Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.01.05

Czcionka bezszeryfowa – kompendium wiedzy

Choć przed XX wiekiem ogółem czcionki bezszeryfowe nie cieszyły się zbytnią popularnością, to wraz z pojawieniem się nowych, ciekawych projektów kolejnych czcionek bezszeryfowych ich popularność wzrosła. Czy dziś używa się ich chętniej?

Czcionki bezszeryfowe
Czcionka bezszeryfowa – kompendium wiedzy
Czcionki bezszeryfowe
Korzystanie z czcionek bezszeryfowych

Czcionka bezszeryfowa – ogólna charakterystyka i krótka historia

Czcionki bezszeryfowe charakteryzują się tym, że są pozbawione szeryfów, czyli małych ozdobników znajdujących się na dole i na górze litery. Termin pochodzi od francuskiego słowa sans, które oznacza słowo „bez” oraz od holenderskiego słowa schreef oznaczającego „linię” albo pociągnięcie piórem. Innym terminem na określenie czcionki bezszeryfowej jest grotesk (gothic). Czasem to słowo pojawia się w nazwach czcionek, np. Franklin Gothic, Trade Gothic albo News Gothic. Groteski to w typografii określenie odpowiadające jednoelementowej, linearnej czcionce. Jednoelementowa czcionka to ta, w której linia, która buduje literę jest jednakowej grubości.

Grotesk i neo-grotesk

W tej grupie znajduje się większość czcionek bezszeryfowych pochodzących z XIX i XX wieku. Powstały one właśnie w XIX wieku we Francji i Anglii. Główną motywacją ich powstania był rozwój handlu oraz duże zapotrzebowanie na litery, które można zastosować do druków akcydensowych, czyli druków o charakterze okolicznościowym albo użytkowym. To obszerna grupa obejmująca zarówno afisze, ulotki, wizytówki, identyfikatory, mapy, znaczki pocztowe, bloczki wielokopie i wiele innych. Cechą czcionek bezszeryfowych, która zadecydowana o ich użyteczności w rozmaitych obszarach związanych z reklamą i identyfikacją wizualną firm było to, że są one dobrze widoczne i czytelne z dużych odległości. W roku 1957 pojawiła się czcionka bezszeryfowa Helvetica, która jest przykładem czcionki typu neo-grotesk. Wtedy też pojawiła się tendencja do projektowania nowoczesnych, odważnych czcionek, będących bezpośrednią ewolucją groteskowych typów. Ich pojawienie się jest związane z rozwojem szwajcarskiego stylu typograficznego.

Międzynarodowy styl typograficzny

Szwajcarski styl typograficzny pojawił się ze względu na potrzebę obiektywnego przekazania informacji. Wyewoluował on jako modernistyczny ruch graficzny, którego głównym celem było przekazanie danej treści w jasny, prosty i uniwersalny sposób. Czcionka bezszeryfowa jest jedyną używaną w tym stylu. Naklejki zaprojektowane w tym stylu powinny być przejrzyste, zwierać obiektywną fotografię, tekst wyrównany do lewej i najczęściej poszarpany z prawej strony. Wśród zalewu treści perswazyjnych styl ten wyróżnia się swoją prostotą i szczerością. Warto rozważyć jego użycie. Styl ten dobrze sprawdza się w drukach o charakterze informacyjnym. Druk personalizowany dobrze komponuje się z tym stylem ze względu na zawarte dane personalne, które nie współgrają z perswazyjnością przekazu.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
czy można sprawdzic kolory na monitorze przed wydrukiem
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Projektowanie 2025.03.11

Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?

Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Czytaj więcej
druk ksiazek dla dzieci
Druk książek dla dzieci - od czego zacząć?
Projektowanie 2025.01.21

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Czytaj więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej