Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku

Plakaty mogą łączyć w sobie wizualną sugestywność z informacyjną doniosłością. Wykonanie ich w taki sposób, by łączyły w sobie różne funkcje, nie jest jednak prostym zadaniem. W niniejszym wpisie wyjaśniamy, czym powinien cechować się dobry plakat reklamowy oraz jak go wykonać krok po kroku.

jak zrobic dobry plakat krok po kroku
Jak wykonać dobry plakat? Instrukcja krok po kroku

Kiedy warto wybrać plakat jako nośnik reklamowy?

Sukces kampanii reklamowej oraz wszelkich działań promocyjnych uzależniony jest od doboru odpowiednich narzędzi. Na rynku poligraficznym dostępnych jest wiele formatów reklamowych. Wystarczy wymienić plakaty, foldery reklamowe lub ulotki. Każdy z nich cechuje się nieco inną specyfiką docierania do odbiorcy. Dlatego selekcja odpowiedniego względem potrzeb nośnika nie jest łatwa.

Plakat odpowie na Twoje wymagania, jeśli planujesz działania na średnią skalę. To doskonały środek promujący wszelkie okazjonalne wydarzenia, np. eventy branżowe, koncerty, spotkania autorskie, szkolenia, konferencje itp. Plakaty wykorzystywane są również szeroko jako materiały wyborcze. W przypadku promowania stricte stałych aktywności lepszym rozwiązaniem wydaje się drukowany baner, który jest formą zwyczajnie od plakatu trwalszą.

Dobry plakat, czyli jaki?

To, czy plakat jest „dobry”, czy „zły”, określa przede wszystkim jego skuteczność. Ta z kolei wiąże się z jego potencjałem do przyciągania uwagi odbiorcy. Warto pamiętać o tym, że dzisiaj uwaga jest dobrem deficytowym. Każde medium, nośnik, który chce coś komuś zakomunikować, musi walczyć o atencję swojego potencjalnego odbiorcy.

W jaki sposób można to robić? Przede wszystkim zgrabnie łącząc formę z treścią. Nie można zaniedbywać żadnej z nich. Niewskazane jest również to, by forma odwracała uwagę od treści i odwrotnie – powinien zostać zachowany pomiędzy nimi balans.

Projektowanie plakatu krok po kroku

Pora przejść od teorii do praktyki. Poniżej przedstawiamy praktyczną instrukcję projektowania plakatu reklamowego – tak, by skupiał uwagę i skutecznie reklamował Twoje wydarzenie, produkt lub markę.

Krok 1: Projekt plakatu

Zanim zabierzesz się za projektowanie plakatów, musisz wykonać tzw. pracę na zapleczu. Składa się ona z trzech podstawowych etapów:

  1. Określenie celu, jaki ma realizować Twój plakat – może to być np. promocja konkretnego wydarzenia, produktu lub budowanie świadomości marki na rynku.
  2. Zdefiniowanie grupy docelowej – podstawa podczas projektowania każdego skutecznego materiału reklamowego – ulotki, broszury, wizytówki itd. Zastanów się, kto jest Twoim potencjalnym, a najlepiej idealnym klientem. Gdzie i w jaki sposób spędza czas, jakim językiem się komunikuje, na co zwraca szczególną uwagę? Pozwoli Ci to dopasować projekt plakatu do jego preferencji, zwiększając skuteczność reklamy.
  3. Szukanie inspiracji – prześledź, jakimi plakatami promują się inni w Twojej branży. Sprawdź strony internetowe konkurencji, ich profile w mediach społecznościowych. Możesz także wybrać się w teren lub poszperać w wyszukiwarce internetowej.

Krok 2: Identyfikacja wizualna

Jeśli od dłuższego czasu prowadzisz firmę, to niewykluczone, że ten etap masz już za sobą. Możliwe jednak, że albo musisz go jeszcze przejść, albo też tworzysz np. nową markę lub projekt, który wymaga stworzenia odrębnej identyfikacji wizualnej. Poniższe wskazówki z pewnością Ci w tym pomogą.

Na identyfikację wizualną składają się takie elementy jak kolorystyka, typografia oraz styl. Aby Twój plakat skutecznie pełnił powierzoną mu funkcję, wszystkie komponenty muszą być ze sobą kompatybilne. Aby o to zadbać, zwróć uwagę na następujące kwestie:

Kolorystyka – wybierz maksymalnie 3 kontrastujące ze sobą kolory. Najlepiej, by jeden z nich był monochromatyczny (czerń, biel lub ich odcienie). Przykładowe zestawienie może obejmować np. granatowy, żółty i biały; czerwony, czarny i biały; fioletowy, pomarańczowy, biały itp. Unikaj zestawień jaskrawych typu czerwień i zieleń lub żółty i niebieski.

Typografia – projektując plakat, najlepiej postawić na fonty bezszeryfowe (zwłaszcza do nagłówków!). Wybierz 2 lub maksymalnie 3 komplementarne style. Wstępnie określ, jakie z nich zastosujesz w nagłówkach, jakie w śródtytułach, a jakie w opisach. W doborze fontów pomogą Ci wskazówki stąd: Rodzaje czcionek, czyli jak wybrać czcionkę idealną

Styl – składają się na niego kształty (ostre, zaokrąglone), elementy graficzne (strzałki, ikonki, logo), fotografie itp., ale i elementy opracowane wcześniej, tzn. kolorystyka i typografia oraz ich kompozycja. Pamiętaj, by dostosować styl plakatu do grupy docelowej, a także nie przesadzać z umieszczaniem na nim grafik. Zdecydowanie lepszym rozwiązaniem jest minimalizm. Wybieraj również zdjęcia i obrazy w wysokiej rozdzielczości – unikniesz tzw. pikselozy. Garść porad nt. Stylu znajdziesz tutaj: Jak projektować plakaty koncertowe

Krok 3: Opracowanie treści plakatu reklamowego

Tzw. copy to tak naprawdę oddzielna para kaloszy i zwykle zajmuje się nim wykwalifikowany specjalista (copywriter). Warto jednak wspomnieć, że każdy dobry plakat reklamowy musi posiadać:

  • Nagłówek – krótki, treściwy i widoczny tak, by skupiał uwagę odbiorcy; umieszczany w górnej części plakatu.
  • Podtytuł – rozwinięcie nagłówka (umieszczane pod nim) o dodatkowe informacje oraz wyjaśnienie.
  • Body – tzw. główne przesłanie, czyli jasne i zrozumiałe ukazanie korzyści dla odbiorcy; najlepiej krótko i konkretnie.
  • Wezwanie do działania – inaczej: Call To Action, np. „Kup bilety już teraz!”, „Zadzwoń i zarezerwuj miejsce”.
  • Informacje kontaktowe – numer telefonu, adres siedziby lub miejsca wydarzenia, strona www itp.
  • Logo oraz inne kluczowe elementy identyfikacji wizualnej marki.
  • Elementy wizualne wspierające tekst.
  • Informacje dodatkowe – np. ewentualne wzmianki o rabatach, ograniczeniu czasowym, terminie wydarzenia itd.

Krok 4: Zaprojektowanie plakatu

Mając opracowaną identyfikację wizualną, typografię, styl i treść Twojego plakatu, możesz przejść do jego projektowania. W tym celu musisz określić:

  • W jakim programie chcesz zrobić plakat reklamowy (o tym dalej).
  • Format plakatu – najpopularniejszymi są A2, A3 i A4. Pamiętaj, że wymiary powinny być dostosowane do miejsca, w którym będzie wisieć plakat. Jeśli to np. niewielka gablota, lepiej sięgnąć po mniejszy format A4. Oczywiście masz do wyboru także plakaty wielkoformatowe.
  • Kompozycję – układ elementów graficznych i tekstowych na Twoim plakacie. Najlepiej nagłówek umieścić na górze, na rogach – informacje dodatkowe lub logo, a na środku główny element graficzny (np. zdjęcie) oraz body. Dół plakatu zarezerwuj dla informacji kontaktowych oraz Call To Action.

Krok 5: Profesjonalny wydruk plakatu reklamowego

Jeżeli już zdecydujesz się na konkretny format, masz gotowy projekt graficzny oraz ułożoną treść, to nadchodzi czas na znalezienie firmy drukarskiej, która wykona go w należyty sposób. W zlecaniu drukowania plakatów należy brać pod uwagę takie czynniki jak stosunek jakości do ceny oraz terminowość w realizacji zlecenia.

Dobrym wyjściem może okazać się zaufanie drukarni online, która funkcjonuje w pełni zdalnie. Jesteśmy jedną z nich. Oferujemy konkurencyjne ceny oraz szybki czas wykonania zamówienia na druk plakatów cyfrowych i offsetowych do formatu A2 oraz na plakaty wielkoformatowe. Plakaty wysyłamy do Ciebie przesyłka kurierską. Jest to spore ułatwienie, które przede wszystkim prowadzi do zaoszczędzenia cennego czasu. Jeśli interesuje Cię taka usługa – zapraszamy do kontaktu i składania zamówień online!

W jakim programie zrobić własny plakat reklamowy?

W zależności od kompetencji możesz postawić na profesjonalne narzędzia graficzne, takie jak Adobe Photoshop, lub rozwiązania bezpłatne, często dostępne jako aplikacje online typu Drag & Drop, np. Canva. Te drugie oferują wiele darmowych, gotowych szablonów, które możesz wykorzystać jako inspirację lub bazę dla Twojego projektu. Rozszerzając konto do wersji premium, otrzymasz dostęp do naprawdę pokaźnej bazy oraz zaawansowanych funkcji, które ułatwią i przyspieszą Twoją pracę. Oczywiście projekt plakatu możesz także zlecić komuś z zewnątrz.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
katalogi szyte, klejone czy spiralowane
Katalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?

Katalogi szyte, klejone i składane - które wybrać?

Chcesz w sposób czytelny i estetyczny przekazać więcej informacji o swojej firmie, produkcie albo usłudze? Idealną ku temu opcją mogą okazać się katalogi. W niniejszym wpisie przedstawiamy, jakie korzyści mogą Ci dostarczyć takie produkty oraz kiedy i na jaki ich rodzaj warto postawić.

Czytaj więcej
magia ulotek reklamowych
Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?

Magia ulotek reklamowych – jak ją wykrzesać i wykorzystać?

Ulotka to stosunkowo prosty i w miarę tani sposób na promocję. Warunkiem jej skuteczności jest trzymanie się pewnych fundamentalnych zasad doboru, projektowania i wydruku materiału. W niniejszym wpisie wyjaśniamy:

  • Kiedy warto postawić na promocję za pomocą ulotek reklamowych.
  • Jakie są cechy dobrej i skutecznej ulotki.
  • O czym pamiętać, zlecając druk ulotek.
Czytaj więcej
Rollup reklamowy
Rollup reklamowy - prosty sposób na profesjonalny wizerunek

Rollup reklamowy - prosty sposób na profesjonalny wizerunek

Nie ma takich targów branżowych ani w ogóle takiego eventu, który obszedłby się bez rollupa. Niezależnie od okoliczności rollup zawsze podkreśli naszą obecność.

Czytaj więcej