Logo a logotyp — czym są i jak je odróżnić?
Zdarza się, że logo i logotyp bywają ze sobą utożsamiane. To poważny błąd. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie się różnią.
Logo — co to jest?
Logo kojarzy nam się zwykle z daną marką. Widzimy je na materiałach reklamowych, zdobiące zdobi druk personalizowany, papier firmowy czy wizytówki. Nic dziwnego — to podstawowy element jej identyfikacji wizualnej, wyróżniającej firmę czy produkt na tle konkurencji. Tym bardziej nie należy mylnie kojarzyć go z logotypem, używając tych pojęć zamiennie.
A tak się niestety zdarza.
Gdybyśmy zaczęli używać zamiennie pojęć logotypu i logo w obecności speca od reklamy, pewnie popatrzyłby się na nas krzywo. I słusznie. Logo i logotyp bywają bowiem utożsamiane, podczas gdy jedno zawiera się w drugim. Dlatego raz na zawsze wyjaśnimy sobie, czym się właściwie różnią.
Logo a logotyp — jaka jest różnica?
Mówiąc najprościej, logo to znak firmowy — element identyfikacji wizualnej, który ma nas wyróżnić na rynku. Przyjmując porządek matematyczny, powiedzielibyśmy, że logo = logotyp + sygnet + tagline (hasło reklamowe, motto firmy). Możliwe są jednak również równania:
● logotyp + sygnet,
● sam logotyp,
● sam sygnet.
Czym zatem są poszczególne składowe logo? W jaki sposób mogą je budować?
Logo a logotyp i sygnet
Na pewno kojarzysz logo takich firm jak Apple, Coca Cola, Google czy Nike. Budując swój wizerunek, każda w inny sposób wykorzystała możliwości sygnetu czy logotypu.
Logotyp — znak graficzny
Logotyp może zarówno pełnić rolę logo, jak i stanowić jego element. Czym właściwie jest i jak nie mylić jednego z drugim? Najłatwiej wytłumaczyć sobie, że logotyp występuje zwykle pod postacią tekstu, czyli znaku graficznego.
Z logotypu jako logo marki korzystają takie marki jak Apart, Google czy Disney. Częstą praktyką bywa zawieranie w logotypie sygnetu, zwykle jako pierwszej litery tekstu. Wówczas np. na materiały mniejsze (bony i vouchery, naklejki, winietki), zaś na większe (biuwary, plakaty, roll-up) cały logotyp. Inne ciekawe połączenie przedstawia Narodowy Fundusz Zdrowia, gdzie sygnet w postaci serca współtworzy literę F.
Aby logotyp wyróżniał się na tle innych, powinien posiadać następujące cechy:
● odpowiedni rozstaw i format czcionki,
● tożsama z marką i oryginalna typografia
● atrakcyjna kompozycja tekstu,
● spójna kolorystyka.
Sygnet, czyli symbol graficzny
Kojarzysz symbole jabłka u Apple czy tzw. swoosh u Nike? To właśnie sygnety — wizualna część logo, po której mamy błyskawicznie identyfikować daną markę lub jej produkty. Mówiąc zatem najprościej, sygnet to symbol graficzny będący elementem logo.
Samego sygnetu do prezentowania wartości marki używają często firmy odzieżowe (np. Lacoste, Adidas), a jego obecność na ubraniu świadczy zwykle nie tylko o dobrej jakości wyrobu, ale i jego wyższej cenie. Sygnet jako symbol marki wykorzystuje się zwykle zamiast pełnego logo, gdy na produkcie brakuje miejsca na pokazanie całego znaku.
Jakie są cechy logo?
Projekt logo musi być na tyle charakterystyczny, by nie tylko łatwo wbił się w pamięć odbiorców, ale i pozostał w niej na długie lata. Najlepiej na pokolenia. Dlatego też cechy, jakie powinno posiadać skuteczne logo, wymienia się:
● prostotę,
● uniwersalność,
● spójność elementów,
● oryginalność,
● realizację zasady less is more (mniej znaczy więcej).
Na koniec...
...warto dodać, że niektóre firmy mają własny zbiór zasad i wytycznych ułatwiających pracę z logo lub logotypem. To księga znaku, czyli instrukcja, z której może skorzystać klient, zawierająca wskazówki oraz rozwiązania problemów pojawiających się często w trakcie projektowania. Księga znaku ułatwia przyszłe modyfikacje w projekcie, np. gdy trzeba go nanieść na środki transportu, zawieszki do sklepu, plakaty wielkoformatowe i inne.
Jeśli szukasz doświadczonej drukarni, która zadba o wysoką jakość wydruków, jesteśmy do Twojej dyspozycji. Oferujemy usługi drukarskie dla osób prywatnych i firm, stacjonarnie i online. Z pewnością możemy pomóc również Tobie.
Chcesz się przekonać? Skontaktuj się z nami już teraz.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.