Papier kredowy – charakterystyka i zastosowanie
Każdy papier ma swój niepowtarzalny charakter, który wpływa na ogólny wyraz wydruku. Czym jest papier kredowy i do jakich wydruków można go zastosować?
Papier kredowy – ogólna charakterystyka i sposób powstawania
Papier kredowy, to papier powleczony specjalną warstwą, którą tworzy mieszanina pigmentu mineralnego i kleju. Biały pigment mineralny zazwyczaj stanowią siarczany baru i kaolinu. Można wybrać papier matowy albo błyszczący, w zależności od zapotrzebowania. Charakteryzuje się on ostrym odwzorowaniem szczegółów. Kolory są kontrastowe i naturalne. Jego powierzchnia jest gładka i przyjemna w dotyku. Niestety, nie jest on odpowiedni do ponownego zadrukowania. Również pisanie po nim może okazać się trudne albo niemożliwe. Spowodowane jest to jego obniżoną wsiąkliwością. Oprócz obniżonej wsiąkliwości, jego charakterystyczną cechą jest śliskość. Wszystko, co zostanie wydrukowane na papierze kredowym, będzie śliskie w dotyku.
Zastosowanie papieru kredowego
Ze względu na obniżoną wsiąkliwość nie można go użyć jako notatnika. Jest on jednak jednym z najczęściej wykorzystywanych w reklamie papierów. Papier kredowy jest idealny do druku takich materiałów jak katalogi czy foldery. Zamieszczone w katalogach zdjęcia produktów będą dobrze się prezentowały, kolory będą nasycone, a szczegóły dobrze widoczne. Jest on stosunkowo odporny na niekorzystne działanie warunków zewnętrznych, a także zniszczenia mechaniczne. Z tego względu często używa się go do druku materiałów przeznaczonych do zewnętrznej ekspozycji, takich jak: ulotki albo naklejki. Nie jest on jednak w pełni odporny, dlatego warto rozważyć zastosowanie dodatkowej ochrony.
Dodatkowa ochrona druków przeznaczonych do ekspozycji zewnętrznej
Niektóre druki są szczególnie narażone na działanie niekorzystnych warunków pogodowych. Wśród nich najczęstszymi są opady deszczu, ogólna wilgoć oraz promienie słoneczne. Na zniszczenia mechaniczne narażone są te wydruki, z których korzysta się często i wielokrotnie. W celu dodatkowego zabezpieczenia można zastosować metody uszlachetniania wydruków. Polegają one na pokryciu wydruku dodatkową warstwą folii ochronnej oraz wybiórczego lakieru UV. Folia może być zarówno matowa, jak i błyszcząca. Dostępna na rynku jest również folia satynowa. Choć dodatkowe zabezpieczenie materiałów drukowanych nieznacznie zwiększa koszt inwestycji, to warto je wybrać ze względu na większą żywotność oraz estetykę wydruków. To rozwiązanie, które jest bardziej opłacalne w perspektywie czasu.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.