Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Kody QR – funkcjonalność i korzyści
Kody QR (ang. Quick Response Codes) to dwuwymiarowe kody kreskowe, które mogą przechowywać informacje możliwe do odczytania za pośrednictwem specjalnego czytnika albo aplikacji na telefon. Obecnie w czytnik QR wyposażony jest praktycznie każdy smartfon. Wykorzystanie takich znaczników umożliwia kodowanie znacznie większej liczby danych, niż w przypadku tradycyjnych kodów kreskowych, w jakie wyposażane są np. zawieszki albo metki.
Zastosowanie kodów QR w materiałach drukowanych, takich jak np. bilety, bony i vouchery, zakładki czy wizytówki składane, otwiera nowe pole interakcji z odbiorcami. Umożliwiają one m.in. szybki dostęp do strony internetowej, weryfikację autentyczności produktu czy realizowanie personalizowanych kampanii marketingowych. QR oferują nie tylko wygodę i szybkość dostępu, ale i możliwość śledzenia skuteczności kampanii reklamowych czy zwiększenie zaangażowania odbiorców.
Coraz więcej firm decyduje się na kody QR umieszczane na metkach albo ulotkach produktowych w celu odesłania użytkownika np. do instrukcji użytkowania produktu lub innej, często obszernej dokumentacji. Takie rozwiązanie gwarantuje oszczędność miejsca i papieru. Może też wyglądać korzystnie w oczach klientów, zwłaszcza przedsiębiorstw dbających o zrównoważony rozwój czy biznesów społecznie odpowiedzialnych.
Sprawdzone i skuteczne sposoby wykorzystania kodów QR w druku
Mogłoby się wydawać, że w dobie postępującej rewolucji cyfrowej kody QR dawno przeszły do lamusa jako rozwiązanie przestarzałe i nieatrakcyjne. Tymczasem według badania Wykorzystanie QR kodów w komunikacji z konsumentami przeprowadzonego przez HX Study/Agora przeprowadzonego w 2022 roku do ich regularnego używania przyznaje się aż 64% polskich konsumentów. Ponadto, według badań MediaHub Poland przeprowadzonych przez Instytut Badań Pollster, ponad połowa Polaków (54%) skanuje kody QR na opakowaniach produktów, aby dowiedzieć się na ich temat czegoś więcej.
Kody QR sprawdzają się świetnie w marketingu; w przypadku takich materiałów drukowanych jak ulotki (również ulotki składane), katalogi, foldery reklamowe czy broszury, dzięki którym można bezpośrednio kierować konsumentów do dodatkowych zasobów online, takich jak strony produktów, konkursy, formularze rejestracyjne, oferty sprzedażowe lub materiały wideo. Przekierowując konsumenta na stronę za pomocą smartfona, możesz automatycznie zbierać cenne dane sprzedażowe, które pozwolą Ci np. stosować remarketing.
W branży eventowej, gdzie powszechnie drukuje się bilety, plakaty reklamowe czy zaproszenia, kody mogą służyć jako np. dodatkowe zabezpieczenie lub odesłanie do formularza albo programu wydarzenia w zasobach internetowych. Kody QR niejednokrotnie zdobią roll-up, a nawet plakaty wielkoformatowe albo banery.
W branży gastronomicznej kody QR umieszczane są nie tylko na materiałach promocyjnych, ale i w kartach menu czy katalogach. Odsyłają stamtąd do sekcji z recenzjami, filmami prezentującymi potrawy czy możliwości złożenia zamówienia online. Ciekawą formą budowania wizerunku, a jednocześnie umożliwienia klientowi skorzystania z promocji, może być propozycja przejścia na stronę z opiniami za pomocą kodu QR i zostawienie wpisu w zamian za rabat (po udowodnieniu obsłudze, że taką opinię się wystawiło).
Z kodów QR wciąż korzysta branża wydawnicza. Wyposażone w nie książki albo czasopisma w bibliotekach łatwiej w ten sposób chronić przed kradzieżą. Z kolei w sklepach prościej takie produkty naliczać czy prowadzić ich ewidencję.
Inne ciekawe zastosowanie kodów QR można dostrzec dla wizytówki zapewniającej szybki dostęp do portfolio, profilu LinkedIn czy strony internetowej z ofertą albo cennikiem usług.
Jeśli chcesz wyposażyć w kody QR proste wydruki, np. ulotki, wizytówki, naklejki czy papier firmowy, to w JKB Print możemy Ci zaoferować specjalne rabaty, drukując kilka projektów w ramach jednego zlecenia. Przykładowo, wykonując materiały, które wizualnie się od siebie nie różnią, ale mają odmienne kody QR (np. dla różnych handlowców), proponujemy cenę korzystniejszą za 5 projektów po 100 sztuk, niż przy druku osobnych zleceń po 100 sztuk. Aby porównać ofertę poszczególnych rozwiązań, przejdź do kalkulatora wyceny zleceń, wchodząc w konkretną kategorię (np. ulotki) i po ustawieniu parametrów zlecenia skorzystaj z opcji "Liczba wzorów/projektów do druku".
O czym pamiętać, umieszczając kody QR na materiałach drukowanych?
Po pierwsze: zlecając nam materiały do druku, dokładnie zapoznaj się z wytycznymi, które zawarliśmy tutaj: Przygotowanie plików do druku.
Po drugie: pamiętaj, że musisz samodzielnie umieścić kody QR w plikach do druku na etapier projektowania.
Po trzecie: projektując i umieszczając czarny tekst QR na swoich materiałach, najlepiej zapisz go wyłącznie kolorem czarnym (100% K) i obowiązkowo (!) w zestawie kolorów CMYK. Popularnym błędem jest wykonywanie kodów odcieniami czerni składającymi się ze wszystkich kolorów CMYK.
Masz pytania? Interesuje Cię sprawny i wysokiej jakości druk cyfrowy, offsetowy lub wielkoformatowy w drukarni, która rozumie Twoje potrzeby i potrafi im sprostać? Zapraszamy do współpracy!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.