Druk kolorowy czy monochromatyczny. Co i kiedy warto wybrać?
Decyzja o wyborze między drukiem kolorowym a monochromatycznym wydaje Ci się skomplikowana? Podpowiadamy, kiedy warto zastosować poszczególne z nich.
Czym się różni druk kolorowy od monochromatycznego?
Na wstępie wyjaśnijmy sobie podstawową różnicę między tymi dwoma pojęciami.
Druk monochromatyczny (łac. mono 'jeden' + chroma 'barwa) to dosłownie druk jednokolorowy. W branży poligraficznej określa się nim po prostu druk czarno-biały. Barwą nanoszoną na wydruki jest bowiem wyłącznie czerń, a barwa biała to nic innego jak niezadrukowany obszar.
Druk kolorowy definiowany jest przez zastosowanie dowolnego koloru innego niż czarny. Oznacza to, że nawet niewielka kolorowa belka, symbol czy numer strony (pagina) umieszczone w wysłanym do druku projekcie pocztówki, koperty albo zaproszenia sprawią, że wydruk zostanie uznany za kolorowy.
Druk kolorowy i monochromatyczny a technologia druku
Druk monochromatyczny będzie zawsze tańszy niż druk kolorowy. Dlaczego? Wyjaśnijmy na przykładzie dwóch najpowszechniejszych technologii druku: cyfrowej i offsetowej.
W druku cyfrowym istnieją specjalne maszyny dedykowane do wydruków czarno-białych. Optymalizuje się je pod kątem realizacji zleceń, gdzie kolor nie jest wymagany. Sprawdzają się idealnie, gdy drukujemy broszury, czasopisma, książki, katalogi, notesy spiralowane itp. Wysokojakościowy cyfrowy druk w trybie monochromatycznym wykonuje się na tych samych maszynach co druk kolorowy, a jego niższa cena wynika z mniejszego zużycia tonera oraz elektrod i światłoczułych elementów maszyn (np. bębnów w prasach laserowych).
Niższa cena druku monochromatycznego w offsecie warunkowana jest różnicą zastosowanych matryc drukarskich. Drukując kolorowe bilety, karty świąteczne, naklejki itp. potrzebujemy 4 matryc na każdy kolor CMYK (Cyan, Magenta, Yellow, blacK). Taka konieczność nie pojawia się w przypadku druku monochromatycznego. Wykonując materiały czarno-białe w offsecie, wykorzystuje się często maszyny posiadające tylko jeden zespół drukujący (drukarka monochromatyczna wyposażona w jedną matrycę drukarską). W porównaniu do urządzeń ze standardowymi czterema zespołami do druku CMYK są one mniejsze i tańsze w serwisowaniu oraz użytkowaniu (mniejsze zużycie prądu, niższe koszty serwisowe).
Co wybrać: druk kolorowy czy monochromatyczny?
Jak już wspomnieliśmy, druk w wersji monochromatycznej będzie zawsze tańszy niż drukowanie w kolorze. Nie oznacza to jednak, że zawsze warto się na niego decydować. Decyzja powinna być podyktowana, po pierwsze, Twoimi indywidualnymi potrzebami i możliwościami, po drugie – rodzajem i przeznaczeniem produktów, jakie zamierzasz drukować.
Zlecasz wydruk takich materiałów, jak druki personalizowane, eleganckie ulotki, barwne plakaty artystyczne itp.? Sprawa wydaje się prosta – Twój wybór powinien paść na druk kolorowy. Zakładamy, że produkty te w większości przypadków wymagają zastosowania co najmniej jednego dodatkowego koloru poza czarnym.
Jeśli drukujesz formy stricte tekstowe (np. bloczki wielokopie, książki, formularze samokopiujące, etykiety wysyłkowe itp.), wówczas najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie druk monochromatyczny. Pamiętaj, że nawet jeden element projektu wykonany w barwie innej niż czarna sprawi, że Twój druk będzie traktowany jako kolorowy, dlatego dokładnie sprawdź plik przed wysłaniem do drukarni!
Co natomiast zrobić, jeśli zależy nam, by wybrane strony książki (np. okładka, ilustracje i grafiki w książce) zostały wydrukowane w kolorze? Najrozsądniejszym wyborem wydaje się wybór zadruku mieszanego. Dzięki temu większość stron zostanie czarno-biała, a tylko wybrane strony zostaną potraktowane jako druk kolorowy.
Inną popularną praktyką jest druk monochromatyczny z wykorzystaniem papierów barwionych w masie (np. złoty, srebrny). Zadruk wykonuje się wówczas wyłącznie kolorem czarny, a papier pełni funkcję ozdobną. W przypadku drukowania książek czarno-białych warto zastanowić się też nad wyborem papierów kremowych (takich jak Munken Print Cream czy Creamy), mniej męczących dla oczu podczas czytania. Jeśli chcesz sprawdzić, jak będzie prezentował się Twój projekt w takich wariantach, zleć nam wydruk próbny cyfrowy.
Masz pytania? Szukasz doświadczonego i zaufanego partnera do realizacji Twoich wydruków? Skontaktuj się z nami już teraz!
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.