Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.01.19

Czcionki ozdobne, a charakter przekazu?

Na charakter przekazu możemy wpłynąć rozmaicie, zarówno poprzez zasadnicze, wiążące decyzje o wyborze nośnika dla naszej informacji, jak i poprzez decyzje niewielkie, dotyczące detali. W marketingu każdy szczegół ma znaczenie, współtworzy komunikat, działa na odbiorcę, kształtuje nasz przyszły sukces.

czcionki ozdobne
Czcionki ozdobne, a charakter przekazu?

Czcionka, krój pisma, font

W słownikach czcionka jest zdefiniowana jako metalowy prostopadłościan, który w drukarstwie jest używany do odbijania treści na papierze. Kolejnym ważnym pojęciem jest krój pisma, czyli kształt liter w określonym typie pisma. Jego zapisem cyfrowym jest font. We współczesnej polszczyźnie potocznej przyjęło się używanie wyrazu czcionka na określenie kształtu i wielkości liter w druku, zatem tytułowe czcionki wcale nie dotyczą metalowych materiałów drukarskich. Czcionki ozdobne, ze względu na swój charakter, oddziałują na ludzi podobnie jak obrazy: przykuwają uwagę, budzą emocje, pobudzają do reakcji. Odpowiednio dobrana oraz w odpowiedniej ilości ozdoba w postaci pisma może sprawić, że zwykłe foldery reklamowe staną się wizualną ciekawostką dla odbiorcy albo przykładem dobrego designu. Wstępne zaciekawienie odbiory formą może przerodzić się w ciekawości treści, oferty, produktu.

Czcionki ozdobne – charakterystyka

Na tę grupę składa się wiele różnych czcionek, które się od siebie różnią, a jedyną ich cechą wspólną jest dekoracyjność i ekspresyjność. Czcionki dekoracyjne swoją formą często do czegoś nawiązują; może to być konkretny przedmiot, styl malarski, epoka, emocja, graffiti, konkretny komiks, dowolne zjawisko kulturowe. Dzięki temu mają zdolność wywoływania licznych skojarzeń u odbiorców. Niestety, ze względu na swój charakter, są czasem uznawane za kiczowate, niemodne albo zbyt złożone, a przez to wywołują skojarzenia negatywne. Ich inną wadą może być nieczytelność, trudność odczytania. Warto jednak pamiętać, że odpowiednio i starannie wybrana oraz właściwie umieszczona czcionką dekoracyjna może stanowić nieoceniony element marketingu. To jasne, że projektując broszury nie zdecydujemy się na zapisanie wszystkich informacji czcionką dekoracyjną, bo będą one trudne w odbiorze. Możemy jednak użyć jej do tytułu, nagłówków, wyszczególnienia danych informacji.

Jak wybrać odpowiednią czcionkę?

Wybór odpowiedniej czcionki nie jest łatwy, szczególnie, jeśli chodzi o czcionkę ozdobną, ponieważ zazwyczaj tego typu fonty są bardzo charakterystyczne. Najważniejsze jest to, żeby wybrana czcionka była spójna z charakterem przekazu. Istotne jest to, co przekazujemy oraz to jakich grafik, rysunków, kolorów użyjemy. Jeśli projektujemy banery, które informują o festiwalu komiksów, to uzasadnionym będzie wybór czcionki, która swoją formą nawiąże do tematyki komiksowej. Jeśli natomiast tworzymy biuwary firmy florystycznej, to wybrana czcionka swoją formą powinna nawiązywać do roślin, kwiatów, delikatności, wszystkich cech, które mogą się kojarzyć z florystyką.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej