Najlepsze czcionki do logo. Te fonty natchną każdy projekt
Mówi się, że firma bez logo jest jak człowiek bez twarzy. Czasami stanowi ono wyłącznie znak graficzny. Innym razem powstaje z połączenia grafiki i tekstu. Odpowiedni krój pisma – jego właściwy dobór – bywa jednym z decydujących elementów brandingu, ponieważ to, po czym rozpoznajemy daną firmę czy markę, to zwykle jej logówka.

Jaka powinna być współczesna czcionka do projektowania logo?
Jaka powinna być idealna czcionka do projektu logo Twojej marki? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wybór zależy od koncepcji i tego, co zamierzasz przekazać.
Nowoczesne podejście w wielu przypadkach stawia na minimalizm. Dzięki niemu logo firmy rzuca się w oczy zarówno w dużych projektach, jak i w mniejszej formie (np. wyświetlania małej ikony na stronie internetowej przeglądanej na urządzeniu mobilnym czy materiałach typu bony i vouchery, identyfikatory, naklejki).
Jednak to, co powszechne i trendy, nie zawsze musi się sprawdzić. Wie to każdy, kto ma pojęcie o typografii. Co zatem na pierwszy rzut oka powinno wyróżniać nowoczesną czcionkę do logo? To przede wszystkim krój liter dopasowany do charakteru marki (np. eleganckie krzywe, grube proste kreski, wyrazy pisane wyłącznie wielkimi literami).
Czcionka do logo — projekt i typografia
Zastanów się. Czy są firmy, o których myśląc, przed oczami od razu masz literę lub nazwę wypisaną wielkimi literami? Na przykład McDonald's? Calvin Klein? 4F?
Zobacz też: Rodzaje czcionek, czyli jak wybrać czcionkę idealną
Sukces tych i innych logówek tkwi w skutecznej typografii. Niektórzy specjaliści mogą wskazać, że najlepszy krój pisma musi być unikatowy, tzn. tworzony indywidualnie na potrzeby projektu. Trudno jednoznacznie temu zaprzeczyć. W tym artykule skupimy się jednak nie na projektowaniu od zera, ale korzystaniu z tego, co powszechnie dostępne — odpłatnie lub za darmo.
Najciekawsze darmowe czcionki do projektowania logo
Poniżej znajdziesz po 8 propozycji darmowych i płatnych czcionek do wykorzystania w swoich projektach. Te najciekawsze krótko opisaliśmy.
Bodoni
Szeryfowa czcionka została wykorzystana przez takie marki jak Calvin Klein (obok Futura) czy Vogue. Font wygląda estetycznie, a wyrazu dodają mu kontrastujące grube i cienkie uderzenia oraz płaskie, pozbawione szwów szeryfy.
Cloud Sans
Propozycja darmowego fontu w kroju bezszeryfowym występuje w pięciu odmianach (Bold i Light dostępne za darmo). Znaki można zapisać kursywą.
Helvetica
Jedna z popularniejszych czcionek wykorzystywanych w pracach z projektowaniem logo. Czytelna, stylowa, dostępna (podobnie jak inne darmowe) w bazie Google Fonts. Mimo iż pasuje do wielu marek, nie będzie odpowiednia dla każdego projektu (np. typografia ukierunkowana na elegancję czy z przewagą pisanych znaków).
Lato
Font z polskimi korzeniami nawiązujący do najsłoneczniejszej pory roku. Dostępny za darmo w 18 stylach.
Montserrat
Nazwa czcionki pochodzi od dzielnicy w Buenos Aires. Pasuje pod prostą, wyrazistą typografię.
Poppins
Prosta czcionka wykorzystywana w projektowaniu i druku będąca geometrycznym krojem pisma bezszeryfowego. Dostępna bezpłatnie w 18 stylach.
Raleway
Neogroteskowy krój pisma, równie popularny jak Helvetica i Arial, wykorzystywany w reklamach czy drukowanych materiałach promocyjnych jak broszury, ulotki i inne. Font gwarantuje czysty, prosty design.
Roboto Slab
Ta czcionka to szeryfowy odpowiednik Roboto. Oba kroje można z powodzeniem łączyć. Roboto Slab wyraźne geometryczne formy pasujące pod typografię silnych, konkretnych marek.
Stylowe czcionki premium
Niekiedy marka chcąca się wyróżnić potrzebuje rozwiązań ponadprzeciętnych. Wówczas nie wystarczy to, co darmowe oraz powszechne i trzeba zainwestować. Po to właśnie powstały fonty premium.
Zanim podejmiesz decyzję, dobrze przemyśl swój wybór. Przykładowo, font Fonjava czy OGG doskonale sprawdza się podczas tworzenia eleganckich projektów w stylu vintage i innych. Jej design gwarantuje wysoką estetykę, potrafiąc natchnąć takie materiały takie jak plakaty, wizytówki czy zaproszenia. Z kolei nowojorski Gotham współgra z biznesem ukierunkowanym na budowanie mocnych relacji oraz zaufania.
Wśród czcionek premium warto zwrócić uwagę na:
- Avenir
- Dry Brush
- Fonjava
- Futura
- Gotham
- Lydian
- OGG
- Zelda
Jakiego kroju pisma użyć do projektów logo?
Ten, komu chociaż raz przyszło wybierać font (czcionkę w formie cyfrowej), np. na stronę www, wie, jak łatwo się przy tym pogubić. Ilość krojów pisma dostępnych w różnych stylach potrafi przyprawić o zawrót głowy. Szczególnie osoby bez doświadczenia w projektowaniu.
Problemy z wyborem może mieć nawet doświadczony projektant. Dlatego, zanim zaprojektuje logo i dobierze font, musi zastanowić się, co chce za jego pomocą przekazać. Kolejną kwestią będzie użycie darmowych bądź płatnych czcionek.
Zależnie od identyfikacji wizualnej Twojej marki litery dopasujesz, trzymając się takich zasad jak:
● Prostota.
● Przejrzystość.
● Kontrast.
● Postawienie na jeden, maksymalnie dwa kroje pisma.
● Litery nawiązujące do głównej idei Twojej marki.
● Uniwersalność (nie próbuj na siłę dopasować się do aktualnych trendów).
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcej
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?
Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie