Czcionka szeryfowa – czym jest i w jakim celu się ją stosuje?
Czcionki dzielą się na podgrupy. Jedną z najbardziej podstawowych grup jest grupa, do której zalicza się czcionki szeryfowe. Ich przeciwieństwem są czcionki bezszeryfowe. Czym są szeryfy i w jakim celu się je stosuje?
Ogólna charakterystyka czcionek szeryfowych
Czcionki szeryfowe charakteryzują się tym, że na krańcach liter na dole i u góry mają małe ozdobniki, ukośne i poprzeczne linie, zwane szeryfami. Pisma szeryfowe stosuje się przede wszystkim do opracowań klasycznych, takich, które są przeznaczone do długiego czytania. Choć brak badań potwierdzających przewagę pism szeryfowych w kwestii stopnia czytelności, to w składzie ciągłym, nazywanym chlebowym czytelnicy je preferują. To może być spowodowane tym, że pisma szeryfowe są powszechniejsze i w oparciu o to kształtują się czytelnicze preferencje oraz tym, że szeryfy podkreślają linię pisma, łącząc pojedyncze litery ze sobą, a to ułatwia percepcję tekstu. Jeśli projektujemy ulotki, które obfitują w treści tekstowe, to czcionka szeryfowa będzie odpowiednim wyborem.
Czcionka szeryfowa – podstawowe rodzaje szeryfów
Istnieją różne rodzaje szeryfów. To mogą być tak zwane szeryfy belkowe, przyjmujące postać jednolitych prostokątów (np. Rockwell albo Museo Slab). W czcionce, która jest wszystkim doskonale znana, czyli w Times New Roman możemy zauważyć szeryfy klinowe, przyjmujące postać klina. W Bodoni występują szeryfy kreskowe w postaci cienkich kresek, które są skontrastowane z główną linią znaku. Inna odmianą są szeryfy skryte, czyli takie, które są w zasadzie niezauważalne (Fontin).
Zastosowanie czcionek szeryfowych
Czcionka szeryfowa może mieć rozmaite zastosowania i można ją łączyć z czcionką bezszerfową. To pozwala na wyróżnienie poszczególnych informacji. Jeśli chcemy, aby zaprojektowane przez nas winietki były jednocześnie oryginalne i czytelne, to możemy zastosować wybraną czcionkę bezszeryfową do zapisu imienia i nazwiska danej osoby, natomiast pozostałe informacje zapisać czcionką szeryfową. Jeśli zaproszenia są zapisane wybraną czcionką bezszeryfową, to nie ma przeszkód, aby koperty były zapisane czcionką z szeryfami. W łączeniu tych dwóch rodzajów nie ma nic niewłaściwego. Warto zapamiętać, że do tworzenia treści, które czyta się dłużej lepiej zastosować czcionki z szeryfami, natomiast do tworzenia nagłówków, tytułów, krótkich haseł, te bezszeryfowe. O ile książka raczej powinna być zapisana czcionką szeryfową, to już zakładki do książki niekoniecznie.
Polecane wpisy blogowe
Pokaż więcejJak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?
Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie
Kody QR w materiałach drukowanych – zastosowanie
Chcesz zwiększyć funkcjonalność i skuteczność swoich wydruków? Sprawdź, jak to zrobić za pomocą kodów QR!
Projektowanie wydruków dla osób ze ślepotą barw
Nie każdy widzi świat w takich samych barwach. Sprawdź, o czym warto pamiętać, projektując materiały drukowane dla osób z różnymi odmianami daltonizmu.