Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?
Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:
- Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
- Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
- O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Ulotna, ale skuteczna ulotka reklamowa
Ulotki należą do druków bardzo... ulotnych. Wskazuje na to zresztą sama ich nazwa. Z ulotkami spotkał się praktycznie każdy z nas. Rozdawane na ulicy często szybko lądują w pobliskim kosztu lub, co gorsza, na chodniku. Warto jednak pamiętać, że nawet taka popularna sytuacja nie świadczy o tym, że ulotki reklamowe okazały się nieskuteczne.
Podstawowym celem każdego materiału reklamowego – a więc także ulotek – jest przyciągnięcie uwagi potencjalnego odbiorcy. Dzięki temu konkretna treść zapada w jego pamięć, co przyczynia się to wzrostu świadomości marki lub konkretnego produktu. Pamiętaj, że nawet przypadkowa osoba, która wyrzuciła ulotkę, mogła zerknąć na nią kątem oka, zauważyć nagłówek, slogan lub logotyp, co pod względem marketingowym jest już sporym osiągnięciem.
Oczywiście idealną sytuacją jest, gdy potencjalny klient nie tylko rzuci okiem na wydruk, ale i zapozna się z jego treścią. Szansa na to jest tym większa, im lepiej został zaprojektowany i wykonany nasz materiał. Zanim jednak zabierzesz się za jego przygotowanie, zastanów się, kiedy warto zdecydować się na tę formę promocji firmy, produktów lub usług.
Kiedy wybrać właśnie ulotki reklamowe?
Ulotki reklamowe sprawdzą się zarówno w działaniach promocyjnych prowadzonych na dużą skalę, jak i w tych bardzo skromnych, sprowadzających się np. do reklamowania czegoś w obrębie konkretnej części miasta. Oczywiście w przypadku dużych kampanii reklamowych trudno sobie wyobrazić sytuację, że to właśnie na ulotce zostanie oparty cały ich ciężar. Będą one wówczas stanowić raczej uzupełnienie komunikacji marketingowej, a nie jej sedno.
Podstawową zasadą skutecznego marketingu jest określenie swojej grupy docelowej. Dlatego, rozważając wybór ulotek jako form promocji, zastanów się, w jaki sposób zamierzasz skutecznie przekazać je potencjalnym odbiorcom, a także czy w będą one wówczas dla nich atrakcyjne (tzn. czy przykują ich uwagę, najlepiej na dłużej). Możesz np.:
• prowadzić kolportaż ulotek na ulicy, na wydarzeniach branżowych itp.,
• wrzucać materiały do skrzynek pocztowych (np. materiały wyborcze),
• rozłożyć je w siedzibie firmy lub na firmowym stoisku podczas targów,
• dołączać ulotki reklamowe do konkretnych produktów (np. książki, gazety i czasopisma).
Przykładowo, kolportaż uliczny lub eventowy jest idealny, gdy chcesz dotrzeć do dużej liczby osób w krótkim czasie, zwiększając świadomość marki. Może się jednak nie sprawdzić w miejscach o małym natężeniu ruchu, w obecności materiałów multimedialnych (np. cyfrowe prezentacje) lub jeśli wiesz, że Twój potencjalny klient z reguły potrzebuje więcej czasu i przestrzeni na zapoznanie z treścią wydruku. Wówczas lepiej zaproponować mu materiał kolportowany do domu, biura czy dołączony do konkretnego produktu.
Skuteczne może się też okazać wyeksponowanie ulotek w swojej siedzibie albo na stoisku firmowym. Klient może samodzielnie po nie sięgnąć i dokładnie zapoznać z ofertą, np. w poczekalni. Taką formę promocji wykorzystują często firmy usługowe, np. gabinety lekarskie, salony kosmetyczne itp.
5 decydujących cech dobrej ulotki reklamowej
Warto pamiętać, że ulotka ma tylko kilka sekund na dotarcie do świadomości odbiorcy. To bardzo mało, dlatego warto ważyć każde słowo i grafikę w projekcie. Jakie czynniki sprawiają, że ulotka staje się dobrym, a więc skutecznym nośnikiem reklamowym?
