Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.02.09

Kolory RGB a kolory CMYK - poznaj różnice

RGB i CMYK to określenia, które mają zasadnicze znaczenie w branży drukarskiej. To, jaką paletę kolorów wybierzemy, będzie miało wpływ na to, jak dokładnie będą wyglądały kolory, a błąd w wyborze może skutkować wydrukami, które nie będą w pełni zgodne z projektem.

kolory rgb
Kolory RGB a kolory CMYK - poznaj różnice

Czym są kolory RGB?

RGB to skrót od red (czerwony), green (zielony) oraz blue (niebieski), który stosuje się na oznaczenie palety barw bazującej na tych właśnie kolorach. Pozostałe barwy uzyskuje się poprzez wymieszanie ze sobą tych kolorów. Jest to model przestrzeni barw, który nawiązuje do możliwości percepcyjnych ludzkiego oka. RGB to przestrzeń, z którą mamy do czynienia, gdy patrzymy na rozmaite ekrany: ekran komputera, telewizora, telefonu oraz tabletu. Jeśli przygotowany projekt pocztówki zapiszemy w formacie RGB, to wydruk może się nieco różnić od tego, co widzimy na ekranie komputera. To szczególnie ważne, w przypadku przygotowywania materiałów, w których kolor ma duże znaczenie, gdyż to na nim oparta jest identyfikacja wizualna marki albo po prostu ze względów estetycznych. Kolory rgb nie są zatem odpowiednie w przygotowywaniu materiałów do wydruku.

Czym są kolory CMYK?

Kolory RGB nie są dedykowane materiałom drukowanym. Jeśli chcemy uniknąć niechcianych błędów oraz różnic w poszczególnych barwach, to przygotowany do wydruku plik musimy zapisać w formacie CMYK. Jest skrót utworzony od cyan, magenta, yellow, black. Zestaw wymienionych barw daje możliwość wydrukowania takich druków jak foldery, broszury reklamowe czy zawieszki. Dotyczy to wszystkich materiałów drukowanych. Jeśli plik zapiszemy w tym formacie, to kolory na wydrukowanych materiałach będą wyglądały tak, jak je zaprojektowaliśmy.

Jakie znaczenie mają kolory w przekazie wizualnym firmy?

Kolory mają zasadnicze znaczenie w każdym przekazie wizualnym. Nie tylko wybór między jedną barwą, a drugą jest istotny. Równie ważne są: tonacja poszczególnych barw, ich intensywność, subtelne różnice między jednym, a drugim odcieniem. Jeśli w logo danej firmy występuje konkretny odcień koloru różowego, to na wszystkich materiałach powinno się znaleźć logo w tym właśnie odcieniu. Nieważne, czy kwestia dotyczy ogromnego banneru, czy są to zawieszki, metki i cenówki, dyplomy i certyfikaty, czy koperty. To umożliwi sprawną identyfikację marki oraz pozytywnie wpłynie na przekaz estetyczny prezentowanych treści. Możliwość wydruku wszystkich materiałów, różnych wielkościowo oraz o różnym przeznaczeniu oferuje druk personalizowany.   

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
czy można sprawdzic kolory na monitorze przed wydrukiem
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Projektowanie 2025.03.11

Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?

Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Czytaj więcej
druk ksiazek dla dzieci
Druk książek dla dzieci - od czego zacząć?
Projektowanie 2025.01.21

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Czytaj więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej