Jak zaprojektować katalog produktowy?
Jak zrobić katalog produktów, który skutecznie zachęci klientów do skorzystania z Twojej oferty? Oto kilka praktycznych porad dla początkujących.
Jak zaprojektować katalog produktowy?
Zanim przejdziemy do meritum, wyjaśnijmy sobie, że niniejszy artykuł nie jest skierowany do profesjonalnych grafików, ale osób, które zamierzają projektować katalog przy wsparciu takowych osób. Jeśli jesteś jedną z nich, to powinieneś wiedzieć, że zanim zlecisz projekt np. biuru graficznemu, musisz wykonać szereg istotnych czynności. Pomogą one Wam sprawniej stworzyć pożądany produkt.
Katalog produktowy - rodzaje katalogów
Katalogi produktowe (podobnie jak broszury, ulotki składane, foldery reklamowe itp.) pełnią funkcję reprezentacyjną, a niekiedy również perswazyjną. Oznacza to, że ich podstawowym celem jest zaprezentowanie produktu, usługi lub firmy w sposób atrakcyjny i przekonujący. Katalogi produktów dzielimy na 3 podstawowe rodzaje:
- katalog informacyjny - zawierający dokładną specyfikę produktów, ułatwiającą ich szczegółowe porównanie;
- katalog prezentacyjny - stanowiący graficzne przedstawienie produktu, głównie za pomocą zdjęć albo wizualizacji;
- katalog reklamowy - zachęcający do zakupu produktów (lub usług), zawierający podstawowe informacje na ich temat; najczęściej rozsyłany pocztą lub kolportowany (najlepszym przykładem są gazetki reklamowe).
Dlaczego warto je rozróżniać? Choćby po to, by wiedzieć, jaki katalog produktowy powinniśmy zaprojektować. Dlatego, zanim zabierzesz się do pracy, odpowiedz sobie na jedno podstawowe pytanie:
Do kogo kierujesz swój katalog?
Będą to osoby, które wiedzą, czy nie mają pojęcia o istnieniu Twojej firmy? Laicy, a może specjaliści w branży? Jakim językiem warto się do nich zwracać? Czy opisy produktów albo grafiki powinny uwzględniać najmniejsze szczegóły? Które dane albo teksty warto wyeksponować? Jaki powinien być styl katalogu?
Na te i podobne pytania warto odpowiedzieć sobie jeszcze przed procesem projektowania katalogów. Pomoże to określić, jakie informacje warto eksponować, a które pominąć; ile (mniej więcej) tekstu czy grafik należy przygotować, jak je rozmieścić itp.
Projektowanie katalogów krok po kroku - 3 etapy projektu
Projektowanie katalogów powinno odbywać się z głową. Oznacza to, że nie rzucamy się do pracy na hurra, ale dzielimy ją na etapy. Najlepiej 3 podstawowe, rozbite na kilka mniejszych. W naszym przypadku będą to:
- Planowanie struktury
- Gromadzenie materiałów
- Projektowanie
Struktura katalogu
Katalogi, podobnie jak czasopisma czy książki, obowiązuje podział na konkretne strony. Klasyczny projekt katalogu zawiera taki układ:
- okładka (zachęcająca, atrakcyjna wizualnie, przykuwająca uwagę),
- spis treści,
- dane firmy (zwięzły opis, bez zanudzania, uwzględniający np. krótką ofertę firmy, najważniejsze sukcesy, certyfikaty, misję, motto itd.),
- dane kontaktowe,
- strony z kategoriami produktów (strony działowe),
- strony produktów (opisy, wizualizacje, produkty kluczowe, jakość produktu itd.),
- podsumowanie (zwykle tabelaryczne).
Układ ten można dowolnie rozbudowywać, nie należy natomiast nic z niego wyrzucać. Pamiętaj, że wszystkie ważne dla odbiorcy informacje (np. sposób zamówienia, dane handlowców czy formy dostawy) warto umieszczać na początku katalogu. Jeśli masz już wstępnie zarysowany układ, możesz przejść do następnego etapu, jakim jest...
Gromadzenie materiałów
Dzięki niemu Ty i grafik zaoszczędzicie mnóstwo czasu. Znając wstępny układ katalogu, ilość stron oraz listę produktów, jakie chcesz zaprezentować, zacznij gromadzić profesjonalne zdjęcia. Mowa zarówno o produktach, jak i grafikach potrzebnych na strony o firmie (np. zdjęcia budynku, wnętrz, zespołu, certyfikatów itp.). Przydadzą się też katalogi konkurencji, które mogą stanowić cenną inspirację na kolejnym etapie. Pamiętaj, że w katalogu możesz umieścić dodatkowe materiały reklamowe, np. broszury, foldery, ulotki, wizytówki itp.
Projektowanie katalogu
Trzeci etap prac warto podzielić na kilka mniejszych.
Pierwszym będzie wybór formatu Twojego katalogu. Najczęściej spotykanym jest pionowy format A4. Inne popularne rozwiązania to np. A5, B5, B6, DL, 2DL czy formaty kwadratowe (210 × 210, 250 × 250, 300 × 300).
Kolejną czynnością będzie wykonanie opisów produktów (każda pozycja musi zawierać zdjęcie, nazwę produktu oraz cenę). Możesz zlecić przygotowanie tekstów copywriterowi lub napisać je samodzielnie. Jeśli chcesz, aby Twój katalog był przejrzysty, najlepiej ograniczyć się do 300-350 słów na jednej stronie. Liczą się konkrety.
Mając rozpisaną strukturę, zgromadzone zdjęcie i teksty oraz ustalony format, możesz przejść do prac nad katalogiem. Na wstępie założyliśmy, że zlecasz je profesjonalistom, czuwając nad przebiegiem procesu projektowego. Nie zdziw się, że jest on czasochłonny i będzie wymagać konsultacji czy nanoszenia poprawek. Na początku prac projektowych przygotowuje się zwykle jedną albo dwie rozkładówki, konsultując ich layout z klientem (czyli z Tobą).
Druk katalogów - jak przygotować plik?
Katalogi do druku przygotowuje się najczęściej w osobnym pliku, w formacie PDF, wyznaczając wskazane przez drukarnie marginesy, spady, przesunięcia; dostosowując rozdzielczość zdjęć do wytycznych itp. Katalog produktowy może zostać wykonany w oprawie klejonej lub szytej. Jej wybór warto przemyśleć wcześniej. Podobnie ma się sprawa z wyborem materiału, uszlachetnieniami, techniką druku (najczęściej jest to offset).
Szukasz doświadczonego partnera, który zajmie się Twoim zleceniem? Zależy Ci na dobrej współpracy i wysokiej klasy wydrukach? Zapraszamy do współpracy! Nasze wytyczne dla plików przygotowywanych do druku poznasz tutaj: Jak przygotować pliki do druku?
Masz pytania? Skontaktuj się z nami już teraz.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.