Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Projektowanie 2021.03.08

CMYK druk, czyli jak samodzielnie przygotować plik do druku?

Korzystanie z usług profesjonalnego grafika daje pewność, że projekt będzie odpowiednio przygotowany i nie pojawią się żadne problemy z jego wydrukowaniem. Często jednak bywa tak, że pliki przygotowuje się samemu. O czym należy pamiętać, aby uniknąć niechcianych niespodzianek?

druk CMYK
CMYK druk, czyli jak samodzielnie przygotować plik do druku?

Margines bezpieczeństwa

Podczas przygotowywania plików do wydruku należy pamiętać o marginesie bezpieczeństwa, czyli obszarze pomiędzy krawędzią formatu, a wewnętrzną częścią projektu. To szczególnie ważne podczas druku wielu egzemplarzy. Ma to znaczenie ze względu na charakterystykę cięcia z dużej ilości arkuszy oraz błędów wykonania takiego cięcia. Pozbawione marginesów bezpieczeństwa broszury mogą ulec zniszczeniu w procesie cięcia poprzez przypadkowe obcięcie fragmentu wydruku. Pole to zazwyczaj ma 3mm dla plakatów i ulotek, a np. dla katalogów 5 mm. Oprócz marginesów należy ustawić również spady (około 2mm). Ustawia się je podczas tworzenia nowego dokumentu, poprzez modyfikację jego ustawień albo podczas eksportu pliku do PDF. Właściwie ustawione spady i marginesu pozwolą uniknąć przycięcia fragmentu projektu.

Projekt RGB i CMYK druk – cenne informacje o kolorach

Kolory odgrywają kluczową rolę w większości projektów graficznych. Należy pamiętać, że istnieją dwie różne przestrzenie barw. Upraszczając problem można powiedzieć, że RGB to kolory, które widzimy na ekranach, a CMYK, to kolory, które widzimy na wydrukach, czyli RGB ekran, CMYK druk. Podczas projektowania materiałów, które są przeznaczone do wyświetlania na ekranie należy użyć przestrzeni RGB. W przypadku przygotowywania pliku do wydruku przestrzeni CMYK. Takie rozwiązanie pozwoli uniknąć strat kolorystycznych w obu przypadkach. Zapamiętanie skrótu CMYK druk pozwoli na profesjonalne przygotowanie materiałów dla drukarni. Wydrukowane foldery będą miały dokładnie takie kolory, jak przewidział to projektant.

Format i rozdzielczość

Kolejnym istotnym zagadnieniem jest wybór odpowiedniej rozdzielczości oraz formatu, w którym plik zostanie zapisany. W celu uzyskania najlepszej jakości wydruków należy zastosować rozdzielczość 300 dpi. Ta wartość jest odpowiednia dla niewielkich wydruków, takich jak ulotki albo biuwary. Wielkoformatowe banery wymagają innej rozdzielczości (ok 100 dpi). Przed zapisaniem pliku warto sprawdzić dokładne wymagania drukarni.  Plik przygotowany do druku najlepiej zapisać w formacie PDF. To najbezpieczniejszy format zapisu, który nie powoduje komplikacji w drukarni oraz straty w przygotowanym materiale.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
czy można sprawdzic kolory na monitorze przed wydrukiem
Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?
Projektowanie 2025.03.11

Czy można sprawdzić kolory na monitorze przed wydrukiem?

Weryfikacja kolorów materiałów drukowanych na ekranie monitora to złożony i niejednoznaczny temat. Fakt – monitory wyświetlają kolory konkretnego projektu, jednak ich odzwierciedlenie na wyświetlaczach może różnić się od finalnej kolorystyki materiału. Czy warto zatem polegać na monitorze w ocenie kolorystyki projektu? Odpowiedź brzmi: to zależy.

Czytaj więcej
druk ksiazek dla dzieci
Druk książek dla dzieci - od czego zacząć?
Projektowanie 2025.01.21

Druk książek dla dzieci – od czego zacząć?

Wiele osób marzy o wydaniu własnej książki dla najmłodszych. Rynek ten od stosunkowo niedawna przeżywa wielki boom, oferując mnóstwo inspirujących i pięknie ilustrowanych książek dla dzieci. Warto pamiętać, że pod względem wydania i druku takie wydawnictwo różni się nieco od książek tradycyjnych - szczególnie gdy mowa o egzemplarzach bogato ilustrowanych. W niniejszym wpisie podpowiadamy, na co zwrócić uwagę, drukując książki dla dzieci - oczywiście zakładając, że masz już na taką pomysł.

Czytaj więcej
jak zaprojektować ulotkę
Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy będzie chciał wziąć?
Projektowanie 2024.07.02

Jak zaprojektować ulotkę, którą każdy chce wziąć?

Ulotki kojarzą się często z niemiłym doświadczeniem bycia zaczepianym na ulicy, a ich wygląd nie zachęca do tego, aby wyciągnąć po nie dłoń. Można jednak zaprojektować ulotkę, którą zechce wziąć każdy z Twoich potencjalnych klientów. Jak to zrobić, wyjaśniamy w niniejszym wpisie

Czytaj więcej