Jak wybrać odpowiedni papier do druku plakatów?
Interesuje Cię druk plakatów i zastanawiasz się, jak wybrać dobry papier? Sprawdź, na co warto zwrócić szczególną uwagę.
Jaki papier do plakatów? Rodzaje papierów
To, jaki papier wybrać do drukowania plakatów, zależy przede wszystkim od przeznaczenia plakatu oraz efektu, jaki zamierzasz uzyskać. Inny materiał sprawdzi się w przypadku materiałów drukowanych masowo, inny w przypadku plakatów o mniejszym nakładzie, które powinna cechować wysoka jakość.
Poniżej przedstawiamy najpopularniejsze rodzaje papierów do druku plakatów oraz ich podstawowe cechy.
Papier kredowy
Druk plakatów realizowany jest najczęściej z wykorzystaniem papieru kredowego: matowego albo błyszczącego. Wyróżnia się dla niego trzy zakresy gramatur: niską (90-130 g), średnią (170-250 g) oraz wysoką (powyżej 300 g).
Niska gramatura sprawdza się w przypadku materiałów reklamowych drukowanych masowo i przeznaczonych do kolportażu (broszury, ulotki, niektóre materiały wyborcze itp.).
Najczęściej wybieranym jest papier o gramaturze średniej, który znajduje zastosowanie w druku takich materiałów jak bilety, książki, dyplomy i certyfikaty, materiały szkoleniowe oraz oczywiście plakaty.
Wysoka gramatura sprawdza się w przypadku eleganckich voucherów i wizytówek, stylowych zaproszeń. Drukuje się w niej także ekskluzywne czasopisma oraz plakaty artystyczne.
Papier kredowy matowy
Popularna matowa kreda to świetny papier plakatowy. Nie odbija światła, zapewnia produktom poligraficznym wysoką odporność i wyraziste odwzorowanie kolorów. Im wyższa gramatura papieru, tym solidniejsze i elegantsze będą Twoje materiały. Obok plakatów kredy matowej używa się również w druku takich materiałów jak foldery, identyfikatory, zawieszki czy ulotki.
Papier kredowy błyszczący
Zależy Ci na tym, by Twój plakat zrobił niepowtarzalne wrażenie? Skorzystaj z błyszczącego papieru kredowego. Jego efektowny blask przyciągnie więcej spojrzeń, czyniąc Twoją reklamę skuteczniejszą. Może również wzbogacić plakaty np. o dodatkowe refleksy świetlne czy wrażenie miękkiej i gładkiej tekstury.
Papier satynowy Whiteback
Ten rodzaj papieru cechuje się eleganckim wyglądem, przyjemną w dotyku i obustronnie gładką powierzchnią oraz grubością zapewniającą mu sztywność znacznie większą od pozostałych papierów. Specyficzne właściwości sprawiają, że papier satynowy stosuje się, po pierwsze, tworząc materiały reklamowe klasy premium, po drugie, wymagające większej wytrzymałości (np. plakaty wielkoformatowe, przeznaczone na ekspozycję zewnętrzną).
Papier offsetowy
Gramatura tego papieru mieści się zwykle w zakresie 90-120 g, czyli typowego papieru do drukarek domowych. Charakteryzuje się on matową powierzchnią.
Format papieru do druku plakatów
Wyróżniamy plakaty standardowe oraz plakaty wielkoformatowe. Wymiary tych drugich mogą osiągać nawet kilka metrów. Najpopularniejsze formaty klasycznych plakatów to A1, A2 i A3. Plakaty wielkoformatowe wykonuje się często w wymiarach A0, A1, A2 lub B0, B1, B2 z wykorzystaniem druku solwentowego.
Cechy papieru do druku plakatów. Na co zwrócić uwagę?
Na wytrzymałość, odporność i wygląd plakatu wpływa kilka istotnych cech.
Gramatura papieru
Gramatura to ilość masy na danej powierzchni. Zasadniczo im wyższa jej wartość, tym cięższy i grubszy będzie papier. Wyższa gramatura oznacza mniejszą przezroczystość, większą trwałość oraz wyższą estetykę projektu. Jest również polecana, jeśli zamierzamy stosować uszlachetnienia (foliowanie, laminowanie, złoty nadruk itp.).
Kolor (barwa)
O kolorze papieru decyduje przede wszystkim stopień jego białości, mierzony na podstawie skali kolorów LAB. Niektóre materiały mogą mieć szary (np. papier z recyklingu) lub brązowawy odcień (papier Kraft). Na kolor wpływać mogą także rozmaite barwniki lub wybielacze.
Do drukowania plakatów najczęściej wybiera się papier biały, pozwalający uzyskać wyraziste i czyste kolory. Dla projektów artystycznych czy reklamowych niekiedy wybiera się warianty kolorowe lub jaskrawe.
Uszlachetnienie
Jeśli chcesz, by Twoje plakaty zyskały dodatkową trwałość i stały się atrakcyjniejsze wizualnie, można je dodatkowo wykończyć lakierem UV lub zastosować foliowanie.
Przeznaczenie plakatu a wybór papieru
Dobierając rodzaj papieru, warto zastanowić się nad trzema kwestiami:
- Celem promocyjnym: Twój plakat ma być czysto informacyjny, a może to materiał reklamowy lub artystyczny?
- Czasem ekspozycji: dla plakatów, które mają wisieć dłużej, wybieraj lepszej jakości papier.
- Miejscem prezentacji plakatu: materiały, które wywieszasz na zewnątrz, powinny być bardziej wytrzymałe i odporne na działanie czynników zewnętrznych. Warto wybierać dla nich papier matowy nieodbijający światła.
Plakat reklamowy
Plakaty reklamowe drukuje się zwykle na białym papierze kredowym o średniej gramaturze. Pozwala to zachować atrakcyjność wizualną oraz właściwą kolorystykę projektu. Projekty plakatów wielkoformatowych umieszczanych w przestrzeni zewnętrznej, wykonuje się w druku solwentowym i z wykorzystaniem papieru satynowego (materiały, dla których zastosowano ekosolwent, nadają się również do wewnętrznej ekspozycji).
Plakat informacyjny
Plakaty używane w celach informacyjnych można drukować zarówno na papierze offsetowym, jak i kredowym. Jeśli idziesz w ilość, wybierz wariant pierwszy. Chcąc postawić na lepszy wygląd plakatu, zdecyduj się na użycie papieru kredowego.
Plakat artystyczny
Ten rodzaj materiału powinien cechować się bardzo wysoką jakością i wytrzymałością. Na plakaty artystyczne doskonale nadaje się papier kredowy: matowy lub błyszczący (w zależności od miejsca ekspozycji), a także papier satynowy. W zależności od preferencji autora można zdecydować się na wariant biały lub kolorowy, a także wzbogacenie plakatu o uszlachetnienie, np. złoty nadruk.
Plakat kulturalny
Plakaty kulturalne mają często charakter artystyczny i wymagają papieru wysokiej jakości oraz trwałości, zwłaszcza jeśli będą umieszczone na zewnątrz. Najlepiej zdecydować się na warianty kredowe zarówno papier o gramaturze średniej, jak i wyższej, jeśli plakat ma być eksponowany przez dłuższy czas.
Wskazówki dotyczące wyboru papieru do druku plakatów
W doborze właściwego materiału na druk plakatów może również pomóc kilka poniższych czynności.
Dopasowanie papieru do przeznaczenia plakatu
Dobry papier do druku plakatów to przede wszystkim taki, który jest dopasowany do przeznaczenia materiału. Jeśli ekspozycja będzie krótkotrwała, nie ma sensu wchodzić w koszty i można wybrać papier offsetowy lub kredowy o niskiej gramaturze. Dla plakatów artystycznych czy kulturalnych lepiej wybierać materiał wyższej jakości.
Dostosowanie papieru do technologii druku
W JKB Print wykonujemy druk plakatów w 3 technologiach:
- druku cyfrowym,
- druku offsetowym,
- druku solwentowym.
W przypadku offsetu i cyfry realizacja może odbywać się na: kredzie matowej, kredzie błyszczącej lub na papierze offsetowym. Materiały wykonane w tych technologiach, ze względu na niską odporność na czynniki atmosferyczne, nie są przeznaczone do ekspozycji zewnętrznej. Ich odporność można dodatkowo podnieść, stosując uszlachetnienia: foliowanie (dla papieru o gramaturze od 200 g) oraz lakierowanie offsetowe (w każdej gramaturze, jednak wyłącznie, gdy plakat drukowany jest na maszynie offsetowej).
Druk plakatów wielkoformatowych, umieszczanych w przestrzeni zewnętrznej, powinien się odbywać w technologii solwentowej, z wykorzystaniem papieru satynowego Whiteback. Takie plakaty będą sztywne i bardziej odporne na czynniki atmosferyczne. Papier Whiteback dostępny jest w JKB Print w dwóch gramaturach: 135 oraz 200 g. Ponieważ wykorzystujemy ekosolwent, realizowane przez nas wydruki solwentowe nadają się również do ekspozycji w pomieszczeniach zamkniętych.
Testowanie papieru
Zwłaszcza w przypadku niestandardowych czy wysokobudżetowych projektów warto być w 100 procentach pewnym, że plakat doskonale odwzoruje koncepcję projektanta. Testowanie polega na drukowaniu plakatów na różnego rodzaju papierze i porównywaniu ich jakości. Pozwala to ocenić takie parametry jak nasycenie barw, ostrość grafik, kontrast czy trwałość.
W JKB Print możemy wykonać wydruk próbny Twojego plakatu.
Konsultacja z drukarzem
Druk plakatów warto powierzyć doświadczonej drukarni, a wszelkie wątpliwości skonsultować z ekspertem. Jeśli masz pytania dotyczące takich kwestii jak gramatura, rodzaj czy jakość papieru, to zapraszamy do kontaktu.
Podsumowanie
Wybierając papier do druku plakatów, zastanów się nad takimi kwestiami jak: rodzaj plakatu, jego cel, czas oraz miejsce ekspozycji.
Materiały reklamowe lub artystyczne warto drukować na papierze o wyższej gramaturze. Podobnie ma się sprawa z plakatami umieszczanymi w przestrzeni outdoor, które powinny być wytrzymałe i odporne na czynniki zewnętrzne. Jeśli drukujesz duże ilości plakatów, których czas ekspozycji będzie raczej krótki lub umieszczone zostaną wewnątrz budynku, możesz rozważyć druk na papierze o niższej gramaturze.
Ostatecznie wybór papieru warto skonsultować ze specjalistą. Pamiętaj, że możesz zlecić drukarni wydruk próbny. Pomoże Ci to określić, czy wybrany materiał na pewno będzie odpowiedni dla Twojego projektu.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejKatalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?
Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.
Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?
Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:
- Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
- Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
- O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku
Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.