Krótka historia plakatu
Dowiedz się, jakie były pierwsze kroki plakatu, kto go stworzył i jak zmieniał się na przestrzeni wieków.

Co to jest plakat?
Dominacja mediów cyfrowych na całym świecie sprawiła, że żyjemy w kulturze wizualnej. Oznacza to, że niejednokrotnie obraz jest dla nas ważniejszy od tekstu. Plakat może łączyć jedno i drugie, pełniąc rozmaite funkcje: edukacyjną, promocyjną, informacyjną itp.
Zgodnie z definicją plakat to rodzaj wyrobu poligraficznego zaliczany do akcydensów. Druk plakatów jest jednostronny i możliwy w wielu formatach (co najmniej A3). Przykładowo plakaty wielkoformatowe drukowane są w formatach B1, A1, B0 i A0.
Funkcje plakatu
Niezależnie od wielkości wykorzystuje się je w celach reklamowych, edukacyjnych czy jako materiały wyborcze, rozklejając w witrynach, na ścianach budynków czy na słupach informacyjnych. Ze względu na rozmiary oraz większe możliwości projektowania bywają znacznie skuteczniejsze w przekazie niż ulotki bądź wizytówki.
Plakaty reklamowe promują m.in. wydarzenia, książki, koncerty czy rozmaite instytucje i przedsiębiorstwa. Inne stanowią element kampanii społecznych lub reklamowych. Występują w wersji wewnętrznej oraz zewnętrznej.
Od afisza do plakatu, czyli kiedy powstał pierwszy plakat
Za protoplastę plakatu można uznać afisz – drukowany tekst informacyjny (albo reklamowy) wykonywany przez drukarza. Rzemieślnik najpierw dobierał odpowiednią czcionkę, a potem całość ozdabiał ornamentem.
Typowy afisz zawierał druk czysto informacyjny. Plakat wprowadzał elementy z różnych dziedzin sztuki. Jego zapowiedzią był cykl litografii reklamowych stworzony przez Jeana-Alexisa Rouchona i Paula Badryego. Litografia umożliwiła dynamiczny rozwój formy — wprowadzenie koloru i lepsze związanie ilustracji z tekstem, zastępując monochromatyczne obrazy (drzeworyty, miedzioryty).
Przyjmuje się, że pierwszy plakat powstał w XVII/XVIII wieku i traktowany był jako rodzaj reklamy. Za jego pierwszego twórcę, ojca plakatu, uznać można Henriego de Toulouse Lautreca. Artysta z nurtu malarstwa impresjonistycznego tematyzował głównie kobiety.
Narodziny plakatu artystycznego
Ze względu na formę i możliwości wyrazu plakatami szybko zainteresowali się artyści. Pod koniec XIX wieku wśród projektantów dominował silny wpływ grafiki japońskiej. Plakaty tworzyli m.in. angielski rysownik Aubrey Vincent Beardsley, czeski artysta Alfons Mucha (projektował także pod materiały reklamowe, książki czy czasopisma) czy niemiecki grafik Lucien Bernhard.
Ten ostatni opracował zaskakująca kompozycję ograniczoną do umieszczonego na ciemnym, brązowym tle niebieskiego napisu Priester z dwiema czerwonymi zapałkami o żółtych łebkach. Niemiecki autor plakatów wyznaczył nowy kierunek rozwoju plakatu zdominowanego przez jasny, niejednokrotnie zaskakujący znak wizualny.
W latach 30., w wyniku zapotrzebowania na grafikę użytkową, w plakatach zaczęto eksperymentować z fotografią. Równocześnie powstawały organizacje chroniące prawa autorów oraz negocjujące warunki współpracy.
Polscy twórcy plakatów
Za pioniera nowoczesnej polskiej typografii uznać należy Stanisława Wyspiańskiego. Autor Wesela inspirował się w swoich projektach ilustracji oraz okładek działalnością zachodnich artystów, a także działalnością Muchy.
Inni znakomici polscy twórcy plakatów to m.in. Teodor Axentowicz, Tadeusz Gronowski, Stanisław Kamocki, Jacek Malczewski oraz artyści Towarzystwa Polska Sztuka Stosowana.
Polska szkoła plakatu
Polski plakat rozwijał się przede wszystkim na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. W latach 50. ubiegłego wieku narodziła się polska szkoła plakatu. Jej pionierem był Henryk Tomaszewski. Artyści polskiej szkoły projektowali głównie plakaty filmowe, a sam nurt ukształtował się ostatecznie w latach 60.
Plakat filmowy
Ta forma plakatu silnie wiąże się z popkulturą XX wieku. Stanowią nie tylko reklamę konkretnej produkcji, ale i uwypuklenie jej walorów czy promocję aktorów. Na plakacie filmowym często umieszczana jest scena z filmu opatrzona tytułem, nazwiskami czy krótkim hasłem przewodnim.
Rodzaje plakatów
Do najbardziej znanych przykładów w historii należą plakaty reklamowe. Typologia dzieli je ze względu na przeznaczenie oraz formę graficzną. Wśród plakatów wyróżnić można m.in.:
● awangardowe,
● druku plakatów
● filmowe,
● forma plakatu
● księgarskie,
● muzyczne
● propagandowe,
● religijne,
● sportowe,
● teatralne,
● teatralne,
● zewnętrzne (outdoor).
A może jesteś tutaj, ponieważ potrzebujesz druku plakatów? Postaw na firmę z wieloletnim doświadczeniem, która zrozumie Twoje potrzeby i skontaktuj się z nami już teraz. Jesteśmy drukarnią internetową i stacjonarną specjalizującą się w druku offsetowym, cyfrowym i wielkoformatowym. Chętnie pomożemy.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Sklep internetowy: co do druku?
„Co do druku” to nasz cykl wpisów na bloga, w którym podpowiadamy, jakie materiały dla poszczególnych branż są drukowane w naszej drukarni.

Nowoczesne czasopismo: jak zachować balans między drukiem a światem online?
Dla czasopism współczesne czasy bywają trudne. Okresowe wydawnictwa muszą bowiem funkcjonować i zabiegać o uwagę czytelników w dwóch światach: rzeczywistym oraz wirtualnym. Zachowanie balansu pomiędzy obiema sferami jest często decydującym czynnikiem przetrwania konkretnego periodyku, nawet jeśli przez lata zdołał on zbudować silną markę. Mimo silnej ekspansji świata online wydawnictwa nie powinny rezygnować z druku czasopism w formie fizycznej, ponieważ jest to istotny czynnik budowania prestiżu i lojalności czytelnika. Dlaczego?

Jednoosobowa działalność: co do druku?
Prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej wymaga dobrej organizacji pracy, skrupulatnego zarządzania zadaniami oraz dokumentacją, a także efektywnej promocji.