Drukarnie internetowe. Jak przygotować pliki do druku?
Właściwe przygotowanie plików do druku gwarantuje, że finalny produkt będzie zgodny z oczekiwaniami. Przybliżamy, o czym absolutnie należy pamiętać w przypadku każdego rodzaju projektu.
Jak przygotować pliki do druku w drukarni internetowej?
Korzystanie z usług drukarni internetowej takiej jak JKB Print pozwala na zdalne, szybkie i wygodne załatwienie wielu formalności. Klient może składać zamówienia każdego dnia, o każdej porze i odbywa się do podobnie jak w sklepie internetowym. Większość procesów jest zautomatyzowana, jednak nad tymi najważniejszymi zawsze czuwa człowiek.
Każdy druk ma swoją specyfikę. Przykładowo broszury albo ulotki mogą wymagać innego układu strony czy identyfikacji wizualnej, niż w przypadku druku wielkoformatowego (np. banery, plakaty wielkoformatowe) czy pocztówki. Wyróżniamy jednak zbiór zasad wspólnych dla wszystkich druków wysyłanych do drukarni internetowej. Dotyczą one m.in. doboru formatu, spadów drukarskich, marginesów czy zestawu kolorów. Obowiązują zarówno w przypadku druku cyfrowego, jak i druku offsetowego
O czym absolutnie należy pamiętać, wysyłając pliki do drukarni internetowej?
Format a przygotowanie pliku
Pojęcie formatu w przypadku pliku przygotowanego do druku można rozumieć na dwa sposoby:
- jako wymiary (np. A4, A5),
- jako sposób zapisu pliku cyfrowego (np. JPG, PDF, TIFF).
Wysyłając projekt do drukarni internetowej, trzeba upewnić się, że jego wymiary są zgodne z zamówieniem. Jeśli zamawiasz książki albo czasopisma w formacie A4 (210 × 297), upewnij się, że projekt faktycznie posiada takie wymiary. Wymiary projektu ustawia się zawsze na początku prac, np. w GIMP–ie, przy tworzeniu nowego projektu, wygląda to tak:
Zwróć też na format cyfrowy określony przez drukarnię. Zapisanie pliku powinno odbyć się w formacie PDF (ewentualnie plik sformatowany do TIFF – format zapisu grafiki rastrowej). Pozwala on na zapis grafiki wektorowej. Ma to szczególne znaczenie, gdy projekt ma być docelowo drukowany w różnych rozmiarach (np. katalogi, plakaty). Pliki dostarczane do druku w innych formatach zawsze oceniamy indywidualnie pod kątem możliwości ich wykorzystania. Pliki zapisane w formatach GIF czy JPG nie są obsługiwane przez żadną z technologii druku.
Ustalenie i sprawdzenie formatu, a także łatwy zapis w formacie PDF do druku umożliwia m.in. Canva. Aplikacja lub też automatycznie dobiera standardowe formaty pod kątem konkretnych projektów, np. A4 na dyplomy i certyfikaty. Umożliwia również projektowanie w wymiarach niestandardowych.
Jak przygotować plik do druku w Canvie? Aby zapisać plik w PDF, wystarczy:
- Wybrać polecenie Udostępnij w prawym górnym rogu.
- Kliknąć przycisk Pobierz.
- Z rozwijanej listy wybrać format PDF do druku.
Wizualizację umieściliśmy niżej, na grafice. Zwróć też uwagę na opcję spadów i profili kolorów (o czym piszemy dalej).
Rozdzielczość
W przypadku grafik przeznaczonych do druku (np. zdjęć) powinny mieć one odpowiednią rozdzielczość, tzn. 300 dpi lub wyższą oraz zostać zapisane w 8-bitowej głębi kolorów. Warto przy okazji zapoznać się z pojęciem kompresji: Prawidłowa kompresja plików do druku.
Rozdzielczość ustawisz w każdym profesjonalnym narzędziu graficznym (np. InDesign, Illustrator), w parametrach projektu. Canva eksportuje do tej rozdzielczości każdy projekt zapisany jako "PDF do druku". Właściwa rozdzielczość decyduje o wysokiej jakości wydruku.
Spady drukarskie
Spady drukarskie zapewniają, że żadne istotne elementy projektu (tło, grafiki) nie zostaną ucięte, a wydruk będzie profesjonalny i zgodny z oczekiwaniami. Chodzi o to, by w razie przesunięcia w druku lub podczas jego obróbki na krawędziach nie pojawił się biały, niezadrukowany pas papieru.
Spady drukarskie ustawiamy, przesuwając tło i grafiki za linię cięcia. To minimum 3 mm po każdej ze stron zapasu dla każdej grafiki, która przekracza linię cięcia produktu. Jeśli przygotowujesz druki sztancowane, ustaw spady wynoszące minimum 3 mm dla każdej linii cięcia albo perforacji.
Spady drukarskie i linie cięcia możesz ustawić w Canvie. Wykonaj sekwencje poleceń: Plik -> Ustawienia widoku -> Pokaż spady drukarskie. Zaznacz również opcję "Znaczniki przycięcia i spady" podczas zapisywania pliku do PDF (patrz wyżej). Niżej przykład, jak w wyglądają dobrze i źle ustawione spady w Canvie. Po lewej tło zostało wysunięte za linię cięcia (prawidłowo), po prawej jest wyciągnięte wyłącznie do linii cięcia:
Pamiętaj też, że wszystkie istotne elementy, takie jak teksty, logotypy itp., powinny być odsunięte od krawędzi projektu. Należy je umieścić w bezpiecznym obszarze wydruku, odpowiednio ustawiając marginesy wewnątrz projektu. Więcej na temat spadów, linii cięcia, a także czym są marginesy bezpieczeństwa, dowiesz się tutaj: Czym są spady drukarskie?
Zapis w CMYK
Każdy plik wysyłany do drukarni powinien być zapisany w zestawie kolorów CMYK. Duże pokrycia w czerni CMYK warto podbić pozostałymi kolorami podstawowymi. (polecamy ustawienia czerni CMYK: K - 100%, C - 30%, M - 30% M, Y- 30%).
Częstym błędem jest ustawienie projektu w zestawie kolorów RGB. Tak przesłany plik nie spełnia wymogów drukarni. Formatu RGB nie stosuje się dla profesjonalnego druku offsetowego czy cyfrowego, ale w druku pigmentowym fotografii czy w procesie wywoływania zdjęć.
Jak przygotować tekst w projekcie do druku?
Niemniej istotne obok zdjęć i innych elementów graficznych jest przygotowanie tekstu. Po pierwsze, sprawdźmy (zwłaszcza w druku offsetowym) czy wszystkie czarne teksty są faktycznie barwy czarnej, bez domieszki innych kolorów. Po drugie, zwróćmy uwagę na rozmiar czcionki. Minimalna wielkość czcionki powinna wynosić 4 punkty, a w przypadku tekstu koloru białego – min. 6 punktów.
Czcionki wykorzystane w projekcie powinny być osadzone lub zamienione na krzywe. Pierwszy proces polega na dołączeniu informacji o używanych czcionkach do pliku PDF. Dzięki temu będzie ona zawsze dostępna, nawet po przeniesieniu pliku na inny komputer (np. drukarni internetowej).
Jak osadzić czcionkę w projekcie do druku?
Możesz to zrobić w wielu programach graficznych, takich jak Adobe Illustrator, InDesign czy Canva. Najbardziej powszechnym i darmowym rozwiązaniem jest ta ostatnia. Aplikacja automatycznie osadza czcionki podczas eksportu do formatu PDF, dlatego nie musisz wykonywać tego procesu ręcznie.
Podsumowanie
Odpowiedzialność za właściwe przygotowanie pliku do druku jako pierwsza spoczywa zawsze na barkach klienta. W JKB Print zdajemy sobie sprawę, że nawet najbardziej skrupulatne osoby mogą coś przeoczyć. Dlatego, mimo automatyzacji wielu procesów, projekty wysyłane do naszej drukarni zawsze weryfikuje człowiek. Pozwala nam to skuteczniej wyłapywać błędy. Jeśli znajdziemy jakiś w Twoim projekcie, z pewnością Cię o tym poinformujemy, prosząc o poprawki (lub zgodę na druk mimo błędów). Zależy nam, podobnie jak Tobie, by wydruki były zawsze zgodne z oczekiwaniami!
Masz pytania? Szukasz doświadczonego partnera, który zrealizuje druk Twoich materiałów? Skontaktuj się z nami już teraz!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.