Papier powlekany
Papier powlekany to papier, na którym znajduje się dodatkowa, bardzo cienka warstwa mieszanki pigmentowo-klejowej. Użycie mieszanki sprawia, że papier powlekany nabiera dodatkowego połysku, zmieniają się również niektóre z jego właściwości fizycznych.

Najważniejsze cechy papieru powlekanego
Najłatwiej wytłumaczyć czym jest papier powlekany na prostych przykładach.
Jeżeli otworzysz książkę i przesuniesz palcem po kartce, zauważysz, że jej powierzchnia nie jest idealnie gładka. Pod palcem można wyczuć delikatną fakturę papieru. Podobnie jest ze zwykłym papierem do drukarki - kartki są gładkie, ale nie na tyle, aby nie można było po nich swobodnie pisać. Taki papier nazywamy offsetowym.
Jeżeli jednak weźmiesz do ręki delikatnie błyszczącą ulotkę, wówczas zauważysz, że jej powierzchnia jest zdecydowanie gładsza, niż powierzchnia kartki w książce. Kolory wyglądają odrobinę inaczej, poza tym trudniej po niej pisać. To właśnie jest papier powlekany.
Rzecz jasna istnieją różne rodzaje papieru powlekanego, podobnie zresztą jak offsetowego. Na przykład w czasopismach okładki są zazwyczaj wykonane z papieru powlekanego o lepszej jakości niż ten tworzący kartki. Katalogi sprzedażowe także mogą być wydrukowane na grubszym, bardziej wytrzymałym papierze, niż ulotki rozdawane na ulicy. Nie musi być on również błyszczący - matowe wykończenie także jest dostępne.
Poza tym papiery powlekane mają zazwyczaj mniejszą chłonność farby drukarskiej, niż te offsetowe. Inaczej też odwzorowują kolory. Na standardowych arkuszach offsetowych farba bardziej się wchłania, więc barwy mogą być odrobinę przytłumione. Natomiast wygładzona powierzchnia papierów powlekanych może lepiej odwzorowywać kolory.
Zastosowanie papierów powlekanych w reklamie
Papiery niepowlekane służą najczęściej do druku książek, gazet, kopert, notesów itp.
Do jakich jednak druków wykorzystuje się papiery powlekane, zarówno o błyszczącej, jak i matowej powierzchni? Są to głównie:
● ulotki,
● katalogi,
● plakaty,
● zaproszenia,
● foldery,
i wiele, wiele innych.
Owszem, do wykonania wyżej wymienionych druków reklamowych można również użyć papieru offsetowego. Tym niemniej podłoża powlekane są zazwyczaj zdecydowanie lepsze do tego rodzaju zastosowań.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?
Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie