Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Reklama 2022.07.19

Jak wypromować książkę? Kompletny poradnik dla twórców

Czy o promocji książki trzeba myśleć jeszcze przed jej napisaniem? Jak ją skutecznie zaplanować i przeprowadzić? Jeśli chcesz poznać odpowiedzi na te i inne pytania związane z zagadnieniem marketingu książki, konieczne przeczytaj nasz artykuł.

jak wypromowac ksiazke
Jak wypromować książkę? Kompletny poradnik dla twórców

Wydanie własnej książki – od czego zacząć?

Wyobraź sobie, że masz znane nazwisko, pomysł na nową książkę oraz umowę z wydawnictwem, które ją wyda. Wówczas prawdopodobnie skupiasz się wyłącznie na pisaniu, a sprawy promocji książki zostawiasz zewnętrznej firmie. Po napisaniu dzieła zostają Ci spotkania autorskie, wizyty w telewizji czy audycjach radiowych...

To byłoby proste i przyjemne, prawda?

Skoro jednak to czytasz, zakładamy, że jest odwrotnie. Przynajmniej w większym stopniu (bo np. pomysł na książkę faktycznie już masz). Dlatego myśląc o tym, jak wypromować własną książkę, dowiedz się najpierw, jak funkcjonuje współczesny rynek wydawniczy.

Co najpierw – napisać, czy zacząć promować książkę?

Swoją książką nie musisz mierzyć od razu w panteon wybitnych literatów. Być może tworzysz (lub planujesz tworzyć) poradniki, książki dla dzieci, wywiady czy po prostu podzielić się w książce osobistymi doświadczeniami. Pamiętaj, że i w jednym, i w drugim przypadku wydanie własnej książki musisz odpowiednio zaplanować.

Promowanie książki w przypadku twórców podpisanych z wydawnictwem jest o tyle prostsze, że bierze ono na siebie praktycznie całość działań marketingowych (a przy okazji również lwią część dochodów ze sprzedaży książki). Nie są oni raczej docelowymi odbiorcami tego artykułu. Dlatego skupimy się w nim na autorach podążających drogą self-publishingu, do których prawdopodobnie należysz.

Możliwości promocji będziemy mieli całkiem sporo. Możliwości popełnienia błędu - także. Stąd też, zanim przejdziemy do tych pierwszych, posłużmy się krótkim przykładem.

Napisanie książki przed jej promocją

Chwilowo odłóż swoją książkę (lub myśli o niej) na półkę (fizyczną lub wirtualną). Wyobraź sobie, że zamiast niej, chcesz sprzedać internetowy kurs, np. dotyczący pisania. Masz rozpisany pomysł, więc zabierasz się do pracy.

Po miesiącu masz gotowy produkt. Teraz chcesz go sprzedać. Rozwieszasz plakaty w miejscach i instytucjach publicznych, zostawiasz ulotki na kilku wydarzeniach, mówisz o kursie na grupach w mediach społecznościowych. Zakładasz też własny fanpage i stronę internetową.

I co? I nic, ponieważ zainteresowanie jest praktycznie zerowe. Nikt Cię nie zna, nikt nie zdaje się też nie potrzebować tego, co stworzyłeś.

Co zrobiłeś źle? Prawdopodobnie kilka, jeśli nie kilkanaście rzeczy. Zabrakło jednak podstawowej – promocji jeszcze przed zabraniem się do pracy.

Oczywiście mogłoby się zdarzyć, że stworzysz kurs bądź inny produkt, który okaże się fenomenem i nawet bez otoczki marketingowej zacznie się rozchodzić jak świeże bułeczki. Umówmy się jednak – to rzadkość.

Zatem jeśli masz zamiar pisać pierwszą i kolejne książki do szuflady, a potem wydawać je własnym sumptem, to najpierw porządnie się zastanów nad poniższymi kwestiami...

Zasady self-publishingu, czyli 11 cennych wskazówek przed wydaniem książki

Dziś sukces pisarza zależy w dużej mierze od tego, w jakim stopniu odpowiada on twórczością na rynkowy popyt. Mówiąc inaczej: musi pisać nie tyle dla siebie, ile dla potencjalnych czytelników. To w końcu oni kupują jego książki, dając mu zarobić.

Przygotowanie procesu marketingowego jest niezwykle pracochłonne. Gdy trzymasz w ręku gotową książkę, na większość działań jest już za późno. Dlatego zaplanuj je, zanim weźmiesz się do pracy pisarskiej.

Chcesz wypromować własną książkę? Zaplanuj to przynajmniej kilka miesięcy przed wydaniem. Stwórz niezbędne bazy, określ typ wydawnictwa, jego grupę docelową, formy promocji czy też własną rolę w popularyzacji siebie i swojej twórczości (o poszczególnych działaniach przeczytasz niżej).

1. Traktuj książkę jak produkt

Pierwsza zasada: książka to produkt, który ma się sprzedać. Chyba że nie chcesz na niej zarobić,  schowasz ją do szuflady lub rozdasz za darmo bliskim i znajomym. Jeśli jednak decydujesz się na self-publishing, to ponosisz niemałe koszty. Warto przynajmniej wyjść na zero (a zakładamy, że chcesz jednak przy okazji zarobić na następne wydawnictwa).

Patrzenie na swoje dzieło jak na produkt ułatwia wypromowanie książki. Dlaczego? Ponieważ wówczas nie podchodzisz do niej wyłącznie jak do twórczości artystycznej, ale przede wszystkim przedmiotu, którego celem jest zainteresowanie czytelnika. Najlepiej do tego stopnia, by nie tylko kupił Twój produkt, ale i polecił go znajomym.

2. Określ gatunek, temat i tytuł

Chcesz napisać kryminał, horror, książkę dla dzieci, a może poradnik biznesowy? Pamiętaj, że wybór gatunku i tematu w przypadku książki wpłynie na Twoje możliwości promocyjne. Każdy z nich ma bowiem swoich odbiorców, swoje media, a więc także swoją specyfikę.

Co do tytułu – najlepiej sprawdzają się rozwiązania proste, dwu– lub trzywyrazowe. Inne będą one dla powieści, inne dla poradników. W przypadku pierwszych celem jest rozbudzenie ciekawości, często poprzez grę słów, w przypadku drugich – wyraźne wskazanie problemu, jaki pomaga rozwiązać książka.

3. Dopasuj okładkę

Stwierdzenie, że nie ocenia się książki po okładce, można w dzisiejszych czasach odłożyć do lamusa. Czytelnik w pierwszym kontakcie nie widzi przecież treści wydawnictwa, ale właśnie grafikę na jego froncie. Okładka książki trafia zresztą nie tylko sklepowe półki i witryny – często zdobi plakaty wielkoformatowe, broszury czy katalogi księgarń.

W przypadku okładki najlepiej trzymać się konwencji przyjętej dla określonego gatunku. Wówczas czytelnikowi łatwiej rozpoznać, czy ma do czynienia z poradnikiem, pozycją naukową, thrillerem czy romansem. Czasami wskazany jest projektowy minimalizm, innym razem – wysokiej jakości grafika rozpalająca zmysły oraz wyobraźnię.

4. Określ grupę docelową

Absolutne must do jeśli chcesz myśleć o jakiejkolwiek promocji. Zanim zaczniesz pisać i myśleć o wydawaniu książki, musisz wyobrazić sobie jej potencjalnego czytelnika. Kim jest? Czym się interesuje? Dlaczego Twoja twórczość zainteresować ma właśnie jego? Po co ma ją kupować? Dzięki temu będziesz wiedzieć, do kogo właściwie piszesz. Chcąc skutecznie promować książkę, musisz odpowiedzieć sobie na szereg podobnych pytań.

5. Zbuduj społeczność

Promowanie swojej osoby jest równie istotne, jak wypromowanie książki. Jako autor powinieneś aktywnie uczestniczyć w działaniach promocyjnych. Na fakt, że czytelnicy często kupują nie książkę, ale markę autora, zwracał uwagę m.in. Jacek Dukaj w książce Po piśmie (2020). Zdarza się bowiem, że pisarze, zanim jeszcze wydadzą pierwszą swoją książkę, mają już pokaźne grono odbiorców. Podobnie funkcjonuje to w innych obszarach sztuki, np. muzyce, gdzie owocem sukcesu kolejnych nagrań (singli) staje się long play.

Promocję książki pod kątem budowania grupy odbiorców możesz rozpocząć, wykorzystując np. serwisy społecznościowe (Facebook, Instagram itp.). Robiąc to skutecznie, zyskujesz pewność, że Twoja książka nie skończy w szufladzie. Zapoznajesz odbiorców ze sobą i swoim stylem, dzięki czemu wiedzą, czego spodziewać się po Twoim wydawnictwie. Tak naprawdę sprzedajesz im produkt przed wydaniem go na świat.

6. Bądź obecny i buduj relacje z potencjalnymi czytelnikami

Bierz udział w spotkaniach autorskich. Wychodź do czytelnika i pokaż mu, kto i co kryje się za książką – w jakim stopniu obecne są w niej Twoje doświadczenia, jak wyglądał proces twórczy czy przeciwności towarzyszące wydaniu. Odbiorcy uwielbiają wykraczać poza to, co zawarte na kartach wydawnictwa.

Zapowiedz wcześniej swój udział w prelekcjach, wywiadach czy spotkaniach networkingowych. Zainwestuj w zaproszenia, banery, plakaty czy roll-up. Dzięki temu nie tylko poinformujesz innych o sobie i swojej książce, ale też łatwiej zapadniesz w ich pamięć.

7. Nie bój się reklamować

Dziś możesz to robić na dwa sposoby: wykorzystując tradycyjne formy reklamy oraz promocję w Internecie.

W pierwszym przypadku warto zadbać o przygotowanie takich form jak wizytówki czy ulotki składane albo tradycyjne, które rozdasz bądź zostawisz na spotkaniach z czytelnikami czy rozmaitych eventach. Dobrą praktyką może okazać się też zainwestowanie w zakładki do książek.

Innym pomysłem mogą być bony i vouchery dla osób, które zrobią Ci reklamę, np. udostępniając informacje związane z wydawnictwem w mediach społecznościowych.

8. Śledź trendy

Możesz pisać na tematy uniwersalne. Możesz także szybko odpowiadać na potrzeby rynku. Przykładowo po wybuchu wojny na Ukrainie do księgarń szybko trafiły książki dotyczące geopolityki czy osoby Putina. Jeśli widzisz gorący temat, znasz się na nim i możesz o tym napisać – wykorzystaj to!

9. Promocja książki w internetowych i tradycyjnych mediach

Zadbaj o recenzje i opinie na temat Twojego wydawnictwa. Dobrym miejscem promocji mogą okazać się łamy gazet, czasopisma branżowego, portali internetowych czy antena radia. Prześlij dziennikarzom egzemplarze recenzenckie swojej książki. Poinformuj, o czym piszesz. Może to istotne zjawisko, które warto nagłośnić? Jeśli tak, to możliwe, że nie tylko zrobią Ci reklamę, ale też zaproszą do wywiadu po premierze.

10. Zainwestuj w redakcję i korektę językową

Nie warto na nich oszczędzać. Zwłaszcza jeśli książka pójdzie do recenzji. Wybierając self-publishing, zleć redakcję i korektę językową profesjonalistom, by nie narazić się na miażdżące opinie recenzentów czy zniechęcenie czytelników do Twojej twórczości.

11. Daj przedsmak

Pamiętaj, że nic tak nie pobudza czytelniczego apetytu, jak ciekawość. Rozważ umieszczenie ciekawych fragmentów swojej książki w formie fizycznej czy świecie online. Zapewnij odbiorcom wysokiej jakości content, rozbudzając w nich pragnienie sięgnięcia po więcej.

Pamiętaj: jesteś autorem – jesteś marką

Wiesz już, że promocja książki rozpoczyna się na długo przed sfinalizowaniem prac nad dziełem, a nawet przed ich rozpoczęciem. Chcąc osiągnąć wydawniczy sukces, powinieneś swoją twórczością trafić do konkretnej grupy docelowej. Tylko w taki sposób umożliwisz sobie skuteczne budowanie publiczności wokół wydawnictwa.

Nie ograniczaj promocji wyłącznie do przekazów dotyczących Twojego dzieła. Bądź obecny jako autor. Pokaż, że to właśnie Ty stoisz za treścią. W ten sposób staniesz się marką, co przełożyć się może na Twój wydawniczy sukces - teraz i w przyszłości.

Zastanawiasz się, gdzie wydrukować książkę lub materiały promocyjne? Szukasz doświadczonego partnera? Chętnie pomożemy. Sprawdź, co możemy dla Ciebie zrobić.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
broszury reklamowe zastosowanie
Dlaczego warto zainwestować w broszury reklamowe?
Reklama 2023.03.14

Dlaczego warto zainwestować w broszury reklamowe?

Broszury reklamowe to poręczne i eleganckie narzędzia marketingowe, pomagające skutecznie wyróżnić się na tle konkurencji. Sprawdź, kiedy i gdzie warto je wykorzystać.

Czytaj więcej
banery reklamowe zastosowanie
Dlaczego warto zainwestować w banery reklamowe?
Reklama 2023.03.07

Dlaczego warto zainwestować w banery reklamowe?

Banery reklamowe mają ogrom zalet, muszą być jednak strategicznie wykorzystane. Kiedy warto sięgnąć po tę formę promocji?

Czytaj więcej
Reklama nowego produktu
Reklama nowego produktu
Reklama 2021.09.01

Reklama nowego produktu

Premiera nowego produktu lub usługi, która wchodzi do oferty firmy, to bardzo szczególny, newralgiczny wręcz z punktu widzenia marketingu moment.

Czytaj więcej