Efekt pierwszego wrażenia. Projekt i jakość a odbiór druków
Co zrobić, by Twoje druki wywarły piorunujące pierwsze wrażenie na odbiorcach? Oto garść wskazówek!
W artykule skupiamy się na dwóch oddzielnych, ale komplementarnych procesach tworzenia materiałów: projekcie oraz wydruku.
Po pierwsze: Projekt
Jeśli odbiorca ma chętnie sięgnąć po Twój materiał, musisz podejść do produktu strategicznie już na etapie projektowania. To, jak będą prezentować się Twoje bilety, broszury czy wizytówki składane, przekłada się na ich funkcję promocyjną i perswazyjną. Te zaś warunkują, jaka będzie sprzedaż czy efektywność budowania rozpoznawalności produktu bądź marki.
Projektując materiały do druku, weź pod uwagę takie kwestie jak:
Cel materiału
Wyróżnia się dwa podstawowe cele: promocyjny albo użytkowy, które najczęściej się ze sobą łączą. Rzadko kiedy materiały reklamowe nie pełnią funkcji użytkowej. Istnieją też materiały nastawione głównie na użytek, np. książki, czasopisma, notesy spiralowane czy zawieszki. Dlatego, zanim zabierzesz się do projektowania, określ cel, jaki będą pełnić druki.
Grupa docelowa
Kto będzie przewidywanym głównym odbiorcą materiałów? Mężczyźni, kobiety, a może dzieci? Obywatele otrzymujący do skrzynek materiały wyborcze? Osoby młode, w średnim wieku, seniorzy?
Ustalenie tzw. grupy docelowej to fundament projektowania treści reklamowych. Bez niego promocja może się okazać nieefektywna. Dlatego właśnie projekt Twoich wydruków powinien być możliwie najdokładniej dopasowany do preferencji użytkowników (co zaraz wyjaśnimy).
Format
Możesz zdecydować się na formaty tradycyjne, np. A3, A4, A5 lub niestandardowe (np. kwadratowe). Rozmiary wydruków powinny odpowiadać ich przeznaczeniu i oczekiwaniom odbiorcy. Więcej o ich doborze dowiesz się tutaj: Formaty wydruków. Jak dobrać wymiary papieru?
Identyfikacja wizualna
Wyobraź sobie, że sprzedajesz ubezpieczenia na życie. Na co dzień promujesz markę, wykorzystując stonowane niebieskie barwy, które kojarzą się z bezpieczeństwem i zaufaniem. Elegancko ubrany zachęcasz klientów, by już teraz zadbali o przyszłość swoich bliskich. Potem nagle wręczasz odbiorcom jaskrawe ulotki z karykaturalnymi grafikami. Pojawiasz się na nich ubrany nie w garnitur, ale w pstrokatą koszulę.
Coś tu nie gra, prawda?
Przykład jest celowo przerysowany, jednak obrazuje niespójność identyfikacji wizualnej marki z identyfikacją wizualną materiałów promocyjnych. Tego typu rozbieżności trzeba absolutnie unikać! Projektując foldery reklamowe, teczki ofertowe, katalogi i inne, dopasuj szatę graficzną, kolorystykę, typografię i kompozycję projektu do tej, którą posługujesz się na co dzień: w firmie, na stronie www w mediach społecznościowych itd.
Typografia i kolorystyka
Być może masz już opracowaną typografię i kolorystykę. Jeśli tak, to sprawa jest prosta: przenieś ją na swoje materiały. Jeśli nie, to koniecznie zgłęb temat np. na naszym blogu:
- Czym jest typografia i jak ją wykorzystać w swoich projektach?
- Jaka jest najlepsza czcionka do czytania?
Warto postawić na minimalizm. Skomponuj ze sobą 2-3 uzupełniające się fonty. Podobnie postąp z kolorystyką, zachowując rozsądny kontrast. Pamiętaj, że Twoje materiały powinny być czytelne i nie atakować odbiorców nadmierną liczbą bodźców wizualnych. W przeciwnym razie prawdopodobnie okażą się nieskuteczne.
Kompozycja
Na Twoich materiałach powinny znaleźć się takie elementy jak: logo firmy, wysokiej jakości zdjęcia produktów czy wnętrz, proste i przejrzyste grafiki, nagłówki, slogany itp. Kluczowe jest rozmieszczenie ich we właściwy sposób. Np. logo powinno być osadzone w widocznym miejscu, nagłówek odróżniać się od treści właściwej, a grafiki – komponować się z treścią i kolorystyką marki.
Treść
Tworzenie treści to temat na oddzielny artykuł. Warto jednak pamiętać o kilku istotnych zasadach. Dostosuj tekst do komunikacji z odbiorcą (pisz tak, jak mówi klient). Nie opisuj wszystkiego: pomiń nieistotne i nudne informacje (np. rozwodzenie się nad historią firmy). Unikaj skomplikowanego słownictwa (żargonu, zwrotów technicznych). Umieść też na projekcie dane kontaktowe i teleadresowe.
Po drugie: Jakość wydruków
Twoje materiały mogą wyglądać idealnie na wyświetlaczu komputera czy smartfona. Jednak to nie w takiej formie przekażesz je potencjalnym użytkownikom. Dlatego obok projektu równie istotna jest wysoka jakość Twoich wydruków.
Jakość druku – serce naszej działalności
Kluczem do osiągnięcia perfekcyjnego druku jest technologia. W JKB Print korzystamy wyłącznie z najnowszych, regularnie serwisowanych i kalibrowanych maszyn. Używamy tylko oryginalnych tonerów i farb drukarskich. Dzięki temu gwarantujemy Klientom wysoką rozdzielczość druku, brak przebarwień czy niedodruków, a kolory na wydrukach są żywe, głębokie i doskonale odwzorowują projekt.
Dobór papieru – fundament doskonałego druku
Papier to nie tylko podłoże, na którym drukujemy. To kluczowy element wpływający na odbiór Twoich materiałów. W JKB Print stawiamy wyłącznie na certyfikowane podłoża drukarskie, pochodzące ze sprawdzonych i zaufanych fabryk.
Nasi klienci najczęściej sięgają po papiery kredowe i tradycyjne offsetowe. Zachęcamy jednak do eksperymentowania. Jeśli chcesz wyróżnić się na tle konkurencji, możesz wybrać rozwiązania niestandardowe.
Alternatywą dla papierów kredowych są eleganckie papiery satynowe. Można w nich wykonywać druki personalizowane, eleganckie wizytówki czy zaproszenia. Z kolei zamiast zwykłego papieru offsetowego, możesz postawić na papiery offsetowe premium, takie jak Munken Polar albo Munken Lynx. Rosnącą popularnością cieszą się też papiery ekologiczne: Nautilus Classic, Nautilus SuperWhite czy Woodstock Betulla. Natomiast gdy szukasz czegoś naprawdę unikalnego, polecamy papier w odcieniu kości słoniowej Splendorgel Avorio.
Uszlachetnienia – szlif, który robi różnicę
W JKB Print zdajemy sobie sprawę, że to detale decydują o ostatecznym wrażeniu. Dlatego oferujemy uszlachetnienia, które dodadzą Twoim materiałom blasku i prestiżu. Pierwszym z nich jest foliowanie, drugim – lakierowanie.
Foliowanie to jedno z najpopularniejszych uszlachetnień. W zależności od preferencji i parametrów zlecenia możliwe jest zarówno z jednej, jak i z obu stron materiału. W JKB Print oferujemy klientom pokrycie druków folią:
- matową,
- błyszczącą,
- satynową Soft-Touch.
Folia matowa podnosi prestiż wydruku, delikatnie matując kolory wydruków. Wariant błyszczący uwydatnia kolory i dodaje powierzchni dodatkowego blasku. Najbardziej prestiżową jest aksamitna folia satynowana (Soft-Touch). Uszlachetniając ją swoje materiały, nadaje się im dodatkowych walorów sensorycznych: wydruki są miękkie i delikatne w dotyku, co wzmacnia ich efekt perswazyjny.
Błyszczący lakier wybiórczy UV można nakładać na materiały pokryte wcześniej folią matową albo satynową. Uszlachetnienie to jest polecane do wyeksponowania wybranych obszarów projektu podnoszącego walory estetyczne produktu. Lakier stosuje się miejscowo, by wyróżnić np. logo, nazwę firmy, nagłówek itd. To Ty decydujesz, co dokładnie ma być pokryte lakierem.
Podsumowanie
Efekt pierwszego wrażenia w druku decyduje o skuteczności materiałów promocyjnych. Aby go zapewnić, potrzebny jest spójny i przemyślany projekt oraz zapewnienie wydrukom wysokiej jakości. Procesy te powinny być przeprowadzane starannie i wzajemnie się uzupełniać.
Skąd to wiemy?
W JKB Print dbamy o każdy detal realizowanych zleceń. Korzystamy wyłącznie ze sprawdzonych i nowoczesnych technologii oraz certyfikowanych materiałów. Chcesz, by Twoje wydruki także cechowała wysoka jakość? Skontaktuj się z nami i powiedz, czego potrzebujesz! Zamówienie złożysz także online na naszej stronie – szybko i wygodnie, każdego dnia i o każdej porze.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.