym będzie tutaj określenie kilku parametrów oraz zachowanie wytycznych konkretnej drukarni.

Dobór odpowiedniego papieru i wykończenia

Plakaty koncertowe drukowane są najczęściej na papierze kredowym: matowym albo błyszczącym o gramaturze w zakresie 130-170 g. Wersje błyszczące stosuje się raczej wewnątrz budynków, ponieważ odbijają światło. Jeśli Twój projekt zawiera intensywne kolory, rozważ wybór grubszego papieru. Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się kreda matowa 170 g lub Whiteback 200 g.

Jeśli Twoje plakaty będą wisieć na zewnątrz, wybierz solidniejszy, bardziej odporny papier o większej gramaturze. Im wyższa, tym lepsza wytrzymałość plakatu. Plakat można dodatkowo wzmocnić i ochronić poprzez uszlachetnienie (foliowanie, lakierowanie).

Zachowanie odpowiednich proporcji i rozmiarów

Najpopularniejszymi formatami do druku plakatów są A2, A3 i A4. Dostosuj wymiary plakatu do przestrzeni, w której będzie wisiał. Więcej przeczytasz tutaj: Rozmiary plakatów. Jak dobrze wybrać format i wymiary plakatu?

Odpowiednie przygotowanie pliku do druku

Pamiętaj: wysyłając projekt plakatu do drukarni, nie zapomnij o ustawieniu spadów (minimum 3 mm). Zapisz go też w formacie PDF i w zestawie kolorów CMYK. Obecnie taki zapis umożliwia wiele popularnych narzędzi online, np. program Canva (przykład poniżej). Dokonasz go także narzędziach takich jak InDesign czy Adobe Photoshop. Sprawdź, jak powinno wyglądać przygotowanie plików do druku.

pdf-spady-cmyk


 Wybór odpowiedniej technologii druku

Najlepiej sięgać po druk cyfrowy, zwłaszcza w przypadku małych nakładów. Druk offsetowy opłacalny jest tylko w przypadku zleceń wysokonakładowych. Jego uruchomienie wiąże się z dużymi kosztami, a plakat koncertowy jest raczej krótkoterminową formą reklamy.

Jeśli zamierzasz drukować plakaty w offsecie, pamiętaj, że małe czarne napisy powinny być zapisane jako 100% koloru czarnego. Inaczej mogą okazać się mniej ostre i mniej wyraźne na wydrukowanych materiałach. Warto pamiętać o tej zasadzie, ponieważ zapisywanie czerni ze wszystkich kolorów CMYK jest częstym błędem. Więcej o czerni CMYK dowiesz się z naszego wpisu: Czym jest czerń CMYK?

Projektowanie plakatu. Podsumowanie

Samodzielne tworzenie plakatu koncertowego może być ciekawą przygodą i cennym doświadczeniem. Aby afisz był skuteczny, warto dostosować jego projekt do grupy docelowej i charakteru wydarzenia. Kompozycję plakatu powinny cechować atrakcyjność wizualna, minimalizm, czytelność i wyrazistość grafik oraz tekstu.

Właściwie dobrany styl i tematyka mogą zwiększyć skuteczność plakatu. Istotne jest również umieszczenie na nim informacji kluczowych dla potencjalnego odbiorcy. Ostatni krok to ustalenie właściwych parametrów druku.

Jeśli chcesz wzmocnić atrakcyjność przekazu i efekt perswazyjny, możesz zdecydować się na zaprojektowanie kilku wersji plakatu, różniących się kolorystyką albo szczegółami. Zlecając nam druk kilku wersji w tym samym nakładzie, masz szansę uzyskać korzystne warunki cenowe. Aby się o tym przekonać, wykonaj 2 proste kroki:
●    Przejdź do zakładki druk plakatów lub plakaty wielkoformatowe.
●    W polu Liczba wzorów/projektów do druku wpisz liczbę projektów przeznaczonych do wydrukowania (np. 3 projekty).

dodatkowe wzory projekty

Nasz system sam przeliczy cenę zlecenia. Przykładowo, 3 projekty po 30 plakatów wydrukujesz w praktycznie tej samej cenie co 1 projekt 90 plakatów, jednak pierwsza z opcji (3 × 30) może wzmocnić atrakcyjność i skuteczność Twojej kampanii promocyjnej.

Masz pytania? Potrzebujesz doświadczonego partnera, któremu zlecisz druk plakatów? Zapraszamy do współpracy!

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej