Kolory projektu a kolory wydruku. Jak zapewnić im spójność?
Chcesz, by kolory na projekcie były spójne z tymi na wydrukach? Sprawdź, o czym absolutnie musisz pamiętać!
Projektowanie w CMYK – fundament doskonałego wydruku
Podstawowym parametrem, o jakim należy zadbać, wysyłając do drukarni projekt broszury, ulotki czy wizytówki, jest zapisanie go w zestawie kolorów CMYK. Druk odbywa się właśnie przy wykorzystaniu tych barw. Jeśli Twój projekt zostanie zapisany w zestawie palety RGB (kolory RGB stosowane są wyświetlaczach cyfrowych) lub z wykorzystaniem palety kolorów Pantone, to podczas druku i tak zostanie automatycznie przekonwertowany na kolory CMYK. W efekcie pojawią się różnice kolorystyczne między projektem a materiałami (np. odmienny odcień, zbyt jaskrawe kolory, mniej wyrazisty obraz).
Jak zapisać projekt w palecie CMYK?
Taką opcję posiada większość programów graficznych, np. Adobe Illustrator czy popularne narzędzie online Canva. Przykładowo w programie graficznym Illustrator wystarczy wybrać polecenie: File → Document Color Mode → CMYK Color (Plik → Tryb Kolorów Dokumentu → CMYK).
Jeśli zestaw kolorów jest prawidłowy (CMYK zamiast trybu RGB), zobaczymy to na podglądzie karty projektu:
Podobnie prosta jest zmiana palety kolorów z modelu RGB na CMYK w Canvie (niestety obecnie wymagana jest wersja PRO aplikacji). Aby zapisać projekt we właściwym zestawie, należy wykonać polecenie: Udostępnij (prawy górny róg aplikacji) → Zmienić typ pliku na: PDF do druku → Profil kolorów ustawić na CMYK → kliknąć Pobierz, by zapisać projekt do druku. Poniżej wizualizacja:
Skoro już o tym wspomnieliśmy, to warto na marginesie dodać, że każdy projekt wysyłany do wydruku, powinien być nie tylko zapisany w zestawie CMYK, ale też w formacie PDF. Z szeroką listą wytycznych dla naszych Klientów (dotyczących m.in. ustawienia spadów, marginesów, jakości zdjęć i wielu innych) możesz zapoznać się tutaj: Jak przygotować pliki do druku.
Wybór odpowiedniego papieru
Kluczowe znaczenie dla jakości wydruków i wiernego odwzorowania kolorów na Twoim projekcie ma wybór odpowiedniego papieru. Profile kolorystyczne tworzone są z myślą o najbardziej popularnych podłożach drukarskich. Klientom JKB Print, którzy chcą możliwie najwierniej odwzorować barwy, zalecamy najczęściej kredę matową, kredę błyszczącą oraz papier offsetowy.
Właściwości innych papierów (np. satynowego czy wariantów ekologicznych) mogą przekładać się na finalny wygląd wyrobów poligraficznych. Np. na papierze powlekanym barwy są bardziej intensywne niż na niepowlekanym. Wybór papieru zawsze warto skonsultować z naszymi specjalistami. W ten sposób zarówno my, jak i Ty nie narazisz się na niepożądane efekty.
Profilowanie barw: kalibracja i ustawienia monitora
Na podświetlonym ekranie można dostrzec głębie kolorów czy przejścia w tonacjach. Takiej możliwości nie ma na papierze, ponieważ wydruk kolorowy stanowi jedynie odbicie obrazu z pliku komputerowego (papier odbija światło, a nie je emituje). Projektując plakaty czy foldery reklamowe, warto pracować na profilach barw analogicznych dla drukarni, której zlecamy wydruk. W JKB Print korzystamy z nowych profili: dla papierów powlekanych PSO Coated v. 3 (FOGRA 51) i dla papierów niepowlekanych PSO Uncoated v3 (FOGRA 52).
Dlaczego to takie ważne?
Wyobraź sobie, że projektujesz bilety albo zaproszenia na jakieś wydarzenie. Dobrych kilka godzin siedzisz nad dopasowaniem odcienia błękitu, który idealnie będzie komponował się z Twoją marką osobistą i charakterem wydarzenia. Na Twoim monitorze wszystko wygląda idealnie, dlatego ustawiasz wszystkie niezbędne parametry i zlecasz drukarni wydruk materiałów...
...a, gdy odbierasz gotowe zlecenie, okazuje się, że kolory na wydruku różnią się od tych na ekranie.
Dlaczego tak się stało? Prawdopodobnie dlatego, że profile barwne, na których pracowałeś, nie były zgodne z tymi, którymi operuje zleceniobiorca. Drukarnie używają specyficznych profili kolorów, które pomagają w dokładnym odwzorowaniu barw na papierze. Jeśli nie korzystasz z tych samych profili podczas projektowania, kolory mogą zostać przekształcone w sposób nieprzewidywalny.
Jak za darmo skalibrować monitor – darmowe narzędzia i programy
Dlatego jeśli kolory są dla Ciebie ważne, musisz pamiętać, by Twój monitor właściwie odzwierciedlał kolory. Idealnym rozwiązaniem byłaby oczywiście praca na monitorze graficznym, który jest regularnie kalibrowany na za pomocą specjalnych narzędzi (np. spektrofometru). Niekiedy jednak wystarczy ustawić właściwy kontrast i jasność za pomocą standardowych narzędzi systemowych do kalibracji monitorów, np.:
- dla Windows: Centrum kolorów w systemie Windows (Windows Color Management), Kreator kalibracji wyświetlacza (Display Color Calibration Wizard).
- dla MacOS: Kalibrator monitora (Display Calibrator Assistant).
- dla Linuxa: GNOME Color Manager, Kolor (Kolor System Settings Module).
...albo bezpłatnego oprogramowania dostępnego w Internecie (np. DisplayCAL, QuickGamma, Calibrize itp.). Więcej na temat właściwej kalibracji monitora wyjaśnialiśmy w tym wpisie: Soft proof wydruku - oszczędność czasu i pieniędzy
Upewnij się też, czy Twój ekran nie ma włączonego trybu ochrony przed światłem niebieskim albo trybu nocnego, które zmieniają kolory oraz ich parametry, by chronić oczy albo ułatwić zaśnięcie.
Kalibracja monitora a temperatura barwowa
Kolejnym istotnym parametrem podczas projektowania jest temperatura barwowa (odnosi się ona do koloru, na jaki świeci żarówka). Poprawność odwzorowania kolorystycznego sprawdza się przy świetle o barwie 5000K. Jest to odpowiednik światła dziennego w samo południe. Kolory na ekranie komputera będą prezentować się inaczej w naturalnym świetle dziennym, a inaczej przy sztucznym świetle żarówki.
Jeśli pracujesz przy ciepłym świetle (np. 2700K), to będzie ono wyciągać kolor żółty. Wówczas wydruk wyjdzie mniej żółty, niż widzisz na monitorze. Jeśli pracujesz przy świetle zimnym (np. 6500K), to światło będzie wyciągać kolor niebieski, a wydruk wyjdzie mniej niebieski, niż na monitorze. Dlatego najlepiej jest projektować przy świetle dziennym lub oświetleniu najbardziej zbliżonym do 5000K.
Pamiętaj: jeśli chcesz zweryfikować spójność barw przed ostatecznym wydrukiem, warto zamówić proof cyfrowy (wydruk próbny)!
Co jeszcze wpływa na spójność kolorów?
Omówiliśmy podstawowe informacje związane z zapewnieniem wydrukom kolorystyki spójnej z projektem. Warto jednak pamiętać, że nawet najbardziej rygorystyczne normy dopuszczają tzw. odchylenia kolorystyczne. W praktyce często nie da się ich uniknąć.
Na kolor w druku wpływa wszystko: minimalnie inny odcień papieru z fabryki, chłodniejszy albo cieplejszy dzień, wilgotność powietrza itp. Musimy być świadomi, że niekiedy wydruki mogą się minimalnie od siebie różnić, jednak w 90% są to rozbieżności niezauważalne dla ludzkiego oka. Dlatego polecamy dokładnie weryfikować ustawienia projektu, barw i inne parametry kluczowe przed wysłaniem plików do druku!
Masz pytania? Jesteśmy doświadczoną drukarnią internetową, która rozumie Twoje potrzeby. Chętnie pomożemy! Zapoznaj się z naszą ofertą lub skontaktuj się z nami już teraz!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.