Zaloguj się

Chce się zarejestrować

Zarejestruj się

Masz pytania?

Napisz do nas

Udostępnij ten post

Projektowanie 2023.02.28

Jak zaprojektować roll-up? Praktyczne wskazówki

Popularne roll-upy bywają niezastąpionym nośnikiem ofert na targach, konferencjach czy w sklepach stacjonarnych.

jak zaprojektowac roll-up
Jak zaprojektować roll-up? Praktyczne wskazówki

Jak zaprojektować roll-up? Praktyczne wskazówki

Jak stworzyć kompozycję graficzną, która nie tylko skradnie uwagę odbiorcy, ale i zachęci go do naszej oferty? Oto kilka uniwersalnych wskazówek!

Jaki roll-up jest Ci potrzebny?

Jeśli kiedykolwiek projektowałeś/aś materiały reklamowe, np. broszury, ulotki składane czy zaproszenia, to z pewnością zdajesz sobie sprawę, że zanim zaczniesz Tworzyć swój roll-up, warto przemyśleć kilka istotnych spraw:

  1. Zastanów się, do kogo kierujesz reklamę, którą stanowić będzie Twój roll-up.
  2. Pomyśl, co chcesz dzięki niej osiągnąć dzięki swojej ofercie – zachęcić odbiorców do kontaktu, zakupu, a może zapowiedzieć konkretny produkt?
  3. Określ, gdzie zamierzasz ustawić roll-up.

Ustalenie grupy docelowej oraz celu reklamy w marketingu to podstawa. Dzięki temu łatwiej dobrać kolorystykę, grafikę czy fonty projektu do identyfikacji wizualnej konkretnej marki. Inne roll-upy projektuje się dla branży beauty, fitness czy rozrywkowej, inne natomiast dla sektora budowlanego, finansów, zdrowia publicznego itd.

Co powinno znaleźć się na Twoim roll-upie?

Roll-upy stanowią specyficzną formę promocji, która rządzi się swoimi prawami. Jak za ich pomocą zapewnić atrakcyjny i skuteczny odbiór treści reklamowych? Oto parę uniwersalnych wskazówek.

Kompozycja

Roll-upy czytamy od góry do dołu, dlatego najważniejsze informacje umieść w widocznym miejscu, najlepiej na górze projektu, w uporządkowany sposób, odpowiednio je wyróżniając. Właściwa hierarchia treści to (od góry):

  • grafika z logotypem;
  • hasło reklamowe;
  • dalsze istotne informacje (najlepiej na wysokości oczu);
  • dane kontaktowe - dolna część roll-upa.

Pamiętaj, że projekt powinien cechować minimalizm oraz zwięzłość. Nie przeładowuj go ani tekstem, ani ilością grafik. Dzięki temu lepiej zapadnie w pamięć odbiorców.

Logotyp

Logo firmy umieść na górze projektu. Powinien być wyraźny i widoczny. Najlepiej, gdy od razu skupi na sobie wzrok potencjalnego odbiorcy. Dobrze, jeśli Twoje logo będzie dostrzegalne już z większej odległości.

Hasło reklamowe

Tak jak w przypadku ulotki albo wizytówki, hasło powinno być wyróżnione (np. odmienną czcionką lub kolorem), zwięzłe, czytelne i zrozumiałe dla odbiorców. Może to być prosty, chwytliwy slogan czy claim firmy. Świetnie, jeśli zmieści się w jednej linijce (wersie).

Zdjęcia i grafiki

Projektując roll-up, wykorzystuj wyłącznie grafikę z wysoką rozdzielczością, najlepiej powyżej 300 dpi. Dzięki temu unikniesz tzw. pikselozy. Wysoka jakość grafiki przełoży się na skuteczność Twojej oferty. Teksty na grafice powinny mieć odpowiednią wielkość, by odbiorca łatwo je zauważył.

Kolorystyka

Tutaj liczą się oszczędność oraz zapadający w pamięć kontrast. Wykorzystaj 3-4 niejaskrawe, dopełniające się barwy. Najlepiej, gdy będą zgodne z identyfikacją wizualną Twojej marki czy branżą, jaką reprezentujesz.

Spójność

Projekt graficzny Twojego roll-upa powinien komponować się z innymi materiałami reklamowymi, takimi jak katalogi, foldery czy plakaty. Zasada spójności obejmuje zarówno grafikę, jak i tekst.

Dobór i wielkość fontów

Dopasowywanie fontów czy czcionek do projektów wizualnych to tak naprawdę temat na oddzielny artykuł, a nawet książkę. Więcej na ten temat pisaliśmy np. tutaj: Rodzaje czcionek, czyli jak wybrać czcionkę idealną.

Dane kontaktowe

Koniecznie uwzględnij na roll-upie swoje dane kontaktowe: adres firmy, numer telefonu, odnośnik do strony www, mediów społecznościowych itp. Umieść je na dole projektu. Dobrym rozwiązaniem może być wykorzystanie kodu QR z wizytówką firmy.

Przygotowanie do druku

Projekty przygotowywane do druku na fizycznych obiektach wysyłaj w formacie barwnym CMYK. Dominującym formatem pliku jest PDF. Uwzględnij w projekcie spady, odpowiednie odstępy, parametry grafik itp., zgodne z wytycznymi firmy realizującej. Sprawdź, jak przygotować pliki do druku w naszej drukarni.

Gdzie najlepiej umieścić roll-up?

Rollup jako reklama powinien zajmować miejsce widoczne, najlepiej mocno uczęszczane. Jeśli planujesz umieścić go np. w swoim sklepie, ustaw go przy wejściu, obok kasy czy w ruchliwej alejce. Jeśli zamierzasz zaprezentować roll-up na targach czy konferencji, postaw go (jeśli to możliwe) na peryferiach sceny lub nieopodal niej. Dobrym miejscem na reklamę jest również przestrzeń zaraz przy wejściu do budynku lub na salę konferencyjną.

W jakim programie zaprojektować roll-up?

Narzędzi, w których wykonasz projekt, jest cała masa, od zaawansowanych do prostych w obsłudze.

W przypadku pierwszych możesz skorzystać z takich programów jak Adobe Photoshop, Affinity Designer czy GIMP.

Jeśli szukasz prostych, darmowych rozwiązań, to skuteczną opcją może się okazać np. Canva. Z powodzeniem wykonasz w nim masę innych projektów graficznych - banery, biuwary, teczki, winietki itd.

Podsumowanie

Tworząc roll-up, warto wstępnie określić, kto będzie jego odbiorcą oraz co chcemy osiągnąć dzięki tej formie reklamy. Projekt powinien być przygotowany według kilku uniwersalnych wytycznych, zapewniających mu czytelność i atrakcyjność wizualną. Można go przygotować zarówno w zaawansowanym programie graficznym, jak i skorzystać z darmowych narzędzi online. Roll-up warto umieścić w widocznym, ruchliwym miejscu, by trafił do możliwie najszerszego grona potencjalnych klientów.