Atrakcyjność wizualna
Można sformułować stwierdzenie, że ulotka, która nie przyciąga uwagi, jest martwa. To właśnie atrakcyjność wizualna jest wstępnym warunkiem ogólnej skuteczności. Koncepcja i estetyka ulotki powinna być zawsze dostosowana do potencjalnego odbiorcy – zarówno graficznie, jak i językowo.
Komunikatywność
Ulotka reklamowa powinna w sposób jasny, klarowny i precyzyjny przekazywać konkretny komunikat. Ogólna zasada mówi, że im krócej, tym trafniej. Warto ją wcielać w życie, aby nie pogrzebać skuteczności ulotki już na samym wstępie. Prawdziwą sztuką jest zawarcie esencji w zaledwie jednym zdaniu lub kilku słowach nagłówka czy sloganu marketingowego.
Kompozycja treści
Chcąc zaprojektować efektywną ulotkę, trzymaj się podstawowych zasad związanych z typografią, identyfikacją wizualną marki, kolorystyką czy kolejnością treści umieszczanych na ulotce (nagłówek, slogan, opis, dane kontaktowe itp.). Projekt możesz wykonać sam w programie graficznym lub zlecić profesjonaliście. Pamiętaj też, by odpowiednio go sformatować i zapisać przed wysłaniem do drukarni (Zobacz: Jak przygotować pliki do druku).
Format ulotki
Drukarnie oferują szeroką gamę formatów ulotek. W JKB Print proponujemy klientom m.in. ulotki A3, ulotki A4, ulotki A5, ulotki A6, ulotki kwadratowe czy ulotki składane. Wybór formatu powinien być zawsze adekwatny od sposobu dystrybucji, koncepcji, formy oraz objętości treści. Jeśli masz wątpliwości dotyczące kwestii technicznych – daj znać, a nasi specjaliści na pewno Ci pomogą!
Jakość druku
Projekt to jedno, jego finalizacja – drugie. Pamiętaj, że obok formatu kluczowymi aspektami efektywności Twoich ulotek są takie parametry jak rodzaj papieru, jego gramatura czy zastosowane uszlachetnienia. Dla materiałów drukowanych masowo (tzw. produkcja ulotek) wystarczający i opłacalny okazuje się najczęściej nieuszlachetniony papier offsetowy. W przypadku odbiorcy bardziej wymagającego (np. klienta premium lub klientów biznesowych) warto pokusić się o wykorzystanie papierów powlekanych o wyższych gramaturach (np. papier kredowy matowy lub błyszczący) i uszlachetnień (np. foliowanie, lakierowanie). Ciekawym rozwiązaniem okazują się też często ulotki składane.
Druk ulotek reklamowych - podsumowanie
Wybór ulotek jako formy promocji oraz sposób ich kolportowania powinien być zawsze dostosowany do konkretnej grupy docelowej. Aby zwiększyć efektywność materiałów, należy zadbać o ich atrakcyjność wizualną, kompozycję treści i jej komunikatywność. Niemniej istotne są format i jakość druku, które każdorazowo warto dostosować do oczekiwań potencjalnych klientów.
Szukasz doświadczonego partnera, który zadba o wysoką jakość Twoich wydruków? JKB Print to drukarnia internetowa specjalizująca się w druku ulotek (zadruk jednostronny, druk dwustronny) i innych materiałów reklamowych oraz użytkowych. Oferujemy zaawansowane technologie druku na nowoczesnych i stale serwisowanych maszynach (druk cyfrowy, offsetowy, mieszany) i dostępność 24/7 365 dni w tygodniu. Oznacza to, że w naszej drukarni zamówisz ulotki online (skorzystaj z prostego kalkulatora, ustaw parametry zlecenia i poznaj przewidywany koszt i termin jego realizacji).
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejKatalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?
Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku
Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.
Rollup reklamowy - prosty sposób na profesjonalny wizerunek
Nie ma takich targów branżowych ani w ogóle takiego eventu, który obszedłby się bez rollupa. Niezależnie od okoliczności rollup zawsze podkreśli naszą obecność.