Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.06.01

Papier powlekany

Papier powlekany to papier, na którym znajduje się dodatkowa, bardzo cienka warstwa mieszanki pigmentowo-klejowej. Użycie mieszanki sprawia, że papier powlekany nabiera dodatkowego połysku, zmieniają się również niektóre z jego właściwości fizycznych.

Papier powlekany
Papier powlekany

Najważniejsze cechy papieru powlekanego

Najłatwiej wytłumaczyć czym jest papier powlekany na prostych przykładach.

Jeżeli otworzysz książkę i przesuniesz palcem po kartce, zauważysz, że jej powierzchnia nie jest idealnie gładka. Pod palcem można wyczuć delikatną fakturę papieru. Podobnie jest ze zwykłym papierem do drukarki - kartki są gładkie, ale nie na tyle, aby nie można było po nich swobodnie pisać. Taki papier nazywamy offsetowym.

Jeżeli jednak weźmiesz do ręki delikatnie błyszczącą ulotkę, wówczas zauważysz, że jej powierzchnia jest zdecydowanie gładsza, niż powierzchnia kartki w książce. Kolory wyglądają odrobinę inaczej, poza tym trudniej po niej pisać. To właśnie jest papier powlekany.

Rzecz jasna istnieją różne rodzaje papieru powlekanego, podobnie zresztą jak offsetowego. Na przykład w czasopismach okładki są zazwyczaj wykonane z papieru powlekanego o lepszej jakości niż ten tworzący kartki. Katalogi sprzedażowe także mogą być wydrukowane na grubszym, bardziej wytrzymałym papierze, niż ulotki rozdawane na ulicy. Nie musi być on również błyszczący - matowe wykończenie także jest dostępne.

Poza tym papiery powlekane mają zazwyczaj mniejszą chłonność farby drukarskiej, niż te offsetowe. Inaczej też odwzorowują kolory. Na standardowych arkuszach offsetowych farba bardziej się wchłania, więc barwy mogą być odrobinę przytłumione. Natomiast wygładzona powierzchnia papierów powlekanych może lepiej odwzorowywać kolory.

Zastosowanie papierów powlekanych w reklamie

Papiery niepowlekane służą najczęściej do druku książek, gazet, kopert, notesów itp.

Do jakich jednak druków wykorzystuje się papiery powlekane, zarówno o błyszczącej, jak i matowej powierzchni? Są to głównie:
●    ulotki,
●    katalogi,
●    plakaty,
●    zaproszenia,
●    foldery,
i wiele, wiele innych.

Owszem, do wykonania wyżej wymienionych druków reklamowych można również użyć papieru offsetowego. Tym niemniej podłoża powlekane są zazwyczaj zdecydowanie lepsze do tego rodzaju zastosowań.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej
metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Projektowanie 2023.11.30

Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych

Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.

Czytaj więcej