Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.08.10

Czym jest czerń CMYK?

Czarny tekst czy tło pod wydruki mogą mieć mogą mieć tak naprawdę kilkanaście odcieni. Jak je od siebie odróżnić? W tym artykule dowiesz się więcej na temat czarnego koloru w przestrzeni CMYK.

Czym jest czerń CMYK?
Czym jest czerń CMYK?

Ciemny odcień czerni

Wydawałoby się, że aby uzyskać kolor czarny np. na ścianie czy druku, wystarczy nanieść na płaszczyznę czarną farbę. W praktyce to nie takie proste. Jeśli wciąż wydaje Ci się, że czerń czerni równa, spróbuj przystawić do siebie parę czarnych ubrań. Prawdopodobnie szybko zauważysz różnicę.

Problem czerni komplikuje się jeszcze bardziej w odniesieniu projektu do wydruku wykonanego w trybie RGB (gdzie uzyskiwanie farb pochodnych możliwe jest przez użycie kolorów czerwonego, zielonego i niebieskiego). W drukarniach używa się bowiem zestawu CMYK. Może się wówczas okazać, że czerń na projekcie mocno odstaje od tej, którą otrzymamy na wydruku.

W związku z powyższym każda dbająca o wysoką jakość usług drukarnia nie wierzy jedynie temu, co widoczne na monitorze komputera. Pierwsze wrażenie może się okazać zwodnicze. Dlatego, przed rozpoczęciem drukowania tekstu, grafiki czy tła publikacji operuje się nie tylko kolorami na ekranie, ale przede wszystkim wartościami innych wybranych parametrów.

Czym jest czerń – kolor czarny?

Czym jest czerń? Jak sama nazwa wskazuje, oznacza ona kolor czarny. Oba pojęcia traktować można zatem jako synonimy. Czarne miejsca czy powierzchnie to takie, którego koloru nie jesteśmy w stanie ustalić. Idealna czerń to brak jakiegokolwiek światła, które w wyniku absorpcji zostaje pochłonięte i niewidoczne dla ludzkiego oka.

W praktyce idealne czarne powierzchnie istnieją tylko w kosmosie. To czarne dziury. W naszym świecie kolor czarny może mieć natomiast kilkanaście odcieni.

Problemy z czernią dotyczą m.in. emitujących światła wyświetlaczy LCD monitorów, telewizorów czy telefonów komórkowych działających w przestrzeni kolorów RGB. W ich przypadku niemożliwe jest bowiem uzyskanie idealnego czarnego koloru (nawet po wyłączeniu wyświetlacza). To, co wydaje się czernią, to w rzeczywistości ciemny szary.

By uniknąć nieporozumień, klienci przygotowujący projekty grafik do druku (bloczki reklamowe, foldery, katalogi, koperty, papier firmowy, plakaty czy ulotki), nie mogą opierać się wyłącznie na przestrzeni RGB, ale również na przestrzeni CMYK. To właśnie nią operują drukarnie stacjonarne i internetowe.

Zestaw kolorów CMYK – co to jest?

Druk CMYK to najpopularniejszy rodzaj druku kolorowego oferowany przez drukarnie opisujący zestaw czterech podstawowych kolorów: C – cyjan (ang. cyan), M – magenta (magenta), Y – żółty (yellow) i K – czarny (key colour; black). Odnosi się do palety barw opartej na czterech rodzajach farb drukarskich.

Przestrzeń CMYK to jedna z głównych w pracy z grafiką komputerową. Dla uzyskania pożądanych barw stosowane jest mieszanie kolorów podstawowych w proporcjach od 0 do 100 procent. W druku tym farby CMYK nakłada się na siebie warstwami, co oznacza, że na barwy budowane tą metodą patrzeć można jak na warstwy kolorowej folii przepuszczającej światło.

Jak wspomnieliśmy wyżej, czarny w zestawie CMYK (w nazewnictwie angielskim) określany jest jako kolor kluczowy. Oznacza to, że stanowi bazę dla pozostałych. Stąd też większość firm to właśnie czerń traktuje jako fundamentalną i drukuje ją jako pierwszą (K-Y-M-C) i najważniejszą warstwę.

Czysta czerń

Druk kolorem czarnym K odbywa się wyłącznie przy użyciu czarnego tonera lub czarnej farby. Czysta czerń to sam czarny kolor, gdzie wartość K należy ustawić na 100%, zaś inne kolory na 0%. Dla porównania czerń RGB otrzymuje się, ustawiając kolor czerwony, zielony i niebieski na 0.

W czystym kolorze czarnym drukuje się zwykle tekst książki oraz wszelkie czarne elementy takich produktów jak bony i vouchery, broszury, czasopisma, wizytówki, zakładki czy zaproszenia, które nie wymagają nasycenia mocną, głęboką czernią. Tam jednak, gdzie jest ona potrzebna, zastosowanie znajdzie...

Głęboka czerń

Głęboka czerń (Rich blacK) to jedna z pochodnych koloru czarnego funkcjonujących w poligrafii. Wprowadzono ją, aby uniknąć sytuacji, w których farba może częściowo wchłonąć się w papier, a zleceniodawca chcący drukować np. wizytówki, nie uzyska na wydruku czerni, jakiej oczekiwał.

Rich blacK, czyli głęboka czerń CMYK, to kolor czarny z dodatkowymi składowymi C, M, Y. Uzyskuje się ją, mieszając różne składowe CMYK, dzięki czemu na jeden obszar arkusza nałożą się 4 kolory. Najbardziej uniwersalną kombinacją dla jej uzyskania są proporcje 3 × 30 + 100, czyli:
●    C – 30%,
●    M – 30%,
●    Y – 30%,        
●    K – 100%.

Aby uzyskać lepsze i bardziej równomierne rozprowadzenie farby na powierzchni (podłożu), wiele drukarni zaleca zastosowanie czerni złożonej ze wszystkich składowych CMYK. Warto przy tym pamiętać, że odcienie kolorów różnią się w zależności od producentów, a każda firma ma swój własny przepis na uzyskanie głębokiej czerni. Dlatego też najlepiej indywidualnie skonsultować się z drukarnią, która wykona projekt.

Gdzie stosować głęboką czerń?

Zastosowanie głębokiej czerni sprawdza się na aplach, dużych i jednolitych powierzchniach czy jako tło pod zdjęcia. Mogą to być np. plakaty wielkoformatowe lub roll-up. Rich blacK sprawdzi się także w większych elementach tekstowych do książki czy katalogu. Doskonale funkcjonuje wszędzie tam, gdzie potrzebny jest naprawdę mocny czarny kolor.

Rozwiązania nie stosuje się natomiast dla tekstów oraz chcąc spasować inne drobne elementy projektu do wydruku. Wpływa na to fakt, że przesunięcie jednego z kolorów mogłoby powodować, że czarny element będzie posiadał kolorowy cień lub stanie się niewyraźny. Tutaj sprawdzi się zwykła (czysta) czerń złożona w 100% z blacKa.

Zlecając drukowanie w kolorze czarnym, warto pamiętać, by w projektach nie przekraczać wartości składowych CMYK ponad te zalecane przez konkretną drukarnię. Jeżeli interesuje Cię profesjonalny i wygodny wydruk materiałów poligraficznych w wysokiej jakości, możemy Ci pomóc. Już teraz sprawdź naszą ofertę.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej