Kolory RGB a kolory CMYK - poznaj różnice
RGB i CMYK to określenia, które mają zasadnicze znaczenie w branży drukarskiej. To, jaką paletę kolorów wybierzemy, będzie miało wpływ na to, jak dokładnie będą wyglądały kolory, a błąd w wyborze może skutkować wydrukami, które nie będą w pełni zgodne z projektem.
Czym są kolory RGB?
RGB to skrót od red (czerwony), green (zielony) oraz blue (niebieski), który stosuje się na oznaczenie palety barw bazującej na tych właśnie kolorach. Pozostałe barwy uzyskuje się poprzez wymieszanie ze sobą tych kolorów. Jest to model przestrzeni barw, który nawiązuje do możliwości percepcyjnych ludzkiego oka. RGB to przestrzeń, z którą mamy do czynienia, gdy patrzymy na rozmaite ekrany: ekran komputera, telewizora, telefonu oraz tabletu. Jeśli przygotowany projekt pocztówki zapiszemy w formacie RGB, to wydruk może się nieco różnić od tego, co widzimy na ekranie komputera. To szczególnie ważne, w przypadku przygotowywania materiałów, w których kolor ma duże znaczenie, gdyż to na nim oparta jest identyfikacja wizualna marki albo po prostu ze względów estetycznych. Kolory rgb nie są zatem odpowiednie w przygotowywaniu materiałów do wydruku.
Czym są kolory CMYK?
Kolory RGB nie są dedykowane materiałom drukowanym. Jeśli chcemy uniknąć niechcianych błędów oraz różnic w poszczególnych barwach, to przygotowany do wydruku plik musimy zapisać w formacie CMYK. Jest skrót utworzony od cyan, magenta, yellow, black. Zestaw wymienionych barw daje możliwość wydrukowania takich druków jak foldery, broszury reklamowe czy zawieszki. Dotyczy to wszystkich materiałów drukowanych. Jeśli plik zapiszemy w tym formacie, to kolory na wydrukowanych materiałach będą wyglądały tak, jak je zaprojektowaliśmy.
Jakie znaczenie mają kolory w przekazie wizualnym firmy?
Kolory mają zasadnicze znaczenie w każdym przekazie wizualnym. Nie tylko wybór między jedną barwą, a drugą jest istotny. Równie ważne są: tonacja poszczególnych barw, ich intensywność, subtelne różnice między jednym, a drugim odcieniem. Jeśli w logo danej firmy występuje konkretny odcień koloru różowego, to na wszystkich materiałach powinno się znaleźć logo w tym właśnie odcieniu. Nieważne, czy kwestia dotyczy ogromnego banneru, czy są to zawieszki, metki i cenówki, dyplomy i certyfikaty, czy koperty. To umożliwi sprawną identyfikację marki oraz pozytywnie wpłynie na przekaz estetyczny prezentowanych treści. Możliwość wydruku wszystkich materiałów, różnych wielkościowo oraz o różnym przeznaczeniu oferuje druk personalizowany.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.