Ile kosztuje drukowanie czasopism?
Przybierasz się do druku czasopisma i chcesz wstępnie oszacować koszt druku? Oto garść informacji, które Ci w tym pomogą!
Druk czasopism – co wpływa na cenę? Ile kosztuje drukowanie czasopism?
Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na powyższe pytanie. Powód jest prosty: na cenę drukowania czasopism wpływa wiele czynników. Wyceny dokonuje się zwykle indywidualnie w drukarni.
Wyróżniając zmienne wpływające na wycenę, możemy je pogrupować na:
● koszty opracowania czasopisma;
● koszty druku i oprawy.
Przyjrzyjmy się krótko każdemu z nich.
Koszty opracowania
Zanim czasopismo będzie gotowe do druku, trzeba je opracować. Potrzeba do tego ludzi, ich umiejętności oraz konkretnych materiałów. Koszty opracowania czasopisma obejmują m.in.:
● Wynagrodzenie dla redaktorów, zespołu redakcyjnego i korektorów
● Opłacenie oprogramowania i narzędzi do zarządzania treścią.
● Projekt graficzny: usługi graficzne, koszty oprogramowania.
● Sesje zdjęciowe.
● Koszty logistyki i dystrybucja wydawnictwa.
● Koszty reklamy: plakaty, ulotki, wizytówki, banery; fizyczna dystrybucja materiałów promocyjnych; marketing internetowy itp.
● Koszty administracyjne: opłaty za konto bankowe, księgowość, koszt serwera itp.
Koszty druku i oprawy czasopism
Podczas wyceny druku bierze się pod uwagę głównie:
● nakład,
● format czasopisma (po złożeniu, podawany w milimetrach; najpopularniejszy format to A4),
● rodzaj oprawy,
● ilość stron (razem z okładką),
● ilość stron kolorowych,
● rodzaj papieru – zwykle inny papier wybiera się na konkretny rodzaj oprawy (obwolutę), inny na wykonanie środka,
● uszlachetnienia (np. foliowanie folią matową lub błyszczącą, lakierowanie).
Czy możliwy jest tani druk czasopisma? 4 sposoby na oszczędności
Tak, druk czasopism może być tani. Zależy to jednak od wielu czynników: nakładu, rozmiaru, jakości czy rodzaju papieru i oprawy. Kluczową kwestię stanowi strategiczne przemyślenie kosztów oraz optymalizacja procesów związanych z drukiem. Oto kilka sposobów na oszczędności:
Wybór formatu pomniejszonego
Aby zmniejszyć koszty druku czasopisma, warto rozważyć wybór formatu pomniejszonego. Popularnym zabiegiem wśród naszych klientów jest zmiana pełnego formatu A4 (210 x 297) na format A4 pomniejszony (205 x 290). Pozwoli to zaoszczędzić na papierze i druku, w niewielkim stopniu wpływając na odbiór czasopisma. Podobnie postępuje się drukując np. książki, katalogi, materiały szkoleniowe itp.
Optymalizacja gramatury papieru
Warto pamiętać, że duży wpływ na cenę druku czasopisma ma gramatura papieru. Im będzie on cięższy (wyższa gramatura), tym droższe będą nasze materiały. Dlatego, jeśli szukamy oszczędności, warto rozważyć druk np. na papierze o niskiej gramaturze, np. kredzie matowej 100 g.
Dobór oprawy
W JKB Print oferujemy trzy sposoby oprawy czasopism: oprawa miękka klejona PUR, oprawa zeszytowa na zszywki płaskie oraz oprawa na eurozszywki (zszywki z oczkami). Najtańsza jest oprawa zeszytowa na zszywki płaskie. Warto jednak pamiętać, że ma ona swoje ograniczenia co do liczby stron. Zależy ona od pozostałych parametrów druku.
Dostosowanie technologii druku do nakładu
Możesz zdecydować się na 2 technologie: druk cyfrowy lub druk offsetowy. Popularnym zabiegiem jest także druk okładki na maszynie offsetowej, a stron środkowych (czarno-białych) na maszynie cyfrowej. Kiedy decydować się na poszczególne metody lub je ze sobą mieszać?
Kiedy wybrać druk offsetowy do drukowania czasopism?
Druk offsetowy sprawdza się zwłaszcza w przypadku takich materiałów jak bilety, broszury czy naklejki. Uruchomienie druku offsetowego wymaga przygotowania specjalnej matrycy i maszyn. Odbywa się również z wykorzystaniem farb. Proces ten jest kosztowny i czasochłonny, dlatego opłacalność offsetu w druku czasopism widoczna jest przy większych nakładach.
O jakich liczbach mowa? To zależy, np. od formatu lub zadruku (czarno-biały, kolorowy). Przykładowo w druku kolorowym offset może okazać się opłacalny już powyżej nakładu 300 sztuk. Natomiast w druku czarno-białym dolna granica opłacalności wynosi nawet 5000 sztuk. Dlatego decyzję o druku offsetowym czasopism najlepiej skonsultować z drukarnią.
Kiedy wybrać cyfrowy druk czasopism?
Zasadniczo w cyfrze drukuje się niższe nakłady czasopism. Dlaczego?
Po pierwsze, druk cyfrowy nie wymaga przygotowywania matryc czy uruchamiania maszynerii. Umożliwia drukowanie nawet pojedynczych egzemplarzy, a wydruk możliwy jest z plików cyfrowych, przesłanych komputerowo.
Po drugie, druk cyfrowy cechuje zdecydowanie szybszy czas realizacji. To dlatego cyfra polecana jest nie tylko przy mniejszych nakładach, ale i gdy zamierzasz dzielić zlecenie na transze, np. drukować kilka razy po kilkaset sztuk.
Prócz czasopism w cyfrze drukuje się często druk personalizowany, karty świąteczne, dyplomy i certyfikaty. Podobnie jak w przypadku druku offsetowego, ostateczny wybór tej technologii najlepiej skonsultować ze specjalistą.
Druk czasopism cyfrowy i offsetowy – porównanie opłacalności
Kiedy drukowanie czasopism jest tańsze w cyfrze, a kiedy w offsecie? Porównajmy obie technologie na przykładzie kolorowego czasopisma o liczbie stron 44 (bez okładki) i następujących parametrach:
ŚRODKI:
● Zadruk: Kolorowy (CMYK, 4+4)
● Sposób oprawy: Oprawa zeszytowa | zszywki płaskie
● Format: A4 pomniejszony (205x290)
● Papier: Kreda matowa 100 g
OKŁADKA:
● Zadruk: Dwustronny w kolorze (CMYK, 4+4)
● Papier: Kreda matowa 200 g
● Folia: Jednostronnie folia błyszcząca
Do nakładu wynoszącego 368 sztuk najbardziej opłacalny jest całościowy druk cyfrowy. W zakresie 369-430 sztuk najlepszą cenę uzyskany przy technice mieszanej (środek: offset, okładka: cyfra). Powyżej 430 sztuk najlepiej drukować czasopismo w technologii offsetowej.
Podsumowanie
Koszt wydrukowania czasopisma zależy od wielu czynników. Można je podzielić na koszty opracowania publikacji oraz koszty druku i oprawy. Wyceny zlecenia dokonuje się zwykle indywidualnie.
Drukując magazyn w większym nakładzie, najczęściej stosuje się technologię druku offsetowego. Drukowanie mniejszych nakładów bywa bardziej opłacalne w cyfrze. Pamiętaj, że warto strategicznie zaplanować cały proces, by nie narazić się na niepotrzebne koszty.
Szukasz doświadczonej drukarni, która nie tylko zadba o wysoką jakość Twoich wydruków, ale i doradzi w kwestii wyceny? Chętnie pomożemy! Skontaktuj się z nami już teraz.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejKatalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?
Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.
Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?
Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:
- Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
- Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
- O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku
Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.