Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.01.04

Druk RGB? Postaw na CMYK

CMYK albo RGB to nazwy, które niektórym niewiele mówią. Warto jednak zapoznać się z nimi i nauczyć rozpoznawać, czym się od siebie różnią, ponieważ są to ważne pojęcia w poligrafii.

Druk RGB
Druk RGB? Postaw na CMYK

Druk RGB – czy to właściwy format?

RGB oznacza trzy kolory: czerwony (red), zielony (green) oraz niebieski (blue). RGB oznacza model kolorów, którego przeznaczenie jest wykrywanie, reprezentowanie oraz wyświetlanie obrazów w systemach elektronicznych. Mówiąc wprost: to kolory, z którymi mamy do czynienia, gdy patrzymy na ekran komputera, telewizora, telefonu albo tabletu. W celu utworzenia kolorów RGB należy nałożyć trzy wiązki światła: jedną czerwoną, jedną niebieską i jedną zieloną. Każda z nich może mieć dowolną intensywność, może też ich nie być. To pozwala na mieszanie kolorów i wytwarzanie barw innych niż te podstawowe. Ta paleta barw odpowiada właściwościom percepcyjnym ludzkiego oka. Zatem, czy druk w RGB jest możliwy?

CMYK zamiast RGB

Druk w RGB nie jest możliwy, gdyż model RGB odpowiada systemom elektronicznym. Jeśli przygotowany przez nas plik do druku będzie zapisany w formacie RGB, to wydrukowane kolory mogą się różnić od tych zaprojektowanych. Projektując np. ulotki, których przekaz opiera się na relacji między poszczególnymi kolorami musimy zadbać, aby wydrukowane kolory odpowiadały tym oczekiwanym. Odpowiednim formatem, w którym należy zapisać plik do druku jest CMYK. Nazwa pochodzi o czterech kolorów: cyjan, magenta, żółty (yellow) oraz czarny.

Dlaczego kolory są takie ważne?

Mogłoby się wydawać, że niewielkie różnice kolorystyczne nie mają dużego znaczenia. Każdy kolor ma jednak określoną wartość w danym projekcie. Często przekaz perswazyjny opiera się na właściwym dobraniu kolorów oraz na tym, jakie te kolory budzą skojarzenia. To również ważne w kwestii odpowiedniej rozpoznawalności tożsamości wizualnej firmy, która często jest oparta na kolorach. Bez względu na to jaki rodzaj materiałów projektujemy, czy są to plakaty, czy niewielkie ulotki A6, jeśli odpowiednio dobierzemy kolory, to odbiorca bez problemy rozpozna, że na wielkim plakacie i małej ulotce jest przekaz tej samej firmy. Ulotki A4 i ulotki A5 różnią się od siebie wielkością, podobnie jak ulotki składane od tych nieskładanych. Tego typu różnice są dla odbiorcy nieistotne. Natomiast różnica w odcieniach poszczególnych kolorów już tak. Dlatego warto dbać o to, aby pliki były zapisane w formacie CMYK, ponieważ to pozwoli uniknąć niechcianych różnic kolorów, które mogą utrudnić odbiorcy percepcję komunikatu marketingowego.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
czy można sprawdzic kolory na monitorze przed wydrukiem
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Projektowanie 2025.03.11

Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?

Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Czytaj więcej
druk ksiazek dla dzieci
Druk książek dla dzieci - od czego zacząć?
Projektowanie 2025.01.21

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Czytaj więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej