Gramatura papieru – co to jest i jakie ma znaczenie?
Papier różnicuje się ze względu na różne parametry, takie jak: białość, nieprzezroczystość, grubość, barwa, a także gramatura. Czy gramatura jest istotna i co to właściwie oznacza, że papier ma jakąś gramaturę?
Gramatura papieru – ogólna charakterystyka
Gramatura papieru to oznaczenie gęstości papieru, którego miarą jest stosunek grama na metr kwadratowy. Oprócz gęstości oznacza ona również sztywność papieru. Odnosi się ona do jednego arkusza papieru. W praktyce wygląda to następująco: im większa gramatura, tym większy ciężar jednego arkusza papieru. Mówiąc prościej: im większa gramatura, tym kartka papieru jest grubsza i cięższa. Przykładowe gramatury papieru, to: 80 g/m2, 120 g/m2, 250 g/m2. Jedna kartka o gramaturze 80m/m2 ma grubość wynoszącą około 0,08 mm do 0,10 mm. W przypadku pojedynczej kartki nie ma to dużego wpływu. Istotne jest natomiast w przypadku publikacji zawierającej 500 kartek.
Czy gramatura jest ważna?
Mogłoby się wydawać, że gramatura papieru ma znaczenie wyłącznie w przypadku wielostronicowych publikacji. Nic bardziej mylnego. Ma ona wpływ na wytrzymałość wydruku, jego sztywność, a także prestiż. Wybór odpowiedniego papieru ma zasadniczy wpływ na prestiż niektórych wydruków. Nie tylko gramatura ma znaczenie, ale jej znaczenie jest jednym z istotniejszych. Trudno wyobrazić sobie wizytówki, które są wydrukowane na zwykłej kartce, która nie jest odpowiednio sztywna, łatwo ją zmiąć, zniszczyć czy zabrudzić. Taka wizytówka nie zostanie przez nikogo potraktowana poważnie. Nie będzie miała odpowiedniego prestiżu. Zasada jest prosta: im większa gramatura, tym większy prestiż wydruku. Nie chodzi o to, aby drukować na kartonie o gramaturze 1600 g/m2. Granicą stosowności jest około 400 g/m2.
Jak wybrać gramaturę do rodzaju wydruku?
Wybór odpowiedniej gramatury nie zawsze jest łatwy. Warto rozważyć jakie przeznaczenie będą miały konkretne wydruki. Materiały szkoleniowe i konferencyjne mogą być wydrukowane na papierze, którego gramatura ma 90g/m2. Oczywiście można wybrać grubszy papier, ale nie jest to konieczne. Takie materiały są zazwyczaj jednorazowe i mają charakter czysto użytkowy. Natomiast banery, które są przeznaczone do ekspozycji zewnętrznej, powinny być wydrukowane na papierze o znacznie większej gramaturze. Powinna ona wynosić nawet 510 g/m2. Natomiast plakaty mogą być wydrukowane zarówno na papierze o gramaturze 90 g/m2, jak i takim o gramaturze 300 g/m2. Jeśli będą one zawieszone na zewnątrz, to warto wybrać wyższą wartość.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.