Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.01.12

Czcionka szeryfowa – czym jest i w jakim celu się ją stosuje?

Czcionki dzielą się na podgrupy. Jedną z najbardziej podstawowych grup jest grupa, do której zalicza się czcionki szeryfowe. Ich przeciwieństwem są czcionki bezszeryfowe. Czym są szeryfy i w jakim celu się je stosuje?

czcionka szeryfowa
Czcionka szeryfowa – czym jest i w jakim celu się ją stosuje?
czcionka szeryfowa
Zastosowanie czcionki szeryfowej

Ogólna charakterystyka czcionek szeryfowych

Czcionki szeryfowe charakteryzują się tym, że na krańcach liter na dole i u góry mają małe ozdobniki, ukośne i poprzeczne linie, zwane szeryfami. Pisma szeryfowe stosuje się przede wszystkim do opracowań klasycznych, takich, które są przeznaczone do długiego czytania. Choć brak badań potwierdzających przewagę pism szeryfowych w kwestii stopnia czytelności, to w składzie ciągłym, nazywanym chlebowym czytelnicy je preferują. To może być spowodowane tym, że pisma szeryfowe są powszechniejsze i w oparciu o to kształtują się czytelnicze preferencje oraz tym, że szeryfy podkreślają linię pisma, łącząc pojedyncze litery ze sobą, a to ułatwia percepcję tekstu. Jeśli projektujemy ulotki, które obfitują w treści tekstowe, to czcionka szeryfowa będzie odpowiednim wyborem.

Czcionka szeryfowa – podstawowe rodzaje szeryfów

Istnieją różne rodzaje szeryfów. To mogą być tak zwane szeryfy belkowe, przyjmujące postać jednolitych prostokątów (np. Rockwell albo Museo Slab). W czcionce, która jest wszystkim doskonale znana, czyli w Times New Roman możemy zauważyć szeryfy klinowe, przyjmujące postać klina. W Bodoni występują szeryfy kreskowe w postaci cienkich kresek, które są skontrastowane z główną linią znaku. Inna odmianą są szeryfy skryte, czyli takie, które są w zasadzie niezauważalne (Fontin).

Zastosowanie czcionek szeryfowych

Czcionka szeryfowa może mieć rozmaite zastosowania i można ją łączyć z czcionką bezszerfową. To pozwala na wyróżnienie poszczególnych informacji. Jeśli chcemy, aby zaprojektowane przez nas winietki były jednocześnie oryginalne i czytelne, to możemy zastosować wybraną czcionkę bezszeryfową do zapisu imienia i nazwiska danej osoby, natomiast pozostałe informacje zapisać czcionką szeryfową. Jeśli zaproszenia są zapisane wybraną czcionką bezszeryfową, to nie ma przeszkód, aby koperty były zapisane czcionką z szeryfami. W łączeniu tych dwóch rodzajów nie ma nic niewłaściwego. Warto zapamiętać, że do tworzenia treści, które czyta się dłużej lepiej zastosować czcionki z szeryfami, natomiast do tworzenia nagłówków, tytułów, krótkich haseł, te bezszeryfowe. O ile książka raczej powinna być zapisana czcionką szeryfową, to już zakładki do książki niekoniecznie.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
czy można sprawdzic kolory na monitorze przed wydrukiem
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Projektowanie 2025.03.11

Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?

Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Czytaj więcej
druk ksiazek dla dzieci
Druk książek dla dzieci - od czego zacząć?
Projektowanie 2025.01.21

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Czytaj więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej