Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Jak promować firmę na rynku lokalnym?

Jak promować lokalny biznes i robić to skutecznie? Istnieje na to co najmniej kilkanaście sprawdzonych sposobów. Przybliżymy Ci je w tym artykule.

jak promowac firme na rynku lokalnym
Jak promować firmę na rynku lokalnym?

Czy łatwo promować biznes lokalny?

Promowanie lokalnej firmy może stanowić nie lada wyzwanie zwłaszcza dla początkujących przedsiębiorców. Jeśli jesteś jednym z nich, prawdopodobnie na myśl o marketingu stają Ci przed oczami m.in. takie problemy jak:

  • ograniczony budżet reklamowy,
  • duża konkurencja lokalnych firm,
  • problemy z pozyskiwaniem nowych klientów,
  • brak strony firmowej w Internecie lub jej niska pozycja w wyszukiwarce Google,
  • niska rozpoznawalność Twojej firm zarówno na rynku lokalnym, jak i w sieci (np. w mediach społecznościowych),
  • niedostateczna wiedza z zakresu prowadzenia skutecznych działań promocyjnych zarówno w świecie rzeczywistym, jak i w środowisku online.

Do powyższej listy dorzucić można pewnie jeszcze co najmniej kilka punktów. Na szczęście możesz je sukcesywnie wykreślać, jeśli właściwie zaplanujesz i zaczniesz wdrażać działania promocyjne. Dzięki nim zaobserwujesz nie tylko wzrost zainteresowani Twoją marką, ale i ofertą Twoich produktów czy usług. To zaś przełożyć się może na większą ilość zamówień, skuteczniejszą sprzedaż i rosnący budżet.

Jednak po kolei...

Skuteczna promocja biznesu – od czego zacząć?

Chcąc zwrócić oczy potencjalnych klientów w kierunku Twojej firmy, masz w zasadzie trzy wyjścia. Pierwszym z nich jest całkowite zlecenie działań marketingowych agencji reklamowej. Drugie wyjście to promocja naszej firmy na własną rękę. Trzecie to hybryda, czyli połączenie wyjść pierwszego i drugiego (część robi agencja, część Ty).

Co najlepiej wybrać?

Decydujący pod tym względem będzie z pewnością budżet, jakim dysponujesz. Nie każdego stać na usługi agencji, zwłaszcza że musisz jeszcze zapłacić z własnej kieszeni za materiały promocyjne. Zanim jednak w ogóle weźmiesz się za planowanie strategii marketingowej, przemyśl kilka istotnych kwestii.

Pierwszą będzie określenie grupy docelowej, a więc grona ewentualnych klientów. Nie chcesz przecież kierować reklamy do każdego, ale wyłącznie do osób, które kupią Twój produkt lub usługę. Stworzenie grupy docelowej to fundament wszelkich działań marketingowych.

Po drugie, mając przed oczami konkretne grono odbiorców, zastanów się, jakie formy promocji najlepiej do niego trafią. Z jakich kanałów komunikacji korzystają. W jakich miejscach pojawiają się najczęściej. Co ich interesuje, a co kompletnie nie przyciągnie ich uwagi. Dzięki temu minimalizujesz szanse przepalenia budżetu reklamowego, czyli wyrzucenia pieniędzy w błoto na nieskuteczne działania promocyjne.

Reklama firmy może być prowadzona dwiema drogami:

  1. tradycyjną,
  2. online.

Przybliżymy Ci możliwości oferowane przez każdą z nich.

Jak reklamować firmę lokalnie tradycyjnymi drogami

Reklama tradycyjna funkcjonuje w społeczeństwie już od czasów starożytnych. Na przestrzeni wieków przeszła niemałą ewolucję. Szczególny jej rozkwit nastąpił w momencie pojawienia się mediów masowych.

Jakie jej formy możesz wykorzystać, promując lokalne przedsiębiorstwo? Oto kilka propozycji:

Ulotki

Niektórzy sądzą, że ulotki to przeżytek. Tymczasem wciąż skutecznie przyciągają uwagę potencjalnych odbiorców. Pamiętaj jednak, że warunkiem ich skuteczności (tzn. zmiany osób zainteresowanych w klientów) jest jednak trafienie do właściwej grupy docelowej.

Ulotkitanie, podobnie jak ich kolportaż. Stanowią doskonałe narzędzie promocyjne firm lokalnych, informując o rozpoczęciu ich działalności, ofercie czy promocjach specjalnych.

Jeśli chcesz jeszcze silniej przyciągnąć uwagę odbiorców, możesz zainwestować w ulotki składane czy foldery. Zawrzesz na nich więcej informacji niż na ulotkach klasycznych. Dla lepszego efektu rozważ ich druk na wysokiej jakości papierze.

Plakaty i billboardy

Plakaty to jedna z najstarszych form promocji na świecie. Warto się na nie zdecydować, jeśli posiadasz nieco większy budżet reklamowy oraz możliwość umieszczenia ich w dobrej lokalizacji. Wówczas plakat łatwo przyciągnie uwagę i skupi wzrok odbiorców na Twojej marce.

Wykorzystując plakaty reklamowe czy roll-up, możesz skutecznie promować nie tylko swoją firmę, ale i produkty czy wydarzenia. Przemyśl dobrze, gdzie je powiesisz. Niekiedy bowiem lepiej użyć ich jako reklamy wewnątrz budynku (indoor), innym razem sprawdzą się jako...

Reklama outdoor

Billboardy, banery czy plakaty wielkoformatowe umieszczone w strategicznym miejscu naprawdę działają. Błyskawicznie przyciągają wzrok i zapadają w pamięć. Dzięki temu możesz naprawdę szybko zapewnić swojej firmie rozpoznawalność na lokalnym rynku.

Niestety reklama zewnętrzna potrzebuje solidnego budżetu, co może się okazać problematyczne zwłaszcza dla mniejszych przedsiębiorców. Jeśli jednak masz środki przeznaczone na nieco droższe przedsięwzięcia, poważnie rozważ inwestycję w tę formę promocji.

Wizytówki

Z wizytówkami bywa podobnie jak z ulotkami: mimo że sporo z nich ląduje zapomniana w szufladach i w koszu, wciąż są jednak równie skuteczne. Mają też kilka istotnych zalet.

Po pierwsze, wizytówki są tanie. Po drugie, umożliwiają szybkie i wygodne przekazywanie informacji o firmie. Po trzecie – otwierają naprawdę szerokie pole projektowe.

Gratisy i gadżety reklamowe

Chcesz uzupełnić podstawowe działania reklamowe? Dobrym rozwiązaniem mogą okazać się drobne prezenty lub gadżety z firmowym logo. Niby nic wielkiego, a jednak za darmo.

Smycze, bloczki reklamowe, zakładki do książek, podkładki na tacki, długopisy... Pomysłów jest cała masa. Pamiętaj, że warto dopasować je nie tylko do preferencji klientów, ale i do charakteru Twojej działalności.

Akcje promocyjne

Kolejny sposób wsparcia podstawowych działań promocyjnych to (o ile pozwala Ci na to profil działalności) oferowanie zniżek czy gratisów dla wybranych odbiorców. Mogą to być bony i vouchery na usługi (np. zniżki na wybrane dania, zabiegi kosmetyczne czy karnet) bądź specjalne zaproszenia (np. na otwarcie nowej restauracji, salonu kosmetycznego czy siłowni). Możliwości jest sporo. O działaniach tego typu informować możesz tradycyjnymi drogami (ulotki, reklama w prasie, plakaty itp.) lub ogłaszać je np. w social mediach.

Naklejki

Ta forma promocji dołączana jest często do zamówień wysyłanych klientom pocztą, np. do płyt czy ubrań. Naklejki to świetny sposób na zaangażowanie w reklamę naszej firmy samego klienta. Z pewnością spotkałeś się z nimi na niejednej ścianie, słupie czy przystanku. Niektórzy lubią obklejać nimi meble, laptopy czy sprzęt AGD i RTV. W ten sposób promują nas nawet w swoim domu czy w środowisku pracy.

Reklama w mediach – prasa, radio, telewizja

Nie bez powodu media nazywa się niekiedy czwartą władzą. Obecność w nich gwarantuje szeroki zasięg związany z kierowaniem komunikatów do odbiorcy masowego. Dlaczego nie wykorzystać tych atutów, reklamując firmę lokalnie?

Warto pamiętać, że żywotność reklamy w mediach – prasie, radio czy telewizji – jest krótka (wyjątkiem są tzw. inserty, czyli ulotki dołączane do gazet). Aby przekaz był skuteczny, trzeba go zwielokrotniać. Najczęściej płaci się zatem za czas czy częstotliwość, w jakich reklama będzie drukowana czy emitowana.

Programy lojalnościowe

Zależy Ci nie tylko na zdobyciu nowych klientów, ale i utrzymaniu obecnych? Dobrą opcją może okazać się wprowadzenie programu lojalnościowego. To długofalowe działanie marketingowe, sprzyjające budowaniu trwałych relacji z klientami, ale przede wszystkim pokazujące, że ich doceniasz.

Programy lojalnościowe budują wizerunek marki. Pokazują nie tylko stałym, ale i potencjalnym klientom, że warto Ci zaufać, ponieważ nagradzasz lojalność. Tworząc program, zwróć uwagę na to, by konsumenci mogli łatwo do niego przystąpić, błyskawicznie coś zyskali oraz mieli możliwość rozszerzania wachlarza profitów w przyszłości.

Promocja firmy w Internecie. Jak docierać do potencjalnych klientów drogą online?

Promując lokalną firmę, nie warto ograniczać się wyłącznie do tradycyjnych form reklamy. Internet jest potężnym medium, oferującym równie potężne narzędzia marketingowe. W świecie online możesz docierać do naprawdę szerokiego grona odbiorców, wykorzystując zarówno darmowe sposoby promocji, jak i płatne reklamy.

Strona www i blog firmowy

Jej posiadanie to dziś obowiązek. Nieważne, czy prowadzisz mały lokalny biznes, czy dużą firmę – jeśli nie ma Cię w sieci, tracisz masę ewentualnych klientów. Dla wielu z nich po prostu nie istniejesz.

Strona naszej firmy to jej wizytówka oraz wirtualna siedziba w świecie online. Powinna być czytelna, przyjazna odbiorcy i dostosowana do algorytmów wyszukiwarek (SEO). To z niej użytkownik może dowiedzieć się więcej o Twojej działalności, ofercie czy też – jeśli masz sklep internetowy – kupić pożądane produktu. Jeśli chcesz dodatkowo budować wizerunek eksperta i pozycjonować się wyższej w wyszukiwarkach, rozważ regularne prowadzenie bloga firmowego.

Google AdWords

Reklama Google to elastyczna i bardzo skuteczna forma docierania do szerokiego grona potencjalnych klientów. Pozwala szczegółowo określić zasięg oraz porę wyświetlania reklam. Pozycjonuje Twoją stronę na konkretne frazy w wynikach wyszukiwania, kierując użytkownika bezpośrednio do danej witryny. Skuteczne kampanie GoogleAdwords pozwalają efektywnie budować zasięgi, konwersje oraz rozpoznawalność.

Google Moja Firma

Mając lokalną firmę oraz stronę internetową, koniecznie zarejestruj ją w Google Moja Firma, czyli w firmowej wizytówce Google. Dzięki temu potencjalni klienci będą mogli łatwiej do Ciebie trafić – znaleźć dane adresowe czy wyznaczyć sobie trasę dojazdu. Dobrą strategią jest też uzupełnianie profilu GMF o zdjęcia siedziby, produktów, aktualności oraz ocen i opinii.

Media społecznościowe

Dziś must have to oczywiście Facebook i/lub Instagram, ewentualnie YouTube. Social media stanowią doskonałe narzędzie budowania wizerunku oraz społeczności swojej firmy – zarówno drogą darmową, jak i płatną. Nie musisz ograniczać się do tych podstawowych.

Warto dostosować rodzaj mediów społecznościowych do charakteru swojej działalności. Przykładowo, jeśli jesteś grafikiem czy fotografem, warto dzielić się dokonaniami np. za pomocą Pinterest.

Podsumowanie

Skuteczna promocja firmy na rynku lokalnym to proces. Wymaga nie tylko zaangażowania i wkładu finansowego, ale przede wszystkim przemyślanej strategii. Powinna być ona zawsze dostosowana do charakteru przedsiębiorstwa, jego grupy docelowej oraz oczekiwań i możliwości.

Możesz promować lokalną firmę sam, z pomocą agencji marketingowej czy też łącząc oba rozwiązania. Podobnie w przypadku reklamy – możesz postawić wyłącznie na formy tradycyjne, internetowe lub obydwie. Dziś najkorzystniejszą opcją wydaje się ta ostatnia.

Szukasz doświadczonego partnera, który zadba o wysoką jakość druku Twoich materiałów promocyjnych? Chętnie pomożemy. Skontaktuj się z nami już teraz i zapoznaj się z naszą ofertą.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
katalogi szyte, klejone czy spiralowane
Katalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?

Katalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?

Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.

Czytaj więcej
magia ulotek reklamowych
Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?

Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?

Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:

  • Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
  • Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
  • O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Czytaj więcej
jak zrobic dobry plakat krok po kroku
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku

Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku

Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.

Czytaj więcej