Nie masz konta? Zarejestruj się

 

Szukaj we wpisach blogowych

Introligatornia 2021.04.01

Bigowanie – czym jest i kiedy się je stosuje?

Niektóre druki wymagają zgięć w odpowiednich miejscach. Wykonanie estetycznego zgięcia, jest tym trudniejsze, im grubszy jest papier.

Bigowanie
Bigowanie – czym jest i kiedy się je stosuje?

Bigowanie – co to oznacza i na czym polega?

Bigowanie to proces osłabiania wybranego materiału, np. papieru w odpowiednim miejscu. Dzięki temu możliwe jest jego łatwe i estetyczne zginanie. Jest to proces, który najczęściej polega na przetłoczenie rowka w kształcie litery “u” w wybranym miejscu. Dzięki temu to miejsce staje się słabsze i bardziej podatne na zgięcia. Jest to możliwe, dlatego, że pojawia się tam specjalne wgniecenie. Można to zrobić ręcznie albo automatycznie. Miejsce, w którym struktura papieru została naruszona i przygotowana do wykonania zgięć nazywa się bigiem. Wykonuje się go w firmach poligraficznych. Tylko wtedy jest ono przeprowadzone solidnie i precyzyjnie.

Czemu niektóre druki wymagają bigowania?

Niektóre druki powinny zostać odpowiednio przygotowane do wykonywania potrzebnych zgięć. Jeśli papier jest cienki i podatny na zgięcia, to bigowanie nie jest wymagane. Jeśli natomiast papier jest grubszy, sztywniejszy albo pokryty specjalną warstwą zabezpieczającą, to estetyczne i precyzyjne zgięcie, bez bigowania, byłoby niemożliwe. Trudno sobie wyobrazić wizytówki, które byłyby wydrukowane na zwykłej kartce. Wizytówka nie może być zbyt cienka, papier musi być sztywny, mieć odpowiednią gramaturę. Nie każda wizytówka będzie przeznaczona do zgięcia. Pojawiły się jednak na rynku wizytówki składane. W celu ich złożenia należy je odpowiednio do tego przygotować. Miejsce zgięcia nie może być nieestetyczne i poszarpane, kolory muszą zachować swoją ciągłość. W innym wypadku wizytówka nie będzie pełniła swojej funkcji, którą jest funkcja prezentacyjna.

Przykłady druków, które wymagają bigowania

W celu prezentacji oferty, wybranych produktów albo usługi stosuje się foldery. Jakość ich wykonania, ogólna estetyka oraz dbałość o każdy detal są bardzo ważne. To, jak będzie wyglądał folder, ma wpływ na to, jak będzie postrzegany produkt oraz cała firma. Innym przykładem jest druk katalogów. W każdym miejscu, w którym pojawi się zgięcie, należy zastosować proces bigowania. Nie jest to konieczne, jeśli strony są łączone ze sobą w inny sposób. W razie wątpliwości dotyczących procesu warto skontaktować się pracownikiem obsługi klienta wybranej drukarni. Warto pamiętać o tym, że proces bigowania jest podstawowym zabiegiem introligatorskim i jest wykonywany zawsze wtedy, gdy jest to konieczne.

Polecane wpisy blogowe

Pokaż więcej
uszlachetnianie druku – metody i znaczenie
Uszlachetnianie druku - metody i znaczenie
Introligatornia 2024.07.11

Uszlachetnianie druku - metody i znaczenie

Atrakcyjność wizualna i wytrzymałość druku to jedna z fundamentalnych cech jego skutecznej promocji i użytkowania. Aby je podnieść, stosuje się rozmaite techniki jego uszlachetniania. Z artykułu dowiesz się:

  • Czym jest i na czym polega uszlachetnianie druku.
  • Jakie metody uszlachetnienia druku wyróżniamy.
  • Kiedy i dla jakiego rodzaju materiałów warto je stosować.

 

Czytaj więcej
laminowanie dokumentów
Laminowanie dokumentów – do czego może Ci się przydać?
Introligatornia 2024.06.25

Laminowanie dokumentów – do czego może Ci się przydać?

Chcesz skutecznie zabezpieczyć swoje wydruki przed zniszczeniem poprzez używanie czy negatywne oddziaływanie takich czynników jak wilgoć lub promieniowanie UV? Warto zainteresować się usługą laminowania. Podpowiadamy, czym ono jest oraz kiedy i do jakiego typu produktów warto ją wykorzystać.

Czytaj więcej
perforowanie papieru
Perforowanie papieru – czym jest i po co się je stosuje?
Introligatornia 2022.11.22

Perforowanie papieru – czym jest i po co się je stosuje?

Perforacja to popularny zabieg ułatwiający wiele codziennych zadań czy operacji biznesowych. Sprawdź, na czym polega!

Czytaj więcej