Jak zrobić baner reklamowy
Jak samodzielnie wykonać projekt banera reklamowego? Oto garść wskazówek, które Ci w tym pomogą.
Baner reklamowy w wersji fizycznej i wirtualnej
Baner reklamowy (ang. banner) to – podobnie jak plakaty, ulotki czy wizytówki – graficzna forma reklamy lub innego komunikatu o charakterze perswazyjnym albo informacyjnym. Klasyczne banery reklamowe drukuje się na płachcie materiału. Współcześnie powszechne są również formy wirtualne, które każdy z nas spotyka w Internecie.
W niniejszym artykule skupimy się na projektowaniu wersji fizycznej. Niemniej jednak istnieje kilka podstawowych cech, które powinien posiadać skuteczny baner, zarówno w przestrzeni realnej, jak i wirtualnej.
Jakie cechy powinny mieć skuteczne banery reklamowe?
Dobry baner reklamowy charakteryzują:
- Atrakcyjność – ponieważ baner to głównie reklama, jego projekt powinien być atrakcyjny wizualnie i przyciągać wzrok potencjalnego odbiorcy.
- Minimalizm – przeładowany baner może przytłoczyć potencjalnego odbiorcę. Dziś wśród skutecznych rozwiązań dominują raczej minimalistyczne projekty. Sprawiają, że baner jest czytelny i umożliwia harmonijną komunikację z odbiorcą treści.
- Proporcjonalność – reklamy banerowe powinny mieć określone wymiary (format) dostosowane pod przestrzeń, w której będą umieszczone.
- Transparentność – skuteczne bannery jasno komunikują odbiorcy sens przekazu, zachęcając go do podjęcia konkretnej akcji. Kluczowe znaczenie mają tu takie elementy jak kolory tła, strategicznie rozmieszczone logo i inne elementy graficzne, rozmiar czcionki, wyróżnienie nazw i haseł itp.
Jak widzisz, projekt baneru powinno się planować pod konkretnego odbiorcę oraz lokalizację. Poszczególne rodzaje banerów reklamowych oraz ich wymiary opisaliśmy na naszym blogu: Wymiary banerów reklamowych – jak je właściwie dobrać.
W jakim programie zaprojektować baner reklamowy?
Czy zaprojektowanie banera reklamowego to trudne zadanie?
Niekoniecznie. Wszystko zależy od drogi, którą wybierzesz oraz indywidualnych oczekiwań.
Możesz zdecydować się na przygotowanie projektu w zaawansowanym oprogramowaniu lub wybrać proste i darmowe programy online. Wśród pierwszych i drugich wybór jest naprawdę spory.
Najpopularniejszymi profesjonalnymi narzędziami do projektowania banerów są bez wątpienia Adobe Photoshop, Adobe Illustrator czy CorelDRAW. Każde z nich oferuje szereg narzędzi do tworzenia i edytowania grafiki, kształtów, linii i tekstu.
Najłatwiejszy w obsłudze, a więc dobry dla początkujących, jest Corel. Z kolei Illustrator świetnie sprawdza się dla projektów wielkoformatowych.
Innym popularnym i darmowym rozwiązaniem jest Inkscape – otwarte oprogramowanie do tworzenia grafiki wektorowej. Sprawdzi się, jeśli jesteś osobą początkującą i rozwiązania typu Photoshop czy Illustrator wydają Ci się na razie zbyt skomplikowane.
Szukając prostych, darmowych rozwiązań, koniecznie zapoznaj się z programem Canva. Zakładając darmowe konto, możesz łatwo projektować banery reklamowe, bilety, dyplomy i certyfikaty, karty świąteczne, zaproszenia itd. Canva to narzędzie online oferujące gotowe szablony, obrazy do edycji, prostą obsługę czy szeroką bazę zdjęć do wykorzystania na banerze.
Jak zrobić baner w Canvie?
Mając wstępną koncepcję banera i chcąc stworzyć swoją reklamę w Canvie, postępuj według następujących kroków:
- Otwórz stronę canva.com i zaloguj się na swoje konto (lub je zarejestruj).
- Kliknij pole "Utwórz projekt" w prawym górnym rogu.
- Wybierz opcję "banner" lub "baner reklamowy" z rozwijanego menu (wyszukaj ją, jeśli się nie pojawia). Możesz także samodzielnie ustawić wymiar projektu.
- Po wybraniu szablonu otworzy się edytor. Jest prosty w obsłudze. Z menu po lewej wybierasz poszczególne opcje, a potem przeciągasz elementy na kartę projektu. Do Canvy możesz wgrać własne grafiki czy zdjęcia, a także skorzystać z gotowych.
- Jeśli nie masz koncepcji na reklamę, skorzystaj z gotowego szablonu. Możesz go dowolnie edytować w zakresie czcionki, obrazów, kształtów, kolorów itp.
- Gdy skończysz pracę na banerze, zapisz plik i pobierz go na swój komputer. Rozwiń menu "Plik" w lewym górnym rogu lub wybierz opcję "Udostępnij" po prawej. Projekt łatwo zapiszesz jako PDF.
Druk banerów reklamowych – jak przygotować pliki?
W teorii druk jest końcowym etapem przygotowania baneru. W praktyce warto o nim pomyśleć przed rozpoczęciem prac nad projektem. Pozwoli to uniknąć ewentualnych poprawek i strat, zarówno materialnych, jak i czasowych.
Chodzi przede wszystkim o kilka prostych zasad generowania plików do drukarni. Dzięki nim Twoje wydruki zachowają wysoką jakość.
● Format – chodzi nie o wymiary, ale format zapisu plików. W naszej drukarni preferujemy zapis w PDF, a wszelkie inne (np. TIFF) oceniamy indywidualnie pod kątem możliwości wykorzystania w druku.
● Skala – najlepiej tworzyć banery w skali 1:1. Jeśli jednak preferujesz druk wielkoformatowy i pracujesz na ograniczonym programie lub sprzęcie, możesz pracować w skali 1:10. Pamiętaj jednak, by przekazać tę informację wykonawcy.
● Rozdzielczość – zasadniczo im większe wymiary reklamy, tym mniejsza może być jej rozdzielczość. Wynika to z perspektywy oglądania banera. Plakaty wielkoformatowe, roll-up czy duże banery nie potrzebują wysokich rozdzielczości, zwłaszcza że znacząco zwiększają rozmiar pliku.
● Kolory – pamiętaj o konwersji do formatu CMYK.
● Spady – tu również trzeba kierować się wytycznymi drukarni. Sprawdź, czym są spady drukarskie i jak je ustawić.
Pamiętaj, że wszystkie teksty trzeba zamienić na krzywe, a efekty, np. gradient – spłaszczyć. Szczegółowe wytyczne w naszej drukarni opisaliśmy tutaj: Jak przygotować pliki do druku?
Podsumowanie
Wiesz już, czym są i jakie powinny być skuteczne banery. Znasz także programy, w których możesz je łatwo zaprojektować. Jeśli szukasz doświadczonej drukarni, która zadba o wysoką jakość Twoich wydruków, chętnie pomożemy. Skontaktuj się z nami już teraz! .
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejKody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.
Skuteczne metody zabezpieczania materiałów drukowanych
Rozumiemy, jak ważne jest zabezpieczenie materiałów drukowanych przed podrabianiem i nieautoryzowanym użyciem. Dlatego oferujemy naszym klientom szereg zaawansowanych technik, które nie tylko zwiększają bezpieczeństwo, ale także podnoszą estetykę wydruków. Oto kilka metod, które pomagają zapewnić naszym Klientom spokój, dostarczając wyjątkowej jakości materiały drukowane.