Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.10.19

Kolory Pantone - kompendium wiedzy

Kiedy do druku swoich materiałów warto stosować kolory Pantone?

Kolory Pantone
Kolory Pantone - kompendium wiedzy

Kolory Pantone – kiedy je wybrać i po co się je stosuje?

Sprawdź, jakie korzyści mogą Ci zapewnić. W tym artykule dowiesz się m.in.:
●    Czym są skale kolorów CMYK, Pantone i RGB.
●    Kiedy i dlaczego warto wybrać paletę Pantone.
●    Czym są wzorniki Pantone.
●    Jakich błędów unikać przed wysłaniem pliku do drukarni.

Jak stworzyć kolor idealny?

Na pewno kojarzysz marki wyróżniające się niepowtarzalną, opatentowaną kolorystyką. To na przykład Play, Orange bądź Milka. Fiolet czy pomarańcz widoczny w reklamach lub na opakowaniach ich produktów sprawia, że skuteczniej zapadają w pamięć, stając się bardziej rozpoznawalne. To jeden z wielu elementów ich ogólnoświatowego sukcesu.

Chcesz, by Twoje bilety, identyfikatory czy zaproszenia wyróżniały się kolorystyką na tle konkurencji? Zależy Ci na niepowtarzalnych, wyjątkowych barwach? Oczekujesz, że będą one dokładnie takie, jak na ekranie monitora?

Niezależnie od tego, na które z powyższych pytań odpowiesz twierdząco, na samym początku musisz dowiedzieć się 3 rzeczy.

Pierwszą z nich jest obowiązujący w odniesieniu do druku i grafiki podział skali kolorów.

Druga to mechanizm, na podstawie którego powstają w nich pożądane kolory.

Trzecią stanowi odpowiedź na pytanie o to, która z nich umożliwia uzyskanie barw unikatowych i niepowtarzalnych, niezależnie od tego, jaka drukarnia czy drukarka je drukują.

Najpierw jednak odpowiedzmy sobie na jedno ważne pytanie, a mianowicie...

Dlaczego moje projekty nie są wierne kolorystycznie materiałom drukowanym?

Ludzki wzrok bywa zawodny. Szczególnie w odniesieniu do grafiki oraz druku. Niestety dziś, drukując banery, ulotki czy wizytówki, coraz częściej bywamy niecierpliwi i oczekujemy efektów „na już”. Pośpiech natomiast nie jest dobrym doradcą i potrafi generować więcej strat niż zysków.

Na początek wyjaśnijmy sobie jedną rzecz. Barwy, które widzisz nawet na najlepiej skalibrowanym monitorze, oglądając projekt, niekoniecznie będą tymi, które zobaczysz na wydrukowanych materiałach.

Dlaczego?

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przy wysyłce materiałów do druku bywa nie tylko narzucanie tempa sobie i zleceniodawcy, lecz również nieznajomość skali kolorystycznych. W efekcie plakaty czy druk personalizowany trafiają do drukarni z błędami w projekcie; zamiast w skalach CMYK czy Pantone, kolory określone są w skali RGB.

W efekcie, po wydrukowaniu okazuje się, że barwy logo czy kolory określające nadruki logotypu nie odpowiadają temu, co pokazuje wyświetlacz. Aby tego uniknąć, trzeba przede wszystkim dobrze zapoznać się z poniższym trio.

Triada druku - RGB, CMYK, Pantone

RGB, CMYK oraz Pantone to trzy skale wykorzystywane w projektach – komputerowych oraz przeznaczonych do druku. Uzyskiwanie pożądanych barw w każdej z nich oparte jest na innych zasadach. Przyjrzyjmy się zatem poszczególnym z nich

Red, Green, Blue

Skala kolorów RGB dedykowana jest dla urządzeń cyfrowych (tablet, smartfon, laptop itd.). Swoją nazwę wzięła od pierwszych liter angielskich nazw kolorów – Red, Green, Blue. Kolory podstawowe w tej skali to zatem czerwony, zielony i niebieski – barwy pochodne.

Czytaj też: Kolory RGB a kolory CMYK - poznaj różnice

W RGB poszczególne kolory uzyskuje się mieszając trzy powyższe w określonych proporcjach. Paleta otwiera całkiem szerokie możliwości doboru barw, jednak niesie za sobą ryzyko, jeśli chodzi o druk. Chodzi o to, że kolorystyka widoczna na wyświetlaczu nie będzie tą, którą ujrzymy po wydruku. Aby tak się stało, trzeba przygotować projekt w skali CMYK.

CMYK

Cyan, Magenta, Yellow, blacK (Key color). To cztery barwy wykorzystywane w skali CMYK. Obowiązuje ona w poligrafii i wzięła się z połączenia pierwszych liter podstawowych kolorów farb drukarskich (cyjan, magenta, żółty i czarny). To w wyniku ich mieszania w czasie drukowania otrzymuje się pożądane kolory materiałów.

Jeśli chcesz uniknąć błędów i rozbieżności pomiędzy kolorami w projekcie a na wydruku, koniecznie dostarcz drukarni plik zapisany w formacie CMYK. Dzięki temu Twoje broszury, foldery czy zawieszki zostaną wydrukowane poprawnie. Warto przy tym dowiedzieć się, czym jest czerń CMYK, a także co zrobić, gdy w skali tej nie da się uzyskać pożądanego przez nas koloru.

Wówczas do gry wkracza paleta Pantone.

Kolory Pantone – co to jest?

Skala Pantone to nic innego jak system identyfikacji kolorów opracowany przez firmę Pantone z USA. Podstawowa skala opisuje 1761 kolorów powstających poprzez zmieszanie 18 pigmentów.

Mówiąc w skrócie, Pantone to paleta kolorów jednolitych, przygotowywanych wcześniej i bez mieszania farb drukarskich podczas nanoszenia ich na powierzchnię. Sprawia to, że w niektórych przypadkach odwzorowanie Pantonów na skalach RGB i CMYK jest po prostu niemożliwe.

Wspomnieliśmy wcześniej, że to, co pokazuje monitor komputera nie zawsze będzie tym, co zobaczymy na wydruku. Tym bardziej trzeba o tym pamiętać, dobierając Pantony w programie graficznym. Obowiązuje tu bowiem zupełnie inna zasada niż w przypadku RGB czy CMYK-a.

Odpowiedni kolor w skali Pantone dobiera się nie na podstawie optyki, ale korzystając z fizycznie wydrukowanego, certyfikowanego wzornika kolorów Pantone. Istnieje kilka różnych wzorników dobieranych w zależności od podłoża (podłoże powlekane, niepowlekane, matowe itd.), na którym pojawi się nadruk.

Czym są wzorniki kolorów Pantone?

Wzornik kolorów Pantone to międzynarodowy system kolorystyczny wykorzystywany w druku oraz projektowaniu komputerowym. Można go określić międzynarodowym systemem komunikacji kolorystycznej. Stosując wzorniki, można każdorazowo uzyskać taką samą barwę.

Skąd wziąć wzorniki Pantone?

Wzornik Pantone powinna dziś posiadać każda profesjonalna drukarnia czy agencja reklamowa. Choć kilka lat temu Pantone inc. przygotowała co prawda system przypisania poszczególnych barw i ich odwzorowanie w skalach CMYK i RGB, to szybko z niego zrezygnowała. W efekcie, chcąc drukować w Pantonach, trzeba wyposażyć się we wzornik.

Wzorniki są łatwo dostępne, jednak co jakiś czas wymagają wymiany. Szczególnie jeśli użytkowane są intensywnie, ponieważ barwy na wzornikach z czasem po prostu się wycierają. Potocznie nazywa się je „pantoniarkami”.

Kiedy stosowanie kolorów Pantone ma sens?

Każda drukarnia drukuje inaczej. Stosuje farby od różnych dostawców i producentów, pracuje na innych maszynach, stosuje inne rozwiązania przy podawaniu pigmentów czy w odniesieniu do podłoża drukarskiego. Spełniające normy i ścisłe standardy farby pantonowskie sprawiają, że drukowanie dyplomów, certyfikatów, bloczków reklamowych czy wzorników zawsze (albo prawie zawsze) będzie wykonane w takim samym odcieniu.

Przy używaniu wyłącznie skali CMYK w niektórych przypadkach efekt ten staje się nieosiągalny.

Paletę kolorów Pantone stosuje się zatem, chcąc uzyskać barwę niepowtarzalną i unikalną, lecz również w sytuacji, gdy niemożliwe jest uzyskanie konkretnego koloru w skali CMYK.

Jaki będzie efekt uzyskany dzięki zastosowaniu kolorów Pantone?

Zastosowanie dla projektu palety Pantone może przynieść 5 istotnych korzyści.

Po pierwsze, kolory zawsze wyglądają identycznie, niezależnie od miejsca, w którym wykonano nadruk.

Po drugie, wykorzystując paletę Pantone, uzyskasz zawsze taki sam wydruk, niezależnie od drukarni, która go wykona.

Po trzecie, kolory z palety Pantone umożliwiają uzyskanie unikalnych kolorów marki, barw metalicznych (np. złota, srebra) czy mocno wrażliwych odcieni trudnych do nadrukowania w CMYK-u.

Po czwarte, dobór kolorów (również czarnego czy białego) w Pantone staje się o wiele prostszy.

Po piąte, druk w Pantonach pozwala uniknąć efektu złego spasowania druku, czyli minimalnego, ale zauważalnego przesunięcia nakładanych kolejno przy zmieszaniu kolorów.

Jak zapisać plik (projekt) w palecie kolorów Pantone?

Grafiki, które będą drukowane z Pantone, powinny zostać zapisane w wektorach. Eksport projektu możliwy jest w jednym z trzech formatów: CDR, EPS lub PDF. Pamiętaj, że dobór Pantonów oraz zapis plików odbywa się nieco inaczej w zależności od oprogramowania, jakiego używasz.

Podsumowanie

To oczywiste, że kolorystyka marki, firmy czy produktu wpływa na ich rozpoznawalność. Jeżeli zależy Ci na tym, by uzyskać unikalne bądź nietypowe kolory, które na każdym druku będą takie same, wybór palety Pantone może okazać się strzałem w dziesiątkę. Pamiętaj przy tym, że jest to rozwiązanie droższe od pozostałych, dlatego przed podjęciem decyzji warto dobrze ją przemyśleć, a wszelkie wątpliwości przedyskutować z fachowcami.

Szukasz doświadczonej drukarni, która zrozumie Twoje potrzeby? Masz pytania dotyczące druku? Możemy Ci pomóc. Skontaktuj się z nami już teraz!

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej
metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Projektowanie 2023.11.30

Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych

Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.

Czytaj więcej