Papier powlekany
Papier powlekany to papier, na którym znajduje się dodatkowa, bardzo cienka warstwa mieszanki pigmentowo-klejowej. Użycie mieszanki sprawia, że papier powlekany nabiera dodatkowego połysku, zmieniają się również niektóre z jego właściwości fizycznych.
Najważniejsze cechy papieru powlekanego
Najłatwiej wytłumaczyć czym jest papier powlekany na prostych przykładach.
Jeżeli otworzysz książkę i przesuniesz palcem po kartce, zauważysz, że jej powierzchnia nie jest idealnie gładka. Pod palcem można wyczuć delikatną fakturę papieru. Podobnie jest ze zwykłym papierem do drukarki - kartki są gładkie, ale nie na tyle, aby nie można było po nich swobodnie pisać. Taki papier nazywamy offsetowym.
Jeżeli jednak weźmiesz do ręki delikatnie błyszczącą ulotkę, wówczas zauważysz, że jej powierzchnia jest zdecydowanie gładsza, niż powierzchnia kartki w książce. Kolory wyglądają odrobinę inaczej, poza tym trudniej po niej pisać. To właśnie jest papier powlekany.
Rzecz jasna istnieją różne rodzaje papieru powlekanego, podobnie zresztą jak offsetowego. Na przykład w czasopismach okładki są zazwyczaj wykonane z papieru powlekanego o lepszej jakości niż ten tworzący kartki. Katalogi sprzedażowe także mogą być wydrukowane na grubszym, bardziej wytrzymałym papierze, niż ulotki rozdawane na ulicy. Nie musi być on również błyszczący - matowe wykończenie także jest dostępne.
Poza tym papiery powlekane mają zazwyczaj mniejszą chłonność farby drukarskiej, niż te offsetowe. Inaczej też odwzorowują kolory. Na standardowych arkuszach offsetowych farba bardziej się wchłania, więc barwy mogą być odrobinę przytłumione. Natomiast wygładzona powierzchnia papierów powlekanych może lepiej odwzorowywać kolory.
Zastosowanie papierów powlekanych w reklamie
Papiery niepowlekane służą najczęściej do druku książek, gazet, kopert, notesów itp.
Do jakich jednak druków wykorzystuje się papiery powlekane, zarówno o błyszczącej, jak i matowej powierzchni? Są to głównie:
● ulotki,
● katalogi,
● plakaty,
● zaproszenia,
● foldery,
i wiele, wiele innych.
Owszem, do wykonania wyżej wymienionych druków reklamowych można również użyć papieru offsetowego. Tym niemniej podłoża powlekane są zazwyczaj zdecydowanie lepsze do tego rodzaju zastosowań.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.