Gramatura papieru – co to jest i jakie ma znaczenie?
Papier różnicuje się ze względu na różne parametry, takie jak: białość, nieprzezroczystość, grubość, barwa, a także gramatura. Czy gramatura jest istotna i co to właściwie oznacza, że papier ma jakąś gramaturę?

Gramatura papieru – ogólna charakterystyka
Gramatura papieru to oznaczenie gęstości papieru, którego miarą jest stosunek grama na metr kwadratowy. Oprócz gęstości oznacza ona również sztywność papieru. Odnosi się ona do jednego arkusza papieru. W praktyce wygląda to następująco: im większa gramatura, tym większy ciężar jednego arkusza papieru. Mówiąc prościej: im większa gramatura, tym kartka papieru jest grubsza i cięższa. Przykładowe gramatury papieru, to: 80 g/m2, 120 g/m2, 250 g/m2. Jedna kartka o gramaturze 80m/m2 ma grubość wynoszącą około 0,08 mm do 0,10 mm. W przypadku pojedynczej kartki nie ma to dużego wpływu. Istotne jest natomiast w przypadku publikacji zawierającej 500 kartek.
Czy gramatura jest ważna?
Mogłoby się wydawać, że gramatura papieru ma znaczenie wyłącznie w przypadku wielostronicowych publikacji. Nic bardziej mylnego. Ma ona wpływ na wytrzymałość wydruku, jego sztywność, a także prestiż. Wybór odpowiedniego papieru ma zasadniczy wpływ na prestiż niektórych wydruków. Nie tylko gramatura ma znaczenie, ale jej znaczenie jest jednym z istotniejszych. Trudno wyobrazić sobie wizytówki, które są wydrukowane na zwykłej kartce, która nie jest odpowiednio sztywna, łatwo ją zmiąć, zniszczyć czy zabrudzić. Taka wizytówka nie zostanie przez nikogo potraktowana poważnie. Nie będzie miała odpowiedniego prestiżu. Zasada jest prosta: im większa gramatura, tym większy prestiż wydruku. Nie chodzi o to, aby drukować na kartonie o gramaturze 1600 g/m2. Granicą stosowności jest około 400 g/m2.
Jak wybrać gramaturę do rodzaju wydruku?
Wybór odpowiedniej gramatury nie zawsze jest łatwy. Warto rozważyć jakie przeznaczenie będą miały konkretne wydruki. Materiały szkoleniowe i konferencyjne mogą być wydrukowane na papierze, którego gramatura ma 90g/m2. Oczywiście można wybrać grubszy papier, ale nie jest to konieczne. Takie materiały są zazwyczaj jednorazowe i mają charakter czysto użytkowy. Natomiast banery, które są przeznaczone do ekspozycji zewnętrznej, powinny być wydrukowane na papierze o znacznie większej gramaturze. Powinna ona wynosić nawet 510 g/m2. Natomiast plakaty mogą być wydrukowane zarówno na papierze o gramaturze 90 g/m2, jak i takim o gramaturze 300 g/m2. Jeśli będą one zawieszone na zewnątrz, to warto wybrać wyższą wartość.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?
Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie