Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.01.05

Czcionka bezszeryfowa – kompendium wiedzy

Choć przed XX wiekiem ogółem czcionki bezszeryfowe nie cieszyły się zbytnią popularnością, to wraz z pojawieniem się nowych, ciekawych projektów kolejnych czcionek bezszeryfowych ich popularność wzrosła. Czy dziś używa się ich chętniej?

Czcionki bezszeryfowe
Czcionka bezszeryfowa – kompendium wiedzy
Czcionki bezszeryfowe
Korzystanie z czcionek bezszeryfowych

Czcionka bezszeryfowa – ogólna charakterystyka i krótka historia

Czcionki bezszeryfowe charakteryzują się tym, że są pozbawione szeryfów, czyli małych ozdobników znajdujących się na dole i na górze litery. Termin pochodzi od francuskiego słowa sans, które oznacza słowo „bez” oraz od holenderskiego słowa schreef oznaczającego „linię” albo pociągnięcie piórem. Innym terminem na określenie czcionki bezszeryfowej jest grotesk (gothic). Czasem to słowo pojawia się w nazwach czcionek, np. Franklin Gothic, Trade Gothic albo News Gothic. Groteski to w typografii określenie odpowiadające jednoelementowej, linearnej czcionce. Jednoelementowa czcionka to ta, w której linia, która buduje literę jest jednakowej grubości.

Grotesk i neo-grotesk

W tej grupie znajduje się większość czcionek bezszeryfowych pochodzących z XIX i XX wieku. Powstały one właśnie w XIX wieku we Francji i Anglii. Główną motywacją ich powstania był rozwój handlu oraz duże zapotrzebowanie na litery, które można zastosować do druków akcydensowych, czyli druków o charakterze okolicznościowym albo użytkowym. To obszerna grupa obejmująca zarówno afisze, ulotki, wizytówki, identyfikatory, mapy, znaczki pocztowe, bloczki wielokopie i wiele innych. Cechą czcionek bezszeryfowych, która zadecydowana o ich użyteczności w rozmaitych obszarach związanych z reklamą i identyfikacją wizualną firm było to, że są one dobrze widoczne i czytelne z dużych odległości. W roku 1957 pojawiła się czcionka bezszeryfowa Helvetica, która jest przykładem czcionki typu neo-grotesk. Wtedy też pojawiła się tendencja do projektowania nowoczesnych, odważnych czcionek, będących bezpośrednią ewolucją groteskowych typów. Ich pojawienie się jest związane z rozwojem szwajcarskiego stylu typograficznego.

Międzynarodowy styl typograficzny

Szwajcarski styl typograficzny pojawił się ze względu na potrzebę obiektywnego przekazania informacji. Wyewoluował on jako modernistyczny ruch graficzny, którego głównym celem było przekazanie danej treści w jasny, prosty i uniwersalny sposób. Czcionka bezszeryfowa jest jedyną używaną w tym stylu. Naklejki zaprojektowane w tym stylu powinny być przejrzyste, zwierać obiektywną fotografię, tekst wyrównany do lewej i najczęściej poszarpany z prawej strony. Wśród zalewu treści perswazyjnych styl ten wyróżnia się swoją prostotą i szczerością. Warto rozważyć jego użycie. Styl ten dobrze sprawdza się w drukach o charakterze informacyjnym. Druk personalizowany dobrze komponuje się z tym stylem ze względu na zawarte dane personalne, które nie współgrają z perswazyjnością przekazu.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej

kody QR w materiałach drukowanych

Projektowanie 2023.12.19

Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie

Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!

Czytaj więcej

projektowanie druku a ślepota barw

Projektowanie 2023.12.12

Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw

Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.

Czytaj więcej