Jak wykorzystać druk do personalizacji produktów?
Jak powinna wyglądać personalizacja druku? Jakie produkty warto wzbogacić o personalizację? Zapraszamy do lektury!
Metody personalizacji produktów
Personalizacja druku polega na indywidualnym dopasowaniu produktów do konkretnych potrzeb klientów. Dzięki temu można nawiązać bezpośrednią, bliższą relację z odbiorcami. W jaki sposób najczęściej przeprowadza się personalizację?
Drukowanie imion, nazwisk i innych indywidualnych danych
Jednym z najpopularniejszych sposobów personalizacji druków jest umieszczanie imion i nazwisk na materiałach takich jak bilety, bony i vouchery, zaproszenia. Personalizacja sprawdza się także w przypadku firmowych wizytówek. Imiona, nazwiska i dane kontaktowe (np. adres) pracowników umieszczone na wizytówkach sprawią, że ich właściciele poczują się docenieni i ważni.
Drukowanie grafik, zdjęć i innych motywów związanych z klientem
Personalizacja druku w formie grafik i zdjęć zdaje egzamin w przypadku prezentów, nagród czy identyfikatorów. Możesz ją zastosować dla voucherów lub nanieść na dyplomy i certyfikaty albo materiały szkoleniowe.
Drukowanie kodów QR i innych elementów łączących z innymi produktami lub usługami
Kod QR przydaje się niemal w każdej branży, od rozrywkowej i marketingowej po gastronomiczną i transportową. Pozwala w prosty sposób przekierować użytkownika na witrynę firmy, stronę sprzedażową lub też odczytać specjalny komunikat. Tego typu personalizacja obejmuje najczęściej bilety, zawieszki, naklejki oraz identyfikatory.
Druki personalizowane w JKB Print realizujemy poprzez zadrukowanie materiałów danymi zmiennymi, indywidualnymi numerami lub indywidualnymi kodami kreskowymi.
Korzyści z personalizacji produktów
Zwiększenie lojalności klientów i wzrost sprzedaży
Personalizacja druku pozwala zwiększać atrakcyjność, popularność i świadomość marki. Druki personalizowane wzbudzają pozytywne emocje, łatwiej zapadają w pamięć, nadają materiałom tożsamość. Dzięki nim firma może łatwiej wyróżnić się na tle konkurencji.
Poprawa wizerunku marki i budowanie pozytywnych relacji z klientami
Personalizacja produktu albo usługi pozwala budować relację firma-klient, zwiększając zaangażowanie odbiorców w poznawanie Twojej oferty. Klienci, do których zwracasz się po imieniu, odwołując się do ich indywidualnych potrzeb, mogą się poczuć wyjątkowo. Nie są jednymi z wielu, ale konkretnymi osobami, posiadającymi własne imię i nazwisko.
Możliwość pozyskania cennych informacji o preferencjach i potrzebach klientów
Personalizacja produktów umożliwia stałe monitorowanie preferencji konsumenckich oraz lepsze rozeznanie w potrzebach odbiorców. Przykładowo dystrybuując personalizowany papier firmowy do konkretnej firmy, masz dużą szansę na otrzymanie informacji zwrotnej dotyczącej sposobu czy jakości produktu. Możesz również testować konkretne warianty personalizacji, porównując ich skuteczność.
Zwiększenie skuteczności działań marketingowych i promocyjnych
Wyniki badań firmy McKinsey pokazują, że personalizacja produktów w branży e-commerce pozwala zwiększyć przychody nawet o 40%. Podobnie ma się sprawa z reklamą. Prędzej zareagują klienci, do których zwrócimy się po imieniu, aniżeli ci odbierający ogólny bezosobowy komunikat.
Przykłady personalizacji produktów drukowanych
Najpopularniejsze druki personalizowane to m.in.:
● Vouchery z rabatem dla konkretnych Klientów, odwołujące się do jego imienia czy wieku (np. popularna zniżka na tyle proc., ile lat ma Klient).
● Pocztówki, koperty albo listy z życzeniami dla klienta.
● Dyplomy i certyfikaty zawierające imię, nazwisko, a nawet zdjęcie uczestnika szkolenia.
● Identyfikatory z imieniem, nazwiskiem, zdjęciem, stanowiskiem lub stopniem naukowym, ewentualnie rolą podczas wydarzenia (organizator, prelegent itp.).
● Wizytówki składane z personaliami konkretnych pracowników.
● Ulotki zawierające ofertę uwzględniającą konkretne zainteresowania klientów.
W JKB Print możemy spersonalizować Twoje: koperty, karty świąteczne, zaproszenia, druki laminowane (w twardym laminacie), bony i vouchery, bilety, bloczki samokopiujące, formularze samokopiujące, dyplomy, identyfikatory, winietki, pocztówki oraz naklejki.
Technologie druku do personalizacji produktów
Produkty personalizowane najlepiej wykonywać w druku cyfrowym. W razie potrzeb materiały można dodatkowo uszlachetnić poprzez foliowanie (folia matowa, błyszcząca lub soft-touch).
Wskazówki dotyczące projektowania i druku personalizowanych produktów
Dopasowanie projektu do grupy docelowej i celu personalizacji
Zastanów się, kto będzie głównym odbiorcą personalizowanych produktów. Co chcesz dzięki nim osiągnąć: zwiększyć sprzedaż, zbudować relację, a może wypromować markę czy konkretny produkt? Personalizacja wiąże się z wyższymi kosztami. Warto, by się zwróciły z nawiązką.
Dobór odpowiednich produktów do personalizacji
Wybór produktów powinien być uzależniony od grupy docelowej. Organizując szkolenie, prawdopodobnie zdecydujesz się na personalizację dyplomów, certyfikatów czy identyfikatorów. Ruszając z promocją dla klientów, możesz personalizować zawieszki, ulotki albo zakładki do książek.
Wybór odpowiedniej technologii druku i materiałów
Wybór technologii powinien być uzależniony od produktu i projektu personalizacji. Ważne jest również wybranie odpowiednich materiałów. W przypadku druku lepiej zdecydować się na papiery o wyższej gramaturze. Można je dodatkowo wzmocnić folią.
Do personalizacji materiałów w JKB Print wykorzystujemy druk cyfrowy. Nie wymaga on wykorzystania matryc, dzięki czemu na każdym arkuszu papieru można nadrukować indywidualny obraz.
Testowanie i weryfikacja efektów personalizacji
Testowanie może obejmować wydruk próbny na różnych materiałach. Dzięki niemu sprawdzisz, czy kolorystyka jest zgodna z projektem. Ocenić również trwałość produktów. Może się okazać, że warto coś jeszcze poprawić. Lepiej zrobić to jeszcze na etapie testów.
Sposoby na personalizację – współpraca z drukarnią
Podstawą sprawnej i skutecznej realizacji zlecenia jest dobra współpraca klienta z drukarnią. Możesz przekazać nam projekty do druku na dwa sposoby:
- Przekazać nam bazę danych w pliku Excel. Wówczas wykonamy personalizację, nałożymy dane na projekt i prześlemy Ci plik do akceptacji. Koniecznie zwróć uwagę, czy: 1) polskie znaki zostały zapisane poprawnie, 2) każdy element (imię, nazwisko, miasto, kod pocztowy, ulica z numerem itp.) znajduje się w osobnej kolumnie.
- Przesłać nam projekt z personalizacją, zapisany w PDF, gdzie 1 strona odpowiada 1 pozycji z personalizacją. Przykładowo, jeśli zamierzasz wydrukować 30 personalizowanych zaproszeń, musisz wysłać 30 stron PDF. Pamiętaj, że projekt musi być zapisany w palecie CMYK i uwzględniać spady (minimum 3 mm).
Pamiętaj też, że jeśli personalizacja produktów odbywa się poprzez numerację, to wskaż nam zakres numerów oraz formę numeracji (np. 1–100, 0101-0200).
Podsumowanie
Druki personalizowane to produkty szyte na miarę potrzeb konkretnych klientów. Pomagają nawiązywać z nimi trwałą i zaangażowaną relację, a także budować wizerunek marki i zwiększać sprzedaż. Projekt personalizacji warto gruntownie przemyśleć. Dotyczy to zarówno celu, jak i technologii druku.
Masz pytania lub wątpliwości? Potrzebujesz wsparcia doświadczonej drukarni? Zapraszamy do kontaktu!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejKatalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?
Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.
Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?
Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:
- Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
- Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
- O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku
Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.