Nowoczesne czasopismo: jak zachować balans między drukiem a światem online?
Dla czasopism współczesne czasy bywają trudne. Okresowe wydawnictwa muszą bowiem funkcjonować i zabiegać o uwagę czytelników w dwóch światach: rzeczywistym oraz wirtualnym. Zachowanie balansu pomiędzy obiema sferami jest często decydującym czynnikiem przetrwania konkretnego periodyku, nawet jeśli przez lata zdołał on zbudować silną markę. Mimo silnej ekspansji świata online wydawnictwa nie powinny rezygnować z druku czasopism w formie fizycznej, ponieważ jest to istotny czynnik budowania prestiżu i lojalności czytelnika. Dlaczego?

Czym jest czasopismo?
Zgodnie z definicją czasopismo to „wydawnictwo ciągłe, periodyczne, publikowane pod niezmienionym tytułem, posiadające numerację ciągłą […] ustaloną szatę graficzną […] niezbyt często zmieniający się format i objętość […] materiały wielu autorów i określoną tematykę”. Może występować w wielu mutacjach (wydaniach regionalnych), jednym bądź wielu językach i być wydawane w różnym odstępie czasowym. Np. czasopismo wydawane codziennie to gazeta, co tydzień – tygodnik, co miesiąc – miesięcznik, a co 3 miesiące – kwartalnik. Na rynku wydawniczym funkcjonują również aperiodyki, czyli czasopisma wydawane nieregularnie.
Czasopismo drukowane: niezastąpiona wartość
Nowoczesne czasopismo powinno aktywnie działać zarówno w świecie online, jak i offline. Wiele wydawnictw od lat boryka się ze spadkami nakładów, jednak mimo to nie rezygnują z drukowania wersji fizycznych. Warto podążać za tym trendem, a powodów ku temu jest co najmniej kilka.
Po pierwsze: czasopismo jest zbiorem starannie wyselekcjonowanych informacji skierowanych do czytelnika. Wersje drukowane są lepiej weryfikowane i często bardziej jakościowe, niż to, co zamieszczone na portalach – również za tzw. paywallem, czyli obszarem, do którego dostać się można wyłącznie, wykupując dostęp (np. prenumeratę online).
Po drugie: wydawnictwo inwestujące w druk postrzegane jest jako bardziej prestiżowe. To zaś buduje silną markę i lojalność odbiorców. Ta zaś przekłada się na wzrost liczby prenumeratorów, reklamodawców itd.
Po trzecie: druk czasopism rozszerza możliwości promocyjne o tzw. wkład reklamowy. To np. ulotki, broszury czy zakładki dołączane do periodyku, które dodatkowo promują Twoje wydawnictwo. Co więcej, dla prenumeratorów możesz proponować druki personalizowane, takie jak bilety na wydarzenia sponsorskie czy bony i vouchery lojalnościowe, a także odsyłać czytelnika do świata online (stosując np. kody QR lub zawierając informację typu: „Więcej informacji na naszej stronie internetowej”). Te i podobne dodatki mogą zwiększyć wartość postrzeganą przez czytelników i zachęcić ich do zakupu kolejnych wydań.
Integracja online: Portal internetowy jako uzupełnienie
W obecnych czasach trudno prowadzić czasopismo, nie będąc aktywnym w świecie online. Wersje drukowane mają liczne zalety, jednak jego obowiązkowym rozszerzeniem powinien być portal internetowy. Własna witryna umożliwia zarówno dzielenie się dodatkowymi treściami, promowanie kolejnych wydań czy informowanie o prenumeracie, jak i oferuje możliwość generowania kolosalnych zasięgów, otwierając szeroką perspektywę pozyskiwania reklamodawców. Prowadzenie strony www czasopisma jest przez to kluczowe, by utrzymać i rozwijać periodyk.
Istotnym wyzwaniem dla współczesnych wydawców jest umiejętne łączenie potencjału druku i mediów cyfrowych. Najlepszą opcją jest fuzja druku i świata online; ich uzupełnianie się, promowanie i budowanie nawzajem. Opracowanie spójnej strategii, która obejmuje oba te kanały, jest nie tylko korzystne, ale wręcz konieczne, by utrzymać się na rynku. Jak wspomnieliśmy wcześniej, portal internetowy może służyć jako platforma do płatnej subskrypcji, gdzie dostęp do wybranych treści jest możliwy jedynie po opłaceniu abonamentu. Tego rodzaju model biznesowy pozwala na monetyzację treści i w druku, i w środowisku online, zwiększając dochody wydawnictwa.
Druk czasopism – o co zadbać?
Jednymi z fundamentalnych aspektów są dobór formatu oraz papieru, ponieważ głównie te cechy wpływają na jego odbiór wizualny wydruku. Najpopularniejszym formatem większości periodyków jest A4 (210 × 297 mm). Nasi klienci decydują się też niekiedy na A5 lub B5 – również w opcji pomniejszonej, by zminimalizować koszty druku.
Czasopisma polecamy drukować na papierze kredowym (powlekanym) w jednym z dwóch wariantów: kreda mat lub kreda połysk. Papier matowy nie odbija światła, dlatego stosowany jest przede wszystkim dla uatrakcyjnienia lektury, przy minimalistycznych i stonowanych projektach. Kreda błyszcząca doskonale podkreśli stronę wizualną pozycji, jednak niekiedy może utrudniać czytanie (np. w pełnym słońcu lub mocno oświetlonych pomieszczeniach).
W przypadku papieru niezwykle istotna jest także gramatura, decydująca o grubości, sztywności i wytrzymałości kartek. Dobiera się ją oddzielnie dla okładki oraz wkładu, czyli stron środkowych. W kwestii okładki warto decydować się na papier min. 200 g. Kwestia gramatury dla stron środkowych jest kwestią indywidualną, niemniej również ze względów ekonomicznych królują gramatury 115 i 130 g.
Nie bez znaczenia jest również kontakt z doświadczoną i rzetelną drukarnią, która zadba o wysoką jakość wydruku Twoich czasopism. W JKB Print chętnie je dla Ciebie zrealizujemy. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat druku czasopism, poznać przewidywaną wycenę zlecenia oraz termin realizacji, kliknij tutaj: Druk czasopism. Możesz skorzystać z naszego prostego kalkulatora wyceny online. Jeśli natomiast masz pytania – skontaktuj się z nami!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Sklep internetowy: co do druku?
„Co do druku” to nasz cykl wpisów na bloga, w którym podpowiadamy, jakie materiały dla poszczególnych branż są drukowane w naszej drukarni.

Jednoosobowa działalność: co do druku?
Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej wymaga dobrej organizacji pracy, skrupulatnego zarządzania zadaniami oraz dokumentacją, a także efektywnej promocji.

Katalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?
Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.