Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2023.01.03

Jak zrobić baner reklamowy

Jak samodzielnie wykonać projekt banera reklamowego? Oto garść wskazówek, które Ci w tym pomogą.

jak zrobić baner reklamowy
Jak zrobić baner reklamowy

Baner reklamowy w wersji fizycznej i wirtualnej

Baner reklamowy (ang. banner) to – podobnie jak plakaty, ulotki czy wizytówkigraficzna forma reklamy lub innego komunikatu o charakterze perswazyjnym albo informacyjnym. Klasyczne banery reklamowe drukuje się na płachcie materiału. Współcześnie powszechne są również formy wirtualne, które każdy z nas spotyka w Internecie.

W niniejszym artykule skupimy się na projektowaniu wersji fizycznej. Niemniej jednak istnieje kilka podstawowych cech, które powinien posiadać skuteczny baner,  zarówno w przestrzeni realnej, jak i wirtualnej.

Jakie cechy powinny mieć skuteczne banery reklamowe?

Dobry baner reklamowy charakteryzują:

  • Atrakcyjność – ponieważ baner to głównie reklama, jego projekt powinien być atrakcyjny wizualnie i przyciągać wzrok potencjalnego odbiorcy.
  • Minimalizm – przeładowany baner może przytłoczyć potencjalnego odbiorcę. Dziś wśród skutecznych rozwiązań dominują raczej minimalistyczne projekty. Sprawiają, że baner jest czytelny i umożliwia harmonijną komunikację z odbiorcą treści.
  • Proporcjonalność – reklamy banerowe powinny mieć określone wymiary (format) dostosowane pod przestrzeń, w której będą umieszczone.
  • Transparentność – skuteczne bannery jasno komunikują odbiorcy sens przekazu, zachęcając go do podjęcia konkretnej akcji. Kluczowe znaczenie mają tu takie elementy jak kolory tła, strategicznie rozmieszczone logo i inne elementy graficzne, rozmiar czcionki, wyróżnienie nazw i haseł itp.

Jak widzisz, projekt baneru powinno się planować pod konkretnego odbiorcę oraz lokalizację. Poszczególne rodzaje banerów reklamowych oraz ich wymiary opisaliśmy na naszym blogu: Wymiary banerów reklamowych – jak je właściwie dobrać.

W jakim programie zaprojektować baner reklamowy?

Czy zaprojektowanie banera reklamowego to trudne zadanie?

Niekoniecznie. Wszystko zależy od drogi, którą wybierzesz oraz indywidualnych oczekiwań.

Możesz zdecydować się na przygotowanie projektu w zaawansowanym oprogramowaniu lub wybrać proste i darmowe programy online. Wśród pierwszych i drugich wybór jest naprawdę spory.

Najpopularniejszymi profesjonalnymi narzędziami do projektowania banerów są bez wątpienia Adobe Photoshop, Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Każde z nich oferuje szereg narzędzi do tworzenia i edytowania grafiki, kształtów, linii i tekstu.

Najłatwiejszy w obsłudze, a więc dobry dla początkujących, jest Corel. Z kolei Illustrator świetnie sprawdza się dla projektów wielkoformatowych.

Innym popularnym i darmowym rozwiązaniem jest Inkscape – otwarte oprogramowanie do tworzenia grafiki wektorowej. Sprawdzi się, jeśli jesteś osobą początkującą i rozwiązania typu Photoshop czy Illustrator wydają Ci się na razie zbyt skomplikowane.

Szukając prostych, darmowych rozwiązań, koniecznie zapoznaj się z programem Canva. Zakładając darmowe konto, możesz łatwo projektować banery reklamowe, bilety, dyplomy i certyfikaty, karty świąteczne, zaproszenia itd. Canva to narzędzie online oferujące gotowe szablony, obrazy do edycji, prostą obsługę czy szeroką bazę zdjęć do wykorzystania na banerze.

Jak zrobić baner w Canvie?

Mając wstępną koncepcję banera i chcąc stworzyć swoją reklamę w Canvie, postępuj według następujących kroków:

  1. Otwórz stronę canva.com i zaloguj się na swoje konto (lub je zarejestruj).
  2. Kliknij pole "Utwórz projekt" w prawym górnym rogu.
  3. Wybierz opcję "banner" lub "baner reklamowy" z rozwijanego menu (wyszukaj ją, jeśli się nie pojawia). Możesz także samodzielnie ustawić wymiar projektu.
  4. Po wybraniu szablonu otworzy się edytor. Jest prosty w obsłudze. Z menu po lewej wybierasz poszczególne opcje, a potem przeciągasz elementy na kartę projektu. Do Canvy możesz wgrać własne grafiki czy zdjęcia, a także skorzystać z gotowych.
  5. Jeśli nie masz koncepcji na reklamę, skorzystaj z gotowego szablonu. Możesz go dowolnie edytować w zakresie czcionki, obrazów, kształtów, kolorów itp.
  6. Gdy skończysz pracę na banerze, zapisz plik i pobierz go na swój komputer. Rozwiń menu "Plik" w lewym górnym rogu lub wybierz opcję "Udostępnij" po prawej. Projekt łatwo zapiszesz jako PDF.

Druk banerów reklamowych – jak przygotować pliki?

W teorii druk jest końcowym etapem przygotowania baneru. W praktyce warto o nim pomyśleć przed rozpoczęciem prac nad projektem. Pozwoli to uniknąć ewentualnych poprawek i strat, zarówno materialnych, jak i czasowych.

Chodzi przede wszystkim o kilka prostych zasad generowania plików do drukarni. Dzięki nim Twoje wydruki zachowają wysoką jakość.
●    Format – chodzi nie o wymiary, ale format zapisu plików. W naszej drukarni preferujemy zapis w PDF, a wszelkie inne (np. TIFF) oceniamy indywidualnie pod kątem możliwości wykorzystania w druku.
●    Skala – najlepiej tworzyć banery w skali 1:1. Jeśli jednak preferujesz druk wielkoformatowy i pracujesz na ograniczonym programie lub sprzęcie, możesz pracować w skali 1:10. Pamiętaj jednak, by przekazać tę informację wykonawcy.
●    Rozdzielczość – zasadniczo im większe wymiary reklamy, tym mniejsza może być jej rozdzielczość. Wynika to z perspektywy oglądania banera. Plakaty wielkoformatowe, roll-up czy duże banery nie potrzebują wysokich rozdzielczości, zwłaszcza że znacząco zwiększają rozmiar pliku.
●    Kolory – pamiętaj o konwersji do formatu CMYK.
●    Spady – tu również trzeba kierować się wytycznymi drukarni. Sprawdź, czym są spady drukarskie i jak je ustawić.

Pamiętaj, że wszystkie teksty trzeba zamienić na krzywe, a efekty, np. gradient – spłaszczyć. Szczegółowe wytyczne w naszej drukarni opisaliśmy tutaj: Jak przygotować pliki do druku?

Podsumowanie

Wiesz już, czym są i jakie powinny być skuteczne banery. Znasz także programy, w których możesz je łatwo zaprojektować. Jeśli szukasz doświadczonej drukarni, która zadba o wysoką jakość Twoich wydruków, chętnie pomożemy. Skontaktuj się z nami już teraz! .

 

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